۱۰ نمونه از عجیب ترین گیاهان جهان

زمین زیستگاه بیش از 298000 گونه گیاهی است. برخی از گیاهان عطر بسیار خشبو و گل های زیبایی را شکوفا کرده و برخی دیگر میوه های مغذی هستند، برخی ویژگی های درمانی دارند و برخی دیگر ظاهری عجیب و غریب دارند.

10 نمونه از عجیب ترین گیاهان جهان

1- White Baneberry

ین گیاه که Acetaea pachypoda  هم نامیده شده است شبیه توپ های کوچک بوده و بومی جنگل های امریکای شمالی است. و به علت شکل میوه هایش “چشم عروسک ” نام دیگری است که به این گیاه داده شده است. این گیاه 60 سانتی متر ارتفاع دارد و برگ هایش اندک هستند. ساقه ضخیم قرمز رنگ آن بسیار جذاب است.

میوه های این گیاه سمی هستندگل های آن کوچک فقط mm6 دارند.

2- Baseball plant

ین گیاه عموما با نام ایفوریا شناخته شده و بومی جنوب آفریقاست. این گیاه دقیقا به همان شکل توپ بیس بال است هیچ شاخه ای نداشته و میانگین ارتفاع آن به 20 سانتی متر می رسد. ویژگی های خاص این گیاه که خود را در برابر سختی های طبیعت حفظ می کند آنرا به یک گیاه نادر تبدیل کرده است.

گل های نر و ماده ایفوریا در گیاهان مختلف رشد می کنداین گیاه کاملا سمی است و مشکلات جدی پوستی ایجاد می کند.

3- Hydnellum Peckii

ین گیاه نوع خاصی از قارچ است که خون یا مایع روان روی سطح خودش تولید می کند. این گیاه به”bleeding tooth fungus” هم مشهور است و ذرات قرمز مانندی دارد که  مایع خون مانندی را در روی گیاه تولید می کند. این گیاه عجیب عمدتا در آمریکای جنوبی و اروپا یافت می شود. این گیاه قابل خوردن، مایع بسیار تلخی دارد.

بوی نامطبوعی داردرنگ این گیاه از نارنجی تا صورتی متغیر است.

4- Welwitschia Mirabillis

این گیاه منحصربفرد فقط در صحرای نامیبیا رشد می کند. طول عمر تخمین زده این گیاه عجیب بین 500 تا 1500 سال متغیر است. و می تواند در بسیاری از شرایط سخت آب و هوایی همچنان زنده بماند. جالب ترین ویژگی این گیاه در این است که دو برگ دارد که مکررا در تمام مدت سال رشد می کنند. این گیاه دو شکل نر و ماده دارد.

5- Lithop

این گیاه را می توان سنگ های زنده هم نامید زیرا بسیار شبیه سنگ یا قلوه سنگ است. در حقیقت شکل منحصربفرد آن در نتیجه ظاهرشدن دو برگ جدا از هم در لبه های بیرونی گیاه است. برگ های ان در فصول بسیار پر باران رشد می کنند. این گیاه بسیار عجیب در شمال آفریقا یافت می شود.

این برگ های سنگ مانند بیشتر از دیگر بخش های آن قابل رویت هستند.برخلاف گیاهان دیگر، برگ های لیتوپ قهوه ای و خاکستری هستند.لیتوپ به رنگ های مختلف از جمله سفید، خاکستری، صورتی و بنفش دیده می شود.عمر این گیاه بیش از 500 سال است.

6- Mimosa Pudica

این گیاه که “گیاه حساس” یا “گیاه خجالتی” هم نامیده شده است بومی جنوب آمریکاست. اما در تمام سراسر جهان دیده می شود خصوصا در مناطق کم آفتاب و سایه دار. جذاب ترین ویژگی این گیاه حساسیت آن نسبت به لمس شدن است. برگ های آن به محض لمس شدن جمع می شوند. سیستم عصبی این گیاه به گونه ای است که جریان آب را در زیر برگ های آن تنظیم می کند و همین عامل طبیعت حساس این گیاه شده است.

7- Corpse Flower

ین گیاه titan arum نیز نامیده می شود. بزرگترین تنه و گل را در جهان به خود اختصاص داده است. در سوماترا این گیاه را می خورند! در طی دوران گل دادن ارتفاع گیاه تا 2/8 پا رشد می کند. این گیاه بویی شبیه جسد حیوان از خود متساعد می نماید.

این گیاه هر 400 سال یک مرتبه شکوفه می دهدپر بو ترین و بزرگترین گیاه جهان استاز آنجاییکه گونه بسیار نایابی است از آن حفاظت قانونی بعمل می آید.


8 – Rafflesia Arnohdii

بزرگ ترین گل منحصربفرد در جهان. در حقیقت، از گل های corpse کوچکتر است اما همان ویژگی ها را دارد. عمدتا در جنگل های سوماترا یافت می شود. این گیاه تا رتفاع 3 پایی رشد کرده و بوی نامطبوعی تولید می کند؛ یک جنسی است و هر دو سیستم تولید نر و ماده را داراست.

9- Venus Flytrap

ین گیاه با نام dionaea muscipula هم شناخته می شود که به این معناست که از حشرات و حیوانات کوچک برای تغذیه استفاده می کند. این گیاه دربخش های مرطوب  کارولیای غربی رشد پیدا می کند. این گیاه قطعات ویژه ای در اندام هایش دارد که حیوانات را با آن می قاپد.

این گیاه به محض اینکه حشره ای با ان تماس پیدا می کند برگ هایش را می بنددهضم حشره در این گیاه 10 روز به طول می انجامدبرگ های این گیاه برای به دام انداختن شکار کاملا باز می شوند.


10-Pitcher Plant
این گیاه یکی دیگر از انواع گیاهان گوشت خوار بوده و بومی جنوب شرقی اسیاست و به رنگ جذاب قرمز اشباع است. و بوی مطبوعی که از خود متساعد می کند. عامل اصلی به دام انداختن شکار می باشد. حشرات و حیوانات کوچک شکار اصلی این گیاه محسوب می شوند. گفته می شود که برخی از انواع این گیاه حتی موش را هم شکار کرده و می خورد.

حفره عمیق که با مایع مخصوصی پر شده است و در به دام انداختن شکار کمک می کند.ساخنتار برگ های این گیاه بسیار اسرارامیز است و انزیم های گوارشی مخصوصی را تولید می کند.

4.9/5 - (62 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید