معرفی گیاه سروپژیا و نحوه نگهداری

فهرست

  1. توضیحات
  2. نگهداری گیاه سروپژیا
  3.  تکثیر گیاه سروپژیا
  4. آفات گیاه سروپژیا 

 

 

توضیحات

گیاه سروپژیا از جنس سروپژیا و خانواده ی خرزهره وبومی آفریقای جنوبی و زیمباوه و یک گیاه گوشتی همیشه سبز میباشد.

این گیاه در سال ۱۸۸۱ توسط متصدی باغ گیاه شناسی دوربان درارتفاع ۱۵۰۰ فوتی در حالی که ازصخره ها آویزان بود کشف شدو ۱۳ سال بعد به باغ بوتانیک kew در انگلیس فرستاده شد.

آویز بودن و داشتن ظاهری زیبا و مقاومت به شرایط سخت باعث شده تا این گیاه،گیاهی مناسب برای آپارتمان و سبدهای آویز تبدیل شود.[ps2id id=’2′ target=”/]

برگهای آن در نور کافی سبزپررنگ و در نورکم،کمرنگ میشوند.ساقه در محل گره ها در صورت تماس با خاک جوانه زده و میتوان برای تکثیرگیاه استفاده کرد

نگهداری گیاه سروپژیا

 نور 

این گل باید نور کافی را بگیرد و با نور کافی زیبایی خود را دارد . این گل باید در جایی قرار دهید نور آفتاب تا کمی سایه باشد و نباشد به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم آفتاب نباید قرار بگیرد ، زیرا باعث خراب شدن آن می شود .

 

دما 

این گل می تواند در فصل زمستان تا دمای ۱۵ درجه را تحمل کند و اگر بیشتر از آن شود باعث سوختن برگ های آن می شود .

 

 خاک مناسب 

خاکی که برای این گل زیبا مناسب می باشد ، مخلوطی از یک قسمت خاک پیت و یک قسمت خاک باغچه و مخلوطی از ماسه یا پرلیت می باشد ولی بهتر است ماسه و پرلیت را با هم قاطی کرده و در گلدان این گل بریزد . شما می توانید خاک پیت و پرلیت را از گل فروشی ها خریداری کنید و داخل گلدان گلتان بریزد تا باعث زیبایی آن می شود .

 

آبیاری 

زمانی که می خواهید آب به گل دهید ، باید زمانی که خاکش خشک است بدهید . اگر زمانی که خاکش خشک نیس باز به آن بدهید ، باعث کنده شدن ریشه آن و همچنین خراب شدن آن می شود . پس بهتر است زمانی که خاکش خشک می باشد به آن آب بدهید . همچنین نباید به این گل آنچنان آب بدهید.

 

 رطوبت 

رطوبت اتاق مناسب این گل است می توانید این گل را در اتاق منزل خود قرار دهید تا بتواند رطوبت کافی را داشته باشد و باعث زیبایی شود . و همچنین اگر دیدید که گلتان جان کافی را ندارد می توانید هفته ای ۲ الی ۳ بار زیر گلدانی این گل را پر آب کنید .

 

 تعویض گلدان

[ps2id id=’3′ target=”/]این گیاه دوست دارد که ریشه هایش در هم بروند . پس بهتر است زمانی که می خواهید گلدان آن را عوض کنید ، بگذارید گلدان پر شود و یک نگاه به ریشه اش بکنید ، و اگر ریشه اش در هم بود می توانید آن را عوض کنید .

 

 تکثیر گیاه سروپژیا

زمان تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد و به دو روش امکان پذیر است.

روش اول:برای تکثیر این گل به یک گلدان متوسط، کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، شن درشت نیاز داریم. حال پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز گلدان را با کمپوست و کاکتوس کاملاً پر کنید و سپس مقدار کمی از شن را روی خاک پاشیده و 3 غده را رون شن قرار دهید و در آخر کمی کمپوست را مرطوب کنید.

روش دوم:در این روش نیز مانند روش اول به یک گلدان متوسط، کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس و هم چنین پودر هورمون ریشه زایی نیاز داریم. در این روش بجای شن درشت از پودر هورمون ریشه زایی استفاده می کنیم به این صورت که انتهای ساقه را بین 5 تا 7 سانتی متر در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده سپس هر سه قلمه را در گلدانی که قبلا پر از کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس آماده کرده بودیم فرو کرده و در آخر مقدار کمی به آن آب می دهیم. ریشه دهی این گیاه بعد از دو تا سه ماه آغاز می شود و گیاه شروع به رشد خواهد کرد. نکته ای که در این مدت باید به آن توجه کنید آبیاری گیاه می باشد که تا زمانی که خاک به طور کامل خشک نشده است نباید به آن آب دهید. همچنین این گیاه با داشتن علاقه زیاد به نور نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد و باید نوری که به گیاه میرسد مانند زمانی باشد که کمی سایه بوجود می آید و آفتاب به شدن برای این گیاه مضر است. بهترین دمای نگهداری این گیاه 15 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد. اگر هر یک از نکات گفته شده رعایت نشود گیاه تخریب شده و آسیب می بیند و تمام زحمات شما در طی چند هفته از بین می رود.

هر چقدر از قشنگی و موندگاری و مقاومی و خوش رشدی این گیاه بگیم کم گفتیم. 😁
تکثیرشم که به همین راحتیه و خیلی سریع میگیره.
چندتا نکته که باید دقت کنید :
١. ما از ترکیب خاک پرلیت و پیت ماس و کوکوپیت استفاده کردیم و قبل از گذاشتن قلمه ها، خاک رو آب دادیم و مرطوب کردیم.
٢. حتما قیچیتون رو قبل از استفاده  ضدعفونی کنید که  قلمه ها  آلوده نشوند.
٣. در نهایت گلدون رو جایی با نور متوسط غیر مستقیم و دمای متعادل بذارید و بعد از خشک شدن خاکش آبیاریش کنید.[ps2id id=’4′ target=”/]
🌱بعد از حداقل دو هفته میتونید شاهد رشد ریشه ها، غده و بعدم جوونه ها باشید. 😍

آفات گیاه سروپژیا 

آب پاشی جلوی نور مستقیم خورشید ممکن است باعث سوختگی برگ ها می شود.

سردی هوا ممکن است باعث ریزش برگ ها می شود

کم آبی باعث خشکی برگ ها می شود و آبیاری منظم و غبار پاشی فراموش نشود.

آبیاری زیاد باعث پوسیدگی برگ های پایینی می شود چرا که گیاهان گوشتی به پوسیدگی حساسند.

آبیاری بیش از اندازه و قرار نگرفتن در معرض نور کافی باعث زرد شدن ، خشک شدن و ریختن برگ ها خواهد شد.

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید