همه چیز در مورد کفشدوزک ها Ladybugs

کفشدوزک جز جذاب ترین گروه های حشرات به شمار می روند و زندگی شگفت انگیز و سودمندی برای محیط زیست اطراف خود دارند در این مطلب از سایت گل تراپی به بررسی این کفشدوزک های خال خالی و کوچک میپردازیم،در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

Coccineuidae

 

کفشدوزک ها با نام علمی Coccineuidae ازخانواده حشرات هستند و  اندازه ای معادل 8 دهم تا 18 میلی متر دارند ،کفشدوزک ها جز سوسک ها به حساب می ایند و به رنگهای زرد نارنجی یا قرمز  با لکه های کوچک سیاه بر روی بال پوششان پاهای سیاه رنگ و  دو شاخک در سر ، در طبیعت مشاهده می شوند و تقریبا 4500 گونه اکثر آنها گوشتخوارند.

 

تخمگذاری:

کفشدوزک ها برای تخم گذاری شته ها را شکار کرده و تخم های خود را در شکم شته ها قرار میدن تخم ها از مواد غذایی داخل شکم شته تعذیه  و رشد میکند

اهمیت کفشدوزک:

برای زیست بوم بسیار مفید است. در کشاورزی رایج و بیشتر کشاورزی زیستی برای از میان بردن آفات و قارچها

به کار میگیرند و از آنها به عنوان روش دفع آفات بیولوژیک استفاده میکند.

بعضی از کفشدوزک ها نظیر سوسک کدو و سوسک سویا نیز وجود دارد که به جای حشرات گیاهان خوراکی را میخورند و آسیب جدی به باغ ها میرسانند.

انواع مختلف مفید و مضر کفشدوزک ها در ظاهر جذابند. این موجودات به نسبت کوچک،پهن،بیضی و نیم دایره هستند.

بسیاری از گونه ها کفشدوزک ها لعاب دارند با سایه های مخملی از قرمز و لکه های سیاه که این موجودات شته خوارند

سایر گونه ها سیاه با لکه های قرمزند که بسیاری از آن ها به پولکدار ها حمله میکنند

کفشدوزک های گیاه خوار به رنگ زرد با لکه سیاه هستند . به دلیل تنوع در رنگ و ظاهر تشخیص آن ها برای افراد عادی حتی برای حشره شناسان نیز مشکل است

غذای کفشدوزک ها

حشراتی مانند شته ها، مگس سفید، شپشک ها و کنه ها را که بدنی نرم و بدون پوشش دارن میخورند

نوزاد ها صد ها شته ها در طول زندگی میخورند

کفشدوزک بالغ و گرسنه روزانه تا بیش از پنجاه حشره افت را میبلعد. کفشدوزک لوبیا مکزیکی و کفشدوزک کدو از جمله افت های ویرانگر هستند و از گیاهان و محصولات کشاورزی تغذیه میکنند.

روش دفاعی کفشدوزک ها

برای دفاع از خود در زمان خطر روش عجیبی دارند. وقتی با یک موجود شکارچی روبرو میشوند از مفصل زانو پاهای خود خون ترشح میکند که در علم حشره شناسی به خون حشرات (همولنف) گفته میشه که یک مایع سمی و بد بو به رنگ زرد است.

کفشدوزک ها نمیتوانند مثل پشه و کک انسان را نیش بزنند ولی میتوانند با آرواره های خود گاز بگیرند و بیشتر مواقع متوجه گاز گرفتن آن نخواهید شد و هیچ دردی احساس نمیکنید.

کفشدوزک ها هر کاری لازم باشد انجام میدهند حتی اگر اینکار به معنی خوردن همدیگر باشد.

نحوه پرواز

به این روش است که بال پوش ها بالا میرود و بال های طوری زیر ان بار میشود و بال ها موقع پرواز با سرعت زیاد از جلو به سمت عقب حرکت میکند. هنگام پایین آمدن نیز بال های خود را جمع میکنند.

5/5 - (1 امتیاز)
من شقایق هستم و 5 سال است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت می کنم، عاشق دنیای گیاهان و حشرات هستم و در زمینه تولید محتوا برای وب سایت های مرتبط با حوزه گیاهان تخصص دارم.

دیدگاهتان را بنویسید