دلایل شوره زدن خاک گلدان

شوره زدن یا سفیدک زدن خاک یکی از مشکلات رایج می باشد که همه ی افراد کم و بیش با آن مواجه بوده اند. در این حالت رشد گیاه کاهش پیدا میکند. این مشکل دلایل مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم:

دلایل سفیدک زدن خاک گلدان :

آبیاری: مقدار آبی که در هر بار آبیاری به کیاه میدهیم بسیار مهم است. درصورتیکه مقدار آب زیاد باشد آب اضافی روی سطح گلدان میماند و باعث ایجاد شوره و گاهی قارچ میشود. همچنین اگر آب آبیاری شور باشد یا املاح زیادی داشته باشد، گیاه املاح مورد نیاز خود را جذب میکند و مابقی بصورت شوره روی سطح خاک باقی میماند.

خاک : اگر از خاک مناسب با PH متعادل یا خاک استریل استفاده نشود ، با آبیاری گیاه ، به مرور مقدار املاح خاک زیاد شده و بصورت شوره و سفیدی روی سطح خاک نمایان میشود.
تغذیه زیاد گیاه : درصورتی که مقدرا کوددهی گیاه زیاد باشد ، با گذر زمان گیاه مواد مورد نیاز خود را استفاده میکند و مابقی را روی سطح خاک بصورت شوره یا سفیدک باقی میگذارد.
زهکشی نامناسب: دروصورتیکه خاک به درستی زهکشی نشده باشد ، آب به درستی از گلدان خارج نمیشود و باعث ایجاد رطوبت و در ادامه احتمال شوره زدن و یا قارچ زدن خاک شود.

روش های جلوگیری از شوره زدن خاک :

گیاه را در یک منطقه نورگیر قرار میدهیم تا خاک سریعتر خشک شود و امکان رسوب املاح یا رشد کپک وجود نداشته باشد. همچنین میتوان بجای استفاده از آب شهری با املاح بالا ، از آب معدنی ، آب باران ، آب جوشیده و یا آب خارج ده از کولر گازی استفاده کرد. همچنین توصیه میشود بیشتر از خاک هایی حاوی کوکوپیت ( بافتی متخلخل دارد که بستیر مناسب برای ریشه زنی و رشد گیاه محسوب میشود) ، پرلیت ، پیت ماس (پیت ماس عموما هیچ آفتی ندارد و چون دارای کود است، خاک مناسبی برای گیاه میباشد) استفاده کرد . این محصولات بدلیل داشتن مواد معدنی بالا ، مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تامین میکنند. همچنین وجود تهویه مناسب در محیط نیز به عدم بروز این مشکل کمک میکند.
نتیجه گیری

با روش های جلوگیری میتوان به سادگی از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرد. درصورتیکه خاک گلدان شوره زد ، آنجایی که شوره فقط در سطح بالایی خاک گلدان مشاهده میشود ، میتوان با استفاده از یک قاشق تمیز سطح روی خاک را جدا کرده و دور بریزیم.

5/5 - (1 امتیاز)
من شقایق هستم و 5 سال است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت می کنم، عاشق دنیای گیاهان و حشرات هستم و در زمینه تولید محتوا برای وب سایت های مرتبط با حوزه گیاهان تخصص دارم.

دیدگاهتان را بنویسید