معماری سبز و مکان های استفاده از آن

معماری سبز:

فضای سبز داخلی و خارجی

دیوار(نما)سبز

واژه دیوار سبز یا باغ های عمودی یک واژه جهانی است که یک سیستم پوششی زنده با فوایدی نظیر بام های سبز می باشند. با این باغ ها، گیاهان روی و بالای نمای یک ساختمان رشد می کنند گیاهان مناسب شامل دامنه وسیعی از گیاهان همیشگی و سالیانه و داربستی از درختان گوناگون می باشند.

باغ های عمودی، یا همان دیوار سبز، با پوشاندن نمای یک ساختمان با گیاهان، تاثیر زیادی روی محیط اطراف آن دارند. این دیوارها از پخش شدن گرد و خاک در هوا، جلوگیری می نمایند و از ساختمان در برابر اشعه های فرابنفش، باران و فشار باد محافظت می نمایند.

این نماها، گونه ای از سیستم دیوارهای سبز می باشند که انواعی از گیاهان کوتاه آبشاری برای پوشش سازه های نگهدارنده چون سیستم پانل های شبکه ای مدولار یا سیستم کابل و طناب های سیمی استفاده می شوند. در این سیستم، گیاهان در پایه این سازه ها و یا در باغ هایی در ترازهای مختلف کاشته می شوند و چندین سال طول می کشد تا به رشد کامل برسند.

دیوار های زنده (اکسیژن ساز)

این دیوارها در مقایسه با نماهای سبز به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

شیوه ابیاری: با توجه به کمبود آب کشور ایران و همچنین راحتی مشتریانی که زیاد سفر می کنند و یا در مجتمع های آپارتمانی زندگی می کنند، پیشنهاد می گردد آبیاری اتوماتیک توسط مجموعه گاردن مارکت انجام گیرد.

امکان اجرای دیوار سبز در فضاهای داخلی

دیوار سبز در سه تیپ مدولار، فعال کابلی و حجمی قابل اجرا در فضاهای داخلی نیز می باشد.

معماری سبز

روف گاردن  بطور کلی به معنای پوششی از گیاهان بر روی پشت بام است که باعث بهبود مصرف انرژی در ساختمان می شود.

 

ویژگی های روف گاردن:

وزن: خاک روف گاردن طوری انتخاب می شود که با توجه به حجم رطوبت و برف محیط آسیبی به بام وارد نکند.

گیاهان: انتخاب گیاهان با توجه به محیط و دامنه تغییرات آب هوا است. همواره گیاهان طوری انتخاب و کاشت می شود که بیشترین پایداری را در محیط داشته باشند.

آبیاری: در روزهای گرم سیر شما نیاز به آبیاری روزانه گیاهان دارید ، گاردن مارکت این مشکل را با استفاده از آبیاری اتوماتیک روف گاردن حل کرده است.



معماری سبز

تراس

هدف از احداث تراس معمولا به منظور ایجاد فضایی در جلوی ساختمان و محل استراحت است، یا محلی که بتوان از آنجا مناظر محیط را مشاهده نمود.

طراحی و زنده کردن فضای تراس:

  • علاوه بر فلاورباکس استفاده از کوزه، آبنما، دیوار عمودی یا گرین وال و سایر وسایل تزئینی که رنگ و بوی بومی دارند، می‌‌تواند امکانی باشد در راستای ایجاد فضایی پر روح و صمیمی‌‌تر.
  • استفاده از نور‌پردازی مناسب می‌‌تواند فضایی ویژه به تراس ببخشد و همواره ما را به سوی‌ خود جلب کند.

استفاده از مصالح متفاوت، گل و گیاه خاص، مبلمان مناسب، آبنما،دیوار سبز و… همگی ترفندهایی است برای ایجاد فضایی دلچسب و متفاوت که خستگی‌ و کسالت ناشی‌ از زندگی‌ِ آپارتمان نشینی را کاهش داده و به فرد طراوت و روحیه می‌‌بخشد.

 

گاردن مارکت کلیه فضاها شامل حیاط ها، محوطه های باز و … را مستعد تبدیل به فضاهای سبز قابل استفاده می داند. از همین رو استفاده از تنوع گیاهان و اقلامی همچون فلاورباکس ها، آب نما، دیوار سبز، نیمکت، آلاچیق و … را در حیاط ها، محوطه مجتمع ها و … به منظور ارتقا زیبایی محیط، افزایش کارکرد، ایجاد حس تعلق و به وجود آوردن غنای حسی در محیط پیشنهاد می دهد.

 

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید