نگهداری گل قهر و آشتی

نگهداری گل قهر و آشتی

نگهداری گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی همچنین با نام های مرا لمس نکن و گیاه حساس شناخته می شود که بومی جنوب آمریکا و جنوب آمریکای مرکزی است.

گل قهر و آشتی یک گیاه مناسب برای نگه داری در بالکن بوده زیرا می توان آن را به راحتی جا به جا کرد. مانند گیاه ونوس حشره خوار، گیاه قهر و آشتی نیز به لمس حساس می باشد.

برگ های آن مرکب و هر گروه 3 تا 4 برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می شود. هر برگ مرکب دارای 24 تا 40 جفت برگچه باریک و دراز است و به محض تماس دست، برگها به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می شوند.

گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی

نور: این گیاه آفتاب را دوست دارد و بهتر است در مکانی با نور زیاد نگهداری شود. اما اگر خانه تاریکی دارید هم نگران نباشید، گل قهر می‌تواند تا حدودی سایه را هم تحمل کند و در محیط سایه دار به خوبی دوام آورد.

آبیاری: در زمان رشد فعال گیاه، یعنی در فصول گرم، آن را به خوبی و به طور منظم آبیاری کنید. در زمستان آبیاری را متوقف کنید و یا کاهش دهید.

توجه: قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند.اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

خاک: گل قهر می‌تواند خود را با هر نوع خاکی انطباق دهد اما در خاکی سست، مرطوب و با زهکشی خوب قوی تر و بهتر رشد می‌کند.

کود دهی: گیاه را در طول فصل رشد، یک بار در ماه، با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند،کود دهی کنید.

همچنین می‌توانید به جای آن در بهار به خاک گیاه کمپوست اضافه کنید تا مواد غذایی مورد نیازش را به دست آورد.

زمستان گذرانی: در مناطقی با زمستان‌های سخت توصیه می‌شود که پای گیاه را با مالچی سبک از برگ‌های خشک و مرده بپوشانید تا زمانی که دوباره گرمای بهاری از راه برسد.


بیماری‌ها و آفات

زمانی که هوا مرطوب است، خطر حمله بعضی بیماری‌های قارچی گل قهر را تهدید می‌کند.

گل قهر مورد حمله شته‌ها و سپرداران هم قرار می‌گیرد پس حواستان باشد و گیاه را مرتب چک کنید تا مطمئن شوید از این آفات خبری نیست.

توجه: از آبیاری زیاد بپرهیزید در غیر این صورت ریشه‌های گیاه خواهند پوسید.

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید