آزمایش خاک کشاورزی چیست؟

چرا آزمایش خاک کشاورزی مهم است؟

در گذشته و میلیون ها سال پیش در طبیعت گیاهان مختلفی وجود داشت و آنها بدون اینکه کسی به آنها کود بدهد رشد می کردند و برای رشد خود نیاز به آزمایش خاک نبود. حال امروزه برای رشد گیاه نیاز است که کشاورزان خاک را آزمایش کنند و به آنها کود بدهند اما چرا؟
جواب واضح است. امروزه گیاهان خاضی به صورت انبوه کاشته می شود سپس میوه های آنها را برداشت می کنند و به مناطق دیگر می فرستند. همین موضوع باعث می شود که مقتدیر زیادی از مواد مورد نیاز گیاهان در مرزعه که از طریق خاک به آنها می رسید به مناطق دیگر برود و باعث فقیر شدن هر ساله خاک بشود که لازم است مزرعه داران با انجام آزمایش خاک مواد مورد نیاز خاک را از طریق کودهی به آنها اضافه کنند.

هدف از آزمایش خاک کشاورزی

خوب بعد از اینکه علت چرایی آزمایش خاک را فهمیدیم حال میخواهیم به این بپردازیم که هدف مان از این کار چیست؟
با انجام آزمایش خاک کشاورزان اطلاعاتی در مورد میزان ph خاک آهک و نمک خاک و سبک یا سنگینی خاک بدست می آورند. وقتی که کشاورزان به خاک کود اضافه می مکنند می تو.انند با انجام آزمایش خاک میزان عناصرآزادشده به خاک را بسنجند و بر اساس آن بتوانند کشت انجام دهند همچنین می توانند اطلاعات مفیدی کسب کنند تا بتوانند گیاه مناسب آن خاک را بیابند.

 

آزمایش خاک کشاورزی

مراحل انجام آزمایش خاک کشاورزی

ایتدا باید نمونه برداری از خاک انجام شود نمونه برداری می توانند به صورت منظم و نامنظم و در عمق 5 تا 10 سانتیمتری انجام شود نمونه ها باید در یک جعبه پلاستیکی و به صورت استریل شده به آزمایشگاه برده شود. بعد از انجام آزمایش روی خاک آزمایشگاه نتیجه آن را بر اساس پارامترهایی که کشاورز گفته است به او می گوید و کشاورز برای تفسیر جواب آزمایش می توانند از کازرشناسان آزمایشگاه کمک بگیرد.

 

آزمایش خاک کشاورزی

تفسیر نتایج آزمایش خاک کشاورزی

بعد ازاینکه آزمایش لازم بروی خاک انجام شد باید تفسیر درستی از آن را به کشاورز داد تا او بتواند از آنها استفاده کند این تفسیر آزمایش به اهداف زیر کمک میکند:
1- از نوع خاک مزرعه ، باغ ، زمین کشاورزی می توان اطلاعات خوبی بدست آورد که کار را برای انتخاب کاشت و پرورش نوع گیاه را راحت میکند.
2- از کمبود های مواد اصلی در خاک اطلاع پیدا کرد تا میزان و نوع استفاده از کود را دانست
3- با کاشت گیاه مناسب خاک باعث صرفه جویی در هزینه ها و همچنین باعث برداشت مناسب از محصول می گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید