معرفی گیاه کلم زینتی

معرفی گیاه کلم زینتی

معرفی گیاه کلم زینتی

 

اسم انگلیسی : Ornamental cabbage, Ornamental kale

اسم علمی : Brassica oleraceae

خانواده : Brassicaceae

کلم از مدیترانه تا نواحی معتدل آسیا پراکنده است. ارقام مختلفی کلم زینتی به عنوان گیاه یکساله بخاطر مجموعه برگ های رنگارنگ آن به کار می روند.برگ های آن در فرم های گرد تا تخم مرغی، ساده، چین دار یا تقسیم شده در رنگ های سفید، قرمز ارغوانی و صورتی و ترکیب آن ها وجود دارند. در ادامه با گاردن مارکت همراه باشید تا بیشتر با این گیاه آشنا بشویم.

 

معرفی گیاه کلم زینتی

 

تنوع زیادی از نظر فرم، رنگ و ارتفاع در این گیاه مشاهده می شود به گونه ای که 17 رقم از آن را در 7 سری و 4 معرفی شده است. فرم های مختلف ارائه شده شامل موارد زیر است:

  1. Round leaved : دارای برگ های صاف.
  2. Fringed leaved : دارای برگ های چین دار.
  3. Feather leaved : دارای برگ های تقسیم شده و پرمانند.
  4. Cut flower : ارتفاع آن زیاد و به  60 سانتی متر می رسد و می توان از آن در دسته گل استفاده کرد.

به طور معمول انواع دارای برگ صاف و گرد به نام Ornamental cabbage و انواع دارای برگ های چین خورده یا پر مانند به نام Ornamental kale خوانده می شود.

گلدهی  کلم زینتی:

پس از طی کردن زمستان، با گرم شدن هوا ساقه گیاه مرتفع شده و در انتهای آن گل های زرد متمایل به کرم رنگ ظاهر می شوند. این گل ها در کنار برگ های طوقه ای ظاهر مخروط مانند زیبایی را ایجاد می کند. اما گلدهی این گیاه اهمیت ندارد و بیشتر بخاطر برگ های رنگی آن کشت و کار می شود. در صورتی که در زمستان نیاز سرمایی آن برطرف نشود به گل نرفته و به شکل طوقه ای باقی خواهد ماند. استفاده از کلم زینتی در دیوارهای سبز به دلیل رنگ جذابی که دارد میتواند جلوه زیبایی به محیط ببخشد.

 

معرفی گیاه کلم زینتی

 

نیازهای کلم زینتی :

به سرما مقاوم است و از معدود گیاهان قابل استفاده در تزیین باغچه ها در فصل زمستان است. در خاک های آهکی با زهکشی خوب و محل آفتابی به خوبی رشد می کند. به علت ایجاد ریشه راست در صورت سبک بودن خاک، ریشه ها به راحتی از ته گلدان خارج شده و به خاک زیر محل قرار گرفتن گلدان ها نفوذ می کند. بنابراین در طی دوره رشد هر چند وقت نیاز به جابجا کردن گلدان ها وجود دارد.

کلم زینتی تنش آبی را تحمل نمی کند، چون باعث توقف رشد، زرد شدن و ریزش برگ های پایینی می شود. زمانی که گیاه به اندازه قابل فروش رسید باید به مدت 3-2 هفته در معرض دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد قرار گیرد تا رنگ اندازی کرده و ترکیب رنگ واقعی خود را نشان دهد.

باید توجه داشت که تغذیه اضافی این گیاه از رنگ اندازی مطلوب آن جلوگیری می کند اما کمبود نیتروژن باعث زردی و کمبود فسفر باعث ارغوانی شدن می شود. بنابراین میزان متعادلی از عناصر غذایی به ویژه زمانی که در بستر بدون خاک کشت می شوند، باید تامین شود.

تکثیر کلم زینتی :

افزایش این گیاه از طریق کاشت بذر F1 انجام می شود. چون یکنواختی در شکل، رنگ و اندازه از اهمیت ویژه برخوردار است. در اصفهان بذر این گیاه در اوایل تیرماه در خزانه کشت می شود که پس از 5-4 روز سبز شده و پس از 30-20 روز آماده نشاء کاری می شود.

به علت رشد سریع این گیاه، در زمان تولید در سطح وسیع، برای در اختیار داشتن زمان کافی جهت انتقال به موقع نشاء ها، بذر باید در چند نوبت به فاصله 5-4 روز کشت شود. پس از رسیدن گیاهان به مرحله 4-5 برگی هر گیاه در یک گلدان 20-15 سانتی متری کشت می شود و پس از تشکیل تاج مناسب که به طور معمول به اندازه قطر گلدان است به محل اصلی منتقل می شود. می توان نشاء این گیاه را مستقیم به زمین اصلی منتقل کرد که در این حالت رشد بهتری خواهد داشت و نشاء ها باید به فاصله 40 تا 50 سانتی متر در زمین کشت شوند.

فاصله کمتر باعث در هم فرو رفتن گیاهان در آینده می شود. آنچه در مورد این گیاه و سایر گیاهان با رشد طوقه ای اهمیت دارد این است که در زمان انتقال نشاء، نقطه رشد نباید در زیر خاک قرار گیرد چون گیاه به سرعت از بین خواهد رفت.

آفات و بیماری های کلم زینتی :

از آفات مهم کلم زینتی شته و لارو پروانه سفید کلم است که برای مبارزه با شته از سموم تماسی یا سیستمیک باید استفاده شود که به علت پیچ خوردگی برگ ها، انواع سیستمیک ترجیح داده می شود. برای مبارزه با لارو پروانه سفید کلم می توان از سم لاروین یا دیازینون استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید