اشوریا/ساق عروس( Echeveria Succulents)

اشوریا/ساق عروس( Echeveria Succulents)

اشوریا/ساق عروس( Echeveria Succulents)

آنچه که باید در مورد کاشت و پرورش گیاه اشوریا بدانید:

یکی از محبوب ترین انواع ساکولنت ها گیاه اشوریا است و اغلب در باغ هایی که از گونه های مختلف ساکولنت استفاده می کنند، در چیدمان ها و تزئینات گلکاری ، در تراریوم ها یا گلخانه ها، در آثار هنری و حتی کیک های عروسی از این گیاه استفاده می شود. شکل بسیار زیبای این گیاه با برگهای شفاف و رنگهای متنوع شباهت چشمگیری به گلهایی دارد که در دکور و تزئین به آسانی میشود از آنها استفاده کرد. ظاهر منحصر به فرد و نیاز به مراقبت و توجه بسیار کم باعث شده است که اشوریا بسیار محبوب شود.

 چگونه یک اشوریا را بکاریم و رشد دهیم؟

اشوریا از جمله گونه های بزرگ گیاهان ساکولنتی به شمار می آید و بومی مناطقی از آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و مکزیک است. ساکولنت ها در گونه ی اشوریا با سایر ساکولنت ها همچون هاوروتیا و سمپریوم(گیاه لب ماتیکی یا فندقک)، کاملا متمایز است. این تفاوت در برگهای صاف و گوشتالوی این گیاه است که آن را بطور چشمگیری از دیگر ساکولنت ها متمایز کرده است. بسته به نوع و گوناگونی، ارتفاع آنها می تواند در اندازه و شکل های متفاوتی به 6 تا 12 اینچ برسد.
به لطف سهولت مراقبت از آنها ، اشوریا در بین باغداران و علاقه مندان به گل و گیاه خانگی به طور یکسان افزایش یافته است.  آنها تمایل به محیط های روشن و خشک دارند. سعی کنید در مورد آنها کمی غافل و بی توجه باشید. اگر شما دستی در کاشت گل و‌گیاه دارید، گیاه اشوریا می تواند مورد ایده آل و مناسبی باشد.

نور

برای رشد و شکوفایی، اشوریا به نور قابل توجهی نیاز دارد.  آنها باید هر روز حداقل چهار تا پنج ساعت، نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. اگر اشوریا نور کافی دریافت نکند ،  دراز و ساقه بلند خواهند شد و اغلب با این کار قصد نزدیک شدن به نزدیکترین منبع نور را دارند. همچنین بعید نیست که آنها حتی گل بدهند. قرار دادن اشوریا در خارج از منزل در ماه های تابستان به رشد آن کمک فراوانی می کند.

خاک

اشوریا نیاز به یک محیط رشد پر منفذ و زهکشی خوب نیازمند است تا رطوبت اضافی ریشه ها خوب تخلیه شود. مخلوط  خاک گلدان های معمولی کاکتوس، برای گیاه اشوریا کافی است و در اکثر گلخانه ها و مراکز مربوط به باغ و باغبانی یافت می شود. از طرف دیگر ، شما می توانید با ترکیب سه قسمت خاک گلدان به طور منظم ، یعنی دو قسمت شن درشت و یک قسمت پرلیت ، خودتان خاک کاکتوس درست کنید.

برای تهیه خاک مخصوص ساکولنت میتوانید به فروشگاه مجموعه گاردن مارکت مراجعه نمایید.

آب

آبیاری مهمترین بخش مناسب از مراقبت و پرورش گیاه اشوریا است. اشوریا نیز مانند اکثر ساکولنت ها به آب زیادی احتیاج ندارد.  بهتر است اشوریا زهکشی خوبی داشته باشد تا بیش از حد آبیاری شود، زیرا در این صورت به سرعت روند پوسیدگی ریشه اتفاق خواهد افتاد. برای آبیاری بعدی صبر کنید تا خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس آن را خوب آبیاری کنید و اجازه دهید تا آب از منفذها و زهکشی تخلیه شود.
نسبت به زمستان،  در طول تابستان اشوریا را بیشتر آب بدهید.

 

دما و رطوبت

گیاه اشوریا در شرایط گرم و خشک رشد می کند.  در بیشتر موارد ، آنها قادر به تحمل دمای هوا و یا شرایط سرد نیستند و رطوبت بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شان شود.  میانگین درجه حرارت و میزان رطوبت خانگی برای گیاه اسوریا کافی است . فقط مطمئن باشید که آنها را در محلی که بسیار مرطوب است، مانند حمام یا اتاق رختشویی قرار ندهید.

کودهی

اشوریا برای رشد و بقا نیازی به کودهی منظم ندارد، زیرا به رشد در خاک فقیر از مواد مغذی عادت دارد و کود دهی بیش از حد که منجر به سوختن و ازبین رفتن گیاه خواهد شد.  کوددهی گاه به گاه در ماه های بهار و تابستان می تواند در دوره رشد فعال گیاه به اشوریا کمک کند، اما اینکار باید با احتیاط انجام شود. از کود کاکتوس یا کود ساکولنت و یا کود مایع رقیق شده دو تا چهار برابر بیشتر از حد معمول استفاده نکنید.

کاشت در گلدان و انتقال و کاشت مجدد در گلدانی بزرگتر:

گیاهان از جنس اشوریا نیاز به تغییر مکان  و انتقال مکرر ندارند و فقط زمانی باید آن ها را به گلدانی بزرگتر انتقال داد که بیش از حد بزرگ شده باشند. قبل از خارج کردن و انتقال اشوریا به گلدانی دیگر حتما مطمئن بشوید که خاک گلدانی که درآن قرار دارد خشک باشد.  قبل از قرار دادن گیاه در گلدان جدید، خاک اضافی آن را با دقت از ریشه جدا کنید.   انتقال و کاشت مجدد این گیاه در بهار معمولاً توصیه می شود زیرا گیاه وارد دوره رشد فعال خود می شود.

قلمه و تکثیر گیاه اشوریا

قلمه و تکثیر از گیاه اشوریا، روشی آسان و سرگرم کننده برای ایجاد و داشتن گیاهان جدید است.  گیاه اشوریا را به دو روش اصلی می توان تکثیر کرد:

1)از طریق جداسازی و از طریق کات و بریدن برگ.
یک اشوریای شاد و سالم، از ساقه اصلی خود شاخه و برگ هایی تولید خواهد کرد که می تواند خود به عنوان یک گیاه جداگانه بریده و تکثیر شود.
از طرف دیگر ، اشوریا را می توان از طریق قلمه های برگ تکثیر کرد.  برای این کار ، یک برگ را از ساقه اصلی گیاه جدا کنید و به آرامی آن را به پهلو بپیچانید تا زمانی که دیگر سر زنده نباشد. سپس برگ را بر روی سینی و یا یک گلدان خاک در مکان روشن قرار دهید – اما از تابش مستقیم آفتاب بر آن خودداری کنید. تا زمانی که شروع به ریشه زدن نکرده به ان آب ندهید. ریشه زدن به طور معمول طی دو تا سه هفته اتفاق می افتد. هنگامی که ریشه ها رشد کردند ، به همان روشی که به گیاهان بالغ آب می دهید، به آنها نیز آب بدهید. بعد از گذشت یک ماه یا بیشتر ، یک گل سرخ کوچک در انتهای برگ شروع به رشد می کند.  برگ را از گل سرخ جدا نکنید زیرا منبع تغذیه ای جدید با انرژی و مواد مغذی است. با گذشت زمان ، برگ پیر شکسته شده و می میرد و ساکولت جدید بطور مستقل عمل می کند.

انواع مختلف اشوریا

بیش از صد گونه از گیاهان اشوریا وجود دارد.  برخی از انواع شناخته شده تر عبارتند از: اشوریا رز سیاه/اشوریا بلک پرینس(Echeveria Black Prince)، اشوریا مروارید نورنبرگ(Echeveria Perle Von Nurnberg)، اشوریا نودلسیا پینتد ، (Painted Echeveria Nodulosa) و  اشوریا ملکه بنفش( Echeveria Violet Queen).

میزان سمی بودن گیاه اشوریا

خبر خوب برای صاحبان حیوانات اهلی این است که ساکولنت هایی از جنس اشوریا برای حیوانات خانگی و انسان بی خطر است!. در حقیقت ، گیاه اشوریا معمولاً به عنوان تزیین روی کیک های عروسی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه ساکولنت های ارگانیک توصیه می شود.  با این وجود ، بهتر است حیوانات خانگی و بچه های شیطان و بازیگوش تحت کنترل باشند؛ گرچه آنها غیر سمی هستند ، اما مصرف آنها توصیه نمی شود.

هرس کردن

به طور کلی ،اشوریا نیازی به هرس منظم ندارد.  با این حال ، اگر گیاه شما به دلیل کمبود نور آفتاب ساق بلند و دراز شد ، برای سالم نگه داشتن گیاه و جذابیت اش، بهتر است هر از گاهی آن را هرس کنید.

 

منبع: thespruce

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید