پروانه مونارک یا پروانه مهاجر Monarch butterfly

 

پروانه مونارک تقریبا بزرگ به حساب می آیند و اندازه ای حدود 9 تا 12 سانتی متر دارند . به رنگ نارنجی با رگه های مشکی دیده میشود. دارای 6 پا ، بدنی 3 قستمه و 2 شاخک میباشد. این پروانه برای رشد خود از گیاه علف شیر یا استبرق تغذیه میکند .

تفاوت شکل ظاهری در نر و ماده این پروانه به اینصورت است که در ماده ها رگه های روی بال ضخیم تر هستند و در نرها در امتداد رگه های روی بال نقاط سیاه رنگ متمایز دیده میشود و کمی بزرگتر از ماده ها هستند.

نام علمی پروانه مونارک : Danaus Plexippus

چرخه زندگی پروانه مونارک :

در هر نوبت تخم گذاری حدود 500-400 تخم روی گیاه استبرق میگذارند. لارو ها پس از خروج از تخم بدون بال و با ظاهری کرمی شکل هستند که توانایی مهاجرت و تولید مثل ندارند و از برگ گیاهان تغذیه میکنند. پس از خروج حشره بالغ از شفیره که پروانه ای بالدار است و توانایی مهاجرت و تولید مثل دارد ،شروع به تغذیه از شهد گل میکند.

  • گیاه استبرق یک گیاه سمی است . لارو و پروانه بالغ با خوردن این گیاه ، سم را برای دفاع خود از شکارچی ها در بدنش نگه میدارد. درصورتیکه که شکارچی این پروانه رو بخورد ،باعث مرگ نمیشود ولی شکارچی دیگر به این پروانه نزدیک نمیشود.

 روش مهاجرت در پروانه مونارک:

مهاجرت در پروانه مونارک نوعی رفتار غریزی است. پروانه ها هر سال باشروع فصل پاییز از کانادا به سمت مکزیک میروند. زمستان را در مکزیک در کوهستان ها سپری میکنند. برگ ها و شاخه های درختان در برابر سرما از آنها محافظت میکند. با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل بهار این پروانه ها سفر خود رابه سمت میانه آمریکا آغاز میکنند و در پی گیاه علف شیر یا استبرق برای تخم گذاری میگردند. بعد از چند روز لاروهای راه راه با رنگ های سیاه و طلایی و سفید از تخم بیرون می آیند. در این مرحله پروانه های جدید دوباره به آسمان میروند. تا برگشت دوباره به کانادا حدود 4-3 نسل را میگذرانند.

نحوه مسیریابی پروانه مونارک

در این پروانه ها وجود سلول های عصبی که بوسیله آن جایگاه خورشید در آسمان و مسیر مقصد خود را پیدا میکنند. این پروانه ها نور خورشید را بوسیله چشم مرکب خود میگیرند، در مغز خود پردازش میکنند و مسیر خود را پیدا میکنند.

  • پروانه ها در شب حرکت نمیکنند.

جمع بندی مطلب:

این پروانه ها بدلیل جابجایی زیاد از مناظق مختلف ، میتوانند در گردافشانی گونه های مختلف و تولید مثل آنها موثر باشند. در صورت کم شدن منبع تغذیه این پروانه ها یعنی گیاه علف شیر میتواند باعث آسیب رساندن و حتی انقراض این پروانه ها شود.

5/5 - (1 امتیاز)
من شقایق هستم و 5 سال است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت می کنم، عاشق دنیای گیاهان و حشرات هستم و در زمینه تولید محتوا برای وب سایت های مرتبط با حوزه گیاهان تخصص دارم.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید