کاشت گیاه نعنا در گلدان

کاشت گیاه نعنا در گلدان:

کاشت گیاه نعنا در گلدان:

گیاه نعنا | برای مهار ریشه ها و محدود کردن گسترش این گیاه ، می توانید آن را در گلدان، بالاتر از زمین و یا فرو بردن آن در خاک، بکارید. مراقب باشید که گلدان حاوی این گیاه سقوط نکرده و با زمین تماس پیدا نکند.  شاید بهتر باشد که آنها را در پاسیوها یا مناطق سنگفرش شده بگدارید، زیرا در هر جایی که با زمین تماس پیدا کند، ریشه زده و پخش می شود. حتی در گلدان نیز میتوانید آن را برداشت کنید و دیگر لازم نیست در مورد نگهداری و مراقبت از آن نگران باشید.

 درو و برداشت :

هنگامیکه برگ های نعناع به چند ساقه رسید و طول آنها حدود 6 تا 8 سانت شد، میتوانید آن را برداشت کنید. برداشت نعناع تقریبا دوماه از زمانیکه دانه کاشته شد و یا در صورت خرید گیاه مدت زمان کمتری حتی،صورت می گیرد. برای جلوگیری از ضعیف شدن گیاهان و از بین نرفتن آنها، هر بار بیشتر از یک سوم گیاه را برداشت نکنید.

در صورت لزوم شاخ و برگ گیاه را بزنید.  اگر نعناع را مرتباً برداشت نکنید ، از برش در اواسط فصل بسیار بهره خواهد برد.  در بعضی مواقع احتمالاً متوجه میشوید که ساقه ها طولانی تر شده و برگ ها کوتاه تر می شوند. این دقیقا زمانی است که باید گیاه را به جای یک سوم، تا نیمه بچینید و کوتاه کنید.  با این کار آنها ترغیب می شوند تا دوباره برگ های تازه و خوبی تولید کنند. اگر مقدار زیادی نعناع دارید می توانید پت های کوچکی انجام داده و فصل برداشت را طولانی تر کنید.  به یاد داشته باشید که تمامی قسمت های بریده شده ی گیاه را میتوانید بصورت خشک یا منجمد درآورده و بعدا از آنها استفاده کنید.

 محوطه سازی:

بسیاری از نعناع ها در مزارع گیاهان دارویی به خوبی به عمل می آیند. اگر قصد پیاده روی بر روی آنها را دارید باید قبلا آنها را برداشت کرده باشید. این امر به کنترل گسترش آنها کمک کرده و عطر و رایحه ی آنها پیاده روی را بسیار دلپذیرتر می کند.

آفات:

نعنا گاهی اوقات می تواند زنگ بزند، یعنی به شکل لکه های کوچک نارنجی در قسمت زیرین برگ ها ظاهر شود. برای از بین بردن این آفت از یک قارچ کش ارگانیک استفاده کنید و سعی کنید گیاهانی که زیاد در معرض آب هستند را خشک نگه دارید. گیاهان آسیب دیده و استرس زده ممکن است از وجود آفاتی همچون سفیدک ها ، کنه های عنکبوتی ، شته ها و بعضی حشرات که گرد سفیدی روی بدنشان است، رنج ببرند.

قلمه زدن گیاه نعنا:

نعناع های کات شده به راحتی در خاک و آب ریشه می کنند و گیاهان بالغ را می توان تقسیم و پیوند داد. همیشه می توانید گیاهان جدید را با کاشت بذر شروع کنید.  اگرچه ، بیشتر گیاهان نعناع پیوندی بوده و با کاشت دانه و بذر به خوبی به عمل نمی آیند.
کاشت بذر را در اواخر بهار در خارج از منزل و یا حدود هشت تا ده هفته قبل از آخرین سرما و یخبندان در خانه شروع کنید. خاک را مرطوب نگه دارید تا بذر جوانه بزند.  بذر نعناع طی 10 تا 15 روز جوانه می زند. گیاهان جوانه زده باید طی دو ماه به اندازه قابل برداشت برسند.

انواع نعنا:

اگر آماده پرورش و کاشت نعنا هستید ، این گونه ها را امتحان کنید:
• نعناع تند( Peppermint):
این نعناع بهترین مورد برای طعم دهندگی است.
• نعنا فلفلی(نعنا نارنجی):
این یکی از سفت ترین نوع نعناع به شمار رفته و دارای طعم میوه است.
• نعناع آناناسی(سیبی):
این ترکیب طعم دهنده های سیب و نعنا را تشکیل می دهد و ترکیب متنوعی از نعنا و سیب است.

 

منبع: thespruce

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید