آشلانتوس

آشلانتوس گیاهی گرمسیری

آشلانتوس

آشلانتوس، یک گیاه سلطنتی است!
نام علمی آن برگرفته از کلمه یونانی ( aischyne ) به معنی شرم و خجالت است. حقیقتا نمیدانیم که چرا این نام را برای آن انتخاب کرده اند. اما هر چه که هست، ما نه تنها از آشینانتوس خجالت زده نیستیم، بلکه با افتخار آن را برای خانه‌های خود انتخاب می‌کنیم.
برگ‌های لایه لایه آن به همراه گلهای قرمز روشن از لوله های کوچک بیرون می آیند ، بنابراین به نظر می رسد مانند رژ لب هایی هستند که از نگهدارنده هایشان بیرون می آیند با اضافه کردن رنگ و طراوت به محیط توجه تمامی نگاه ها ی منزل را روی خود خیره می‌کنند.

آشیلانتوس متعلق به مناطق آسیایی است.گیاهی بسیار حساس، زیبا، شیک و منحصر به فرد است. این گیاه را به عنوان ملکه گیاهان خانگی می توان انتخاب کرد.

شرایط نگهداری اشلانتوس

برای افزایش میزان گلدهی، باید گیاه را در داخل خانه، و در نقطه‌ای نورگیر قرار دهید جایی که ضمن دریافت کافی نور خورشید، اشعه‌ای مستقیم به آن نتابد.اشعه‌های مستقیم خورشید در خارج از خانه در مقایسه با زمانی که از یک پرده نازک عبور می‌کنند قوی‌تر بوده و می‌توانند آسیب بیشتری به گیاه وارد کنند. پس اگر نمی‌خواهید برگ‌های سوخته داشته باشید، گیاه را در نقطه‌ای پرنور قرار ندهید!

مطمئن‌ترین راه برای آبیاری آشلانتوس این است که اجازه بدهید قبل از هر بار آبیاری، یک چهارم بالایی خاک خشک شود.

آشلانتوس متعلق به مناطق گرمسیری است، جایی که هوا در تمام طول سال پیوسته گرم است. پس دور از انتظار نیست که به گرما علاقه داشته باشد!.و آشلانتوس گیاهی گرمسیری بوده و متعلق به مناطق همواره مرطوب است ضروری است که تا حد در جایی که رطوبت باشد نگهداری شود.

تکثیر آشلانتوس

از طریق کاشت بذر گیاه در اواخر زمستان و اوایل بهار زمانی که دمای خاک حداقل ۱۵ درجه و دمای محیط ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد بهترین موقع برای تکثیرخواهد بود. بدین منظور:

بذر گل را در خاک کمپوست قلمه در عمق ۱ تا ۱/۵ سانتیمتری خاک بکارید و تا زمان جوانه‌زنی سطح بستر کاشت را مرطوب و نه غرقابی حفظ کنید.
در صورت شرایط مناسب بذر گل آشلانتوس در مدت ۱۰ تا ۱۴ روز جوانه می‌زند. در این زمان گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.
زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به ۸ سانتیمتر رسید، می‌توانید گیاه را به محل اصلی انتقال دهید.
توجه داشته باشید بهتر است این گل را در تعداد انبوه بکارید و بعد از رشد جوانه‌ها و بزرگ شدن گیاه، اقدام به تنک کردن بوته‌های ضعیفتر و بیمار کنید تا فضای کافی برای رشد گیاهان قوی‌تر فراهم شود

پوسیدگی ریشه و لکه برگی قارچی شایع ترین بیماری های گیاه می باشند که ناشی از آلترناریا و مایکوپلاسما می باشند. برای مقابله با این بیماری ها توصیه می شود از تراکم مناسب، عدم استفاده از آبیاری بارانی، حذف برگ ها و شاخه های اضافه (به هیچ عنوان سرشاخه اصلی را هرس نکنید) به منظور کاهش رطوبت در کانوپی، استفاده از سموم قارچ کش و …استفاده شود.

 آشلانتوس به آسانی از طریق بذر تکثیر می شود و پرورش دهندگان غیر متخصص نیز به راحتی می توانند از کاشت آن در باغچه های خود لذت ببرند.

  • توجه داشته باشید بهتر است این گل را در تعداد انبوه بکارید و بعد از رشد جوانه‌ها و بزرگ شدن گیاه، اقدام به تنک کردن بوته‌های ضعیف تر و بیمار کنید تا فضای کافی برای رشد گیاهان قوی‌تر فراهم شود.

پرورش و نگهداری گل آشلانتوس به دلیل برگ‌های خوش رنگی که دارد، طیف رنگی زیبایی را در بین گل و گیاهان شما ایجاد می‌کند، بنابراین اگر به پرورش گل و گیاه علاقه‌مند هستید نگهداری از این گل زیبا را نیز تجربه کنید. شما می‌توانید نحوه نگهداری از گیاهان برگ قرمز مانند  را در سایت گاردن مارکت یاد بگیرید.

نگهداری فیکوس لیراتا+[بررسی مشکلات رایج]

فیکوس لیراتا گیاه زیبای آپارتمانی که طرفداران زیادی دارد این گیاه به راحتی در منزل قابل نگهداری است.در این مطلب نگهداری صفر تا صد لیراتا را در اختیار شما گیاه دوستان عزیز قرار دادیم.

منبع:مجله دایان

 

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید