ویلا باغ

ویلا باغ – طراحی و اجرای و هر آنچه که باید بدانید

ویلا باغ (باغ شهری) برای زمانی که می‌ خواهید در کنار خانواده و دوستان اوقات فراغت خود را بگذرانید می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد و لحظه‌ های خوشی را برای خانواده و دوستان ایجاد کند.

مقدمه

این روزها بیشتر افراد تمایل دارند تعطیلات خود را در دل طبیعت سپری کنند ؛ به همین علت تقاضای طراحی باغ ویلا و خانه‌ های ویلایی افزایش بسیاری پیدا کرده است.

اما باغ ویلا چیست و چه نکاتی را باید در طراحی وساخت مورد توجه قرار داد؟

با خواندن این مقاله پاسخ سوالات زیر را دریافت میکنید:

  • ویلا باغ چیست؟
  • اصول مهم در طراحی ویلا باغ چیست؟
  • اصول مهم در اجرای ویلا باغ چیست؟
  • انواع سبک های باغ ویلا کدامند؟
  • چه عواملی بر هزینه های ویلا باغ موثرند؟

ویلا باغ چیست؟

به بیان ساده ، ساختمان باشکوهی است که در میان درختان سرسبز قرار گرفته . باغ شهری شامل عناصر طبیعی مانند گل‌ها، درختان، چمن و همچنین عناصر ساخته‌ شده توسط انسان مانند ساختمان‌ ها، مبلمان، چشمه‌ ها و غیره هستند.

می‌توان گفت که باغ ویلا مکانی عالی برای استراحت و سرگرمی یک خانواده است. باغ ویلاها مزایای زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین ویژگی خانه‌های ویلایی، قرارگرفتن خانه در میان فضایی باز و اختصاصی است .

زندگی در خانه ویلایی برای کسانی که به گیاهان و درختان علاقه دارند، زندگی رویایی و مطلوبی است. در حیاط و فضای باز افراد می‌توانند درختان دلخواه و یا باغچه سبزیجات و صیفی‌جات موردعلاقه خود را داشته باشند و از همراهی با طبیعت لذت ببرند.

زندگی در خانه ویلایی به معنی بهره بردن از استقلال تمام و کمال، در مقایسه با قوانین سفت و سخت آپارتمان‌نشینی است. ویلانشین‌ها لزومی برای کم کردن صدای موسیقی و مهمانی‌شان ندارند و لازم نیست طبق قانون آپارتمان‌ نشینی راس ساعت دوازده به سرو صدای مهمانی خود پایان بدهند.

داشتن فضای باز شخصی، موقعیتی است که دست مالکان خانه ویلایی را در نگهداری از حیوان خانگی باز می‌گذارد. حتی برخی از صاحبان ویلا و خانه‌های ویلایی برای محافظت از محیط زندگی‌شان از سگ‌های نگهبان استفاده می‌کنند.

وسیع بودن متراژ، یک ویژگی دیگر خانه ویلایی است که باعث می‌شود که دست مالک در اجرای ایده‌هایش باز باشد. شما وقتی صاحب زمین خانه خود باشید، این اختیار عمل را دارید که براساس نیاز و سلیقه شخصی‌تان فضایی را برای ایده‌ای خاص در نظر بگیرید. از داشتن یک اتاق کار بزرگ گرفته تا یک فضای روباز ناهارخوری وسیع و یا اتاقی آفتاب‌گیر برای کودکتان.

زندگی در خانه ویلایی دیگر محدودیت آپارتمان در داشتن پنجره رو به آفتاب را ندارد. شما در یک خانه ویلایی از جهات مختلف می‌توانید پنجره‌هایی به سمت آفتاب داشته باشید.

 

اصول مهم در طراحی ویلا باغ

طراح ،همه ی مواردی که نیاز است را در نظر می گیرد تا یک طراحی در نهایت زیبایی و عملکرد ارائه شود و مهمترین اصولی که در نظر دارد به شرح زیر است :

  • ثبت ابعاد زمین باغ ویلا
  • طراحی راه‌های ارتباطی مناسب بین فضاها
  • توجه به جهت طلوع و غروب خورشید در طراحی باغچه ویلا
  • انتخاب نوع متریال مصرفی در فضاهای داخلی و خارجی باغ ویلا
  • جانمایی ساختمان ، زمین بازی ، آبنما ، استخر و کلیه فضاهای مورد نیاز ویلا باغ
  • طراحی داخلی فضای باغ باتوجه به میزان نورگیری ، ارتفاع طبقات و کاربردهای مدنظر

 

اصول مهم در اجرای باغ ویلا

استانداردهای زیادی باید دست به دست هم دهند تا یک باغ شهری اصولی و رویایی داشته باشید. از طراحی فضای سبز گرفته تا طراحی آب نما و آلاچیق و نورپردازی همگی در کیفیت نهایی باغ ویلا موثر هستند . مهم‌ترین نکاتی که باید در ساخت باغ شهری به آن توجه شود عبارتند از:

  • ثبت ابعاد زمین
  • در نظرگرفتن بودجه ی کارفرما
  • توجه به نور پردازی باغ ویلا
  • طراحی راه های ارتباطی مناسب بین فضاها
  • انتخاب نوع متریال مصرفی در فضاهای داخلی و خارجی
  • جانمایی ساختمان ، زمین بازی ، آبنما ، استخر و کلیه تجهیزات باغ ویلا
  • انتخاب گیاهان مصرفی در فضای سبز باغ ویلا با توجه به شرایط اقلیمی
  • طراحی داخلی فضای باغ ویلا با توجه به میزان نورگیری ، ارتفاع طبقات و کاربردهای مدنظر

 

انواع سبک های باغ ویلا

باغ شهری ها در سبک های مدرن، کلاسیک و روستیک طراحی می شوند بنابراین به هنگام ساخت باغ ویلا باید به سبک های معماری دقت کرد. شما طرفدار کدام یک از سبکهایی که در زیر می خوانید هستید ؟

طراحی مدرن

در این نوع سبک به سادگی و خطوط صاف افقی و عمودی توجه ویژه ای شده است. در این سبک از اشکال هندسی ساده مثل مربع و مستطیل استفاده ی زیادی می شود. ازمتریال های مورد استفاده از این سبک می توان به شیشه، فلز و سنگ های اسلب اشاره کرد.

طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک

نقطه مقابل طراحی باغ ویلا مدرن، طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک است که بر مبنای اصول و هندسه باغ آرایی به صورت متقارن و منظم شکل می‌گیرد. جزئیاتی نه تنها لوکس بلکه کارا و پر کاربرد در طراحی و ساخت اکسسوری‌ ها متناسب با نمای کلاسیک ویلا، مجموعه باغ ویلا را همگون و متعادل می‌ سازد باغ ویلا سنتی برگرفته از قصر‌ های مجلل قدیمی‌ با آب نما و فضا سازی‌ های متقارن جلوه زیبایی خلق می‌ کند.

طراحی باغ ویلا روستیک

طراحی باغ ویلا روستیک سبکی کاملا نزدیک به ماهیت ذاتی و اصلی باغ و به طور کلی طبیعت است.
از این رو یکی از سبک‌ های مورد توجه و مهم در طراحی باغچه ویلا، طراحی و اجرای باغ ویلا روستیک است.
طراحی محوطه یک باغچه ویلا روستیک می‌ تواند با استایل‌ های طبیعی آبشار و آبنما، سکو و عرشه استخر، پله‌ها و سطوح سنگی با استایل ظاهری طبیعی و بکر، حس یک خانه روستایی را در دل طبیعت به وجود می‌ آورد.

عوامل موثر بر هزینه های ویلا باغ

عوامل موثر برهزینه طراحی و اجرای ویلا باغ زیاد هستند که اصلی ترین آنها به شرح زیراست :

  • محل پروژه
  • متراژ کل محوطه
  • ناظر و مجری ساخت
  • امکانات و تجهیزات اضافی
  • کیفیت مصالح و متریال بکار رفته
  • متراژ ساخت ویلا ( متراژ کل طبقات )
  • محوطه سازی ( روف گاردن ، استخر ، آبنما و باغ و کف سازی و گل کاری و…)

سخن پایانی

در این مقاله نکات اصلی و ضروری برای طراحی و ساخت ویلا باغ را مطرح کردیم. شما می توانید از یک ویلا باغ بالاترین انتظار را داشته باشید ، باشکوه ترین فضا در قالب طرحی مدرن ، کلاسیک یا روستیک . اگر صاحب یک زمین هستید و فکر داشتن یک ویلا باغ شخصی از ذهنتان عبور کرده طراحان حرفه ای ما در این زمینه می توانند شما را راهنمایی کنند.


اصول طراحی ویلا باغ

ویژگی های یک طراحی ویلا باغ با کیفیت چیست؟

یک طراحی خوب نیازمند به کارگیری علم ، هنر و خلاقیت است تا در نهایت به طرح و پلانی ایده آل ،زیبا و درعین حال کاربردی منجر شود .

معماری علاوه بر اینکه خود دنیایی شگفت‌ انگیز است، شگفتی‌ های زیادی نیز خلق می کند. هم از محیط خود تاثیر پذیر است و هم بر دنیای پیرامون خود تاثیر گذار است، از طبیعت و انسان‌ ها تاثیر می‌ گیرد و بر آنها نیز تاثیر می‌ گذارد بطوری‌ که رابطه میان آنها همواره دو طرفه بوده.

در واقع  فضا و سبک طراحی معماری تاثیر زیادی در تفکر و ایجاد الگوهای رفتاری در ما دارند. انتخاب محیط با سبک های معماری مناسب ، سبب افزایش  تمرکز ،آرامش ، انگیزه ، حافظه و یا در برخی موارد سبب ایجاد حس شادی در افراد می شود.

“طراحی سالم و شاد نه تنها چشم ها را می نوازد بلکه با احساس آرامش و امنیت ولذتی که به انسان می دهد به سلامت بیشتر جسم و روح نیز کمک می کند ”

در این مقاله ابتدا به طراحی محوطه باغ ویلا و سپس به اصول وضوابط طراحی ویلا می پردازیم .

طراحی محوطه باغ ویلا

محوطه سازی باغ ویلا بسته به نوع سلیقه کارفرما می‌تواند به هر سبکی باشد، معمولا محوطه سازی در باغ ویلا مدرن  غیر متقارن و در باغ ویلا کلاسیک و سنتی بصورت متقارن است.
اما به طور کلی هیچ محدودیتی در محوطه سازی یک باغ ویلا شخصی وجود ندارد.
پس شما می‌توانید کاملا با سلیقه ی خود  در مورد محوطه سازی باغ ویلا تصمیم بگیرید ، اما با این وجود اصول و چارچوب کلی در طراحی محوطه باغ ویلا وجود دارد .

 

مراحلی که برای اجرای محوطه سازی در نظر گرفته میشود به شرح زیر است :

انتخاب نوع خاک : یکی از مهمترین اصول به منظور یک فضایی زیبا و سرسبز، انتخاب  یک خاک  سازگار برای رشد گیاهان است که باید به آن توجه کرد.

 

مصالح ساختمانی : تشخیص و گزینش مواد مناسب و سازگار مورد احتیاج برای طراحی یک پروژه محوطه سازی یکی از مهمترین موضوعات در طراحی محوطه سازی و فضای سبز است. آگاهی از مواد و به کارگیری آنها این کمک را به شما میکند هر بخش از پروژه و ساختمان را با بهترین کیفیت طراحی کنید.

انتخاب المان مناسب : بنا به خواسته مشتری می توان از المان های متنوعی در جهت اجرای عناصر موجود در پروژه استفاده کرد . از جمله آبنما، آلاچیق های چوبی ،حوض آب، استخر، سونا، کباب پزهای متنوعی که موجود است .

 

آلاچیق در فضای باز ویلا: یکی دیگر از المان ها در طراحی محوطه ی ویلا، در نظر گرفتن فضای نشیمن است که معمولا در قالب آلاچیق دیده می شود. در انتخاب نوع آلاچیق، باید اندازه ی فضا و همچنین سبک محوطه را در نظر گرفت تا مبلمانی که تعبیه می شود، با محیط همخوانی کامل داشته باشد.

 

استخر: استفاده از استخر از لحاظ نگهداری، تصفیه و آب بندی یکی از خاص ترین المان های طراحی محوطه سازی در طراحی برای منظره و فضای سبز است.

 

کفپوش: یک نمونه از چشمگیر ترین  طراحی ها برای محوطه سازی، المان کفپوش است. کف سازی بخش مهم و سختی از محوطه سازی است که نقش بسیار اساسی در هدایت قطعات متنوع و زیبا دارد. استفاده از مواد با کیفیت و مناسب در قسمت کفپوش از لحاظ استحکام و ماندگاری، زیبایی و … بسیار پر اهمیت است.

 

آبنما: یکی از متداولترین المان مورد استفاده در طراحی منظره عنصر آبشار یا آبنما است. میتوان آبنما  را با مواد مختلف از جمله سنگ، آجر، سیمان و… ساخت و زیبایی خارق العاده ای به فضا بخشید  .

اصلی ترین موارد ی که در ساخت  آبنما در نظر گرفته میشود سهولت در نگهداری و عایق بندی نشت آب، صدای مناسب فضا  و روشنایی است که باید به آن توجه کرد .

 

حوضچه : به محلی که آب در آن به طور ثابت باقی بماند و جریان نداشته باشد حوض میگویند .از این  حوضچه ها در محوطه سازی و طراحی فضای سبز بعنوان وسیله ای برای استراحت به کار گرفته میشود. علاوه بر زیبایی ، از المان طراحی حوضچه میتوان به عنوان منبعی برای ذخیره آب مورد احتیاج گیاهان به کار برد. همچنین میتوان از آن به منظور پرورش گیاهان آبزی استفاده کرد که جذابیت و زیبایی ویژه ای به پروژه میدهد.

 

توجه به گزینش میز و صندلی : نوع میز و صندلی و مبلمان برای باغ ویلا چه در محیط داخل ویلا وچه در فضای حیاط بسیار حائز اهمیت است. گاهی محوطه  مساحت تقریبا زیادی دارد؛ پس مبلمان فضای باز را به تعداد افراد در نظر بگیرید.

مبلمانی که در طراحی محوطه استفاده میشود میتواند از متریال های متفاوت باشد از جمله :جنس چوب، آلومینیوم، استیل و پلاستیک . گزینش مبلمان در طراحی محوطه به عوامل متفاوتی از جمله، آب و هوای منطقه، تعداد افرادی که قرار است از مبلمان استفاده کنند، مساحت محوطه، قابل جابه جایی بودن و.. بستگی دارد.

 

توجه به نورپردازی در محوطه سازی باغ ویلا: روشنایی باعث می شود که  زیبایی باغ و سبزه ی داخل آن چند برابر شود. نورپردازی کمک بسیار زیادی به زیباتر دیده شدن تمامی محوطه می کند. با نورپردازی در فصل تابستان و بهار می توانید زمان بیشتری و لذت بخش تری را در محوطه ویلا و باغ خود داشته باشید. از این نور ها در دیواره استخر و ستون ها ساختمان می توان استفاده کرد. انعکاس نور و نورپردازی در آب  زیبایی بی نظیری در فضای باغ  ویلا ایجاد می کند.

 

فضای سبز در محوطه سازی ویلا: برای کاشت گل و گیاه  در محوطه ابتدا به اندازه ی فضایی که در اختیار داریم  توجه می کنیم . نوع گیاهان را با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محیط  ( همچنین  از نظر آفتاب، سایه، رطوبت، سرما و گرما ) انتخاب می کنیم .

استفاده از درخت و درختچه های مناسب با اقلیم، علاوه بر زیباسازی لند اسکیپ، ویژگی های بسیار مثبت دیگری دارد، مانند: جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به پاکیزگی هوا، ایجاد جلوه ی مناسب و زیبا.

 

 

اصول و ضوابط طراحی ویلا باغ

طراحان داخلی  با تکیه به عناصر مهمی مانند  رنگ، طرح، تعادل، بافت، تقارن مناسب و انسجام کار خود را شروع می کنند تا ظاهری خیره کننده را ارائه دهند.

اصول و استانداردهای طراحی ویلا مشخص می‌ کنند که در دکوراسیون داخلی و خارجی باید به چه مواردی دقت ویژه داشت. در ادامه به این موارد اشاره می‌ کنیم

 

رنگ فضای داخلی ویلا

نوع طراحی داخلی فضای ویلا مشخص کننده نوع رنگی است که باید برای آن انتخاب شود. حتی باید دقت کرد رنگ‌های انتخاب شده فضای داخلی با نوع طراحی نمای ویلا هماهنگ باشند.

نورپردازی ویلا باغ

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا باعث می‌شود داخل ساختمان به محیطی آرامش‌بخش برای زندگی تبدیل شود. برای نورپردازی داخل ویلاها دو منبع نور طبیعی و نور مصنوعی تعریف می‌ شود. منبع نور طبیعی همان نور روزانه است که از طریق پنجره‌ها به داخل ویلا وارد می‌شود.

برای نورپردازی و منابع نور روشنایی مصنوعی باید همان لوسترها یا انواع لامپ‌ها در انواع و مدل‌های مختلف را مورد نظر قرار داد. با توجه به دکوراسیون داخلی ویلا در مکان‌های مختلف می‌توان یک نورپردازی ویژه را اجرا کرد.

الگو و بافت ویلا باغ

توجه به الگو وبافت یکی از یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در طراحی ویلا اهمیت بالایی دارد.

الگو و بافت باید در فضای بیرونی و نما و فضای داخلی هماهنگ باشند و از یک سبک و فرم یکسان تبعیت کنند. برای این منظور انتخاب نوع متریال برای ساخت دیواره‌ها و کف، محل قرارگیری اشیای تزیینی و سایر موارد باید براساس الگو و بافت انتخاب شوند.

 

طراحی پنجره ویلا

طراحی پنجره ویلا به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمای بیرونی اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه گرایش امروزی افراد در استفاده از پنجره، استفاده از پنجره‌های چند جداره است و شرایط نصب فریم‌های آلومینیومی کاملا متفاوت از فریم‌های فلزی است باید در طراحی به این مسأله توجه شود. از طرفی باید به شمالی و جنوبی بودن محل نصب و تعداد آنها توجه داشت تا نورگیری ساختمان لطمه نبیند.

 

 

 

 

بخش‌های اصولی در دکوراسیون داخلی

شیوه دکوراسیون اتاق خواب، سالن پذیرایی، سالن ناهارخوری، حمام و سرویس بهداشتی، نحوه نورپردازی، نحوه صحیح به کار بردن رنگ‌ها و در نهایت استفاده بهینه از لوازم و اکسسوری‌های تزئینی در طراحی شکیل و خلاقانه، بسیار اهمیت دارد.

 

بخش‌های اصولی در دکوراسیون داخلی به شرح زیر است :

طراحی سالن ناهارخوری

بهتر است برای محل غذاخوری در ویلا، مکان مستقلی را در نظر بگیرید و فضای کافی برای چیدمان میز ناهارخوری، صندلی‌ها و لوازم مربوطه را لحاظ کنید. دکوراسیون این قسمت باید جذاب و اشتها برانگیز باشد و از رنگ‌هایی استفاده شود که صرف غذا را در محیط آرام‌بخش شکل دهد.

در این عکس یک نمونه غذاخوری با محیطی جذاب و رنگ های آرامبخش را مشاهده می کنید.

 

طراحی اتاق خواب

طراحی اتاق خواب باید بگونه‌ای باشد که آرامش را در افراد به وجود آورد. در این رابطه جانمایی صحیح تخت خواب‌ها، رنگ دیوارها و نحوه چیدمان وسایل بسیار حائز اهمیت است. استفاده از آباژور، نصب سیستم روشنایی مناسب و تعبیه یک حمام اختصاصی از نکات مهم طراحی اتاق خواب در ویلا است. قطعاً هر چه ابعاد اتاق خواب بزرگتر باشد، ایده‌های ناب‌تری را می‌توان در آن اجرا کرد.

یک نمونه اتاق خواب با جانمایی صحیح تخت خواب و دیگر لوازم و محیطی آرام

 

 

 طراحی آشپزخانه در ویلا

دامنه طراحی آشپزخانه‌ها برای ویلا بسیار متنوع است و پرطرفدارترین آن‌، آشپزخانه به صورت اپن است. نورپردازی آشپزخانه و انتخاب کابینت مناسب مسئله مهم دیگری است که باید با دقت به آن بپردازید. در طراحی آشپزخانه جانمایی دقیق کابینت و سینک ظرفشویی اهمیت دارد.

 

 

طراحی حمام و سرویس بهداشتی در ویلا

بسیاری از ویلاها در هر طبقه  یک سرویس بهداشتی مجزا دارند برای مثال در طراحی ویلا دوبلکس و یا تریپلکس یک حمام و سرویس بهداشتی در هر طبقه اجرا می‌شود. در نظر داشته باشید با توجه به مساحت ویلا، می‌توانید ابعاد و مساحت حمام و سرویس بهداشتی را گسترش دهید.

 

همانطور که در این عکس مشخص است با توجه به مساحت ویلا سرویس بهداشتی با مساحت زیاد طراحی شده و جلوه زیبایی به ویلا داده است.

 

طراحی فضای ذخیره سازی و یا انباری در ویلا

طراحی یک انباری جادار و یا یک  فضای ذخیره‌ سازی برای نگهداری اشیاء و لوازم، در هر ویلایی یه ضرورت به حساب می‌آید. شما می‌توانید اشیاء بلا استفاده خود را به طور موقت در آن قرار دهید و از ازدحام و شلوغی در نمای داخلی ویلا جلوگیری کنید. این فضای کارآمد می‌ تواند یک انباری باشد و یا کمد لباس یا طبقه و کابینت‌ ها با ابعاد مناسب برای نگهداری لوازم آشپزخانه، کتاب‌ها و مواردی از این قبیل.

همانطور که در شکل مشخص است برای جلوگیری از شلوغ شدن انبار این ویلا بسیاری از لوازم روی دیوار قرار گرفته است.

 

طراحی ورودی ویلا

طراحی ورودی ، جزو اولین قسمت هایی است که به محض ورود به ویلا با آن روبه رو می شوید . بنابراین در طراحی ویلا، بخش ورودی اهمیت بالایی دارد.

در طراحی ورودی ویلا باید به بخش هایی مثل سایه بان و پارکینگ اختصاصی، سنگ فرش یا شن های درشت برای کف سازی و مشخص کردن مسیر منتهی به درب ورودی، ایجاد فضای سبز هنرمندانه، طراحی آبنما و حوض، ستون و سر ستون های جذاب همراه با چراغ سر ستونی و سر دری مناسب، پلکان ورودی همراه با چراغ های حرفه ای مخصوص پلکان، توجه به سر درب ویلا به منظور افزایش و ارتقای سطح کیفی ورودی ویلا و حتی رنگ و سبک ساخت درب ورودی توجه ویژه داشت .

 

استفاده از کف سازی مناسب هماهنگ با رنگ نمای ویلا و همچنین استفاده از چمن در قسمت ورودی ظاهر بسیار زیبایی به این ویلا داده است.

 

طراحی نمای خارجی ویلا

شاید بتوان گفت در ارزش گذاری و جذب مشتری هیچ چیز مهمتر از طراحی نمای خارجی ویلا نیست چرا که اولین بخشی است که با آن حتی از چند صد متری روبرو می شوید.

طراحی نمای خارجی ویلا باید به گونه ای باشد که علاوه بر جذابیت و زیبایی ظاهری، مشکلی در نور گیری ساختمان، حریم خصوصی و پوشش آن ایجاد نکند. نمای ساختمان باید از متریالی ساخته شده باشد که با توجه به نوع اقلیم، هدر رفت انرژی به حداقل ممکن برسد.

نمای این ویلا به گونه ای است که علاوه بر جذابیت نور گیری بسیار خوبی دارد.

 

سخن آخر

در این بخش از مقاله به طراحی محوطه باغ ویلا و همچنین  اصول و ضوابط طراحی ویلا اشاره کردیم . هدف طراحان از اجرای پروژه های مختلف باغ ویلا  این است که مطمئن شوند فضا ها یی که طراحی می کنند کاملا کاربردی است و ساختمان مورد نظر با هرگونه کارایی که دارد، ایمن، زیبا، عملکردی و متناسب با ساکنین  طراحی شود. مجموعه ی گاردن مارکت  تلاش می کند که همه ی این ضوابط را به طور کامل رعایت کند .


 

 

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید