افوربیا اوبسا(Euphorbia obesa)

افوربیا اوبسا(Euphorbia obesa)

افوربیا اوبسا(Euphorbia obesa)

 

گیاه توپ بیس بال یا افوربیا اوبسا(Euphorbia obesa) نوعی ساکولنت که بومی ایالت کیپ در آفریقای جنوبی است، به شمار می رود. این گیاه از زمان کشف آن در اواخر دهه 1800، به دلیل ظاهر منحصر به فرد و نیاز به مراقبت کم، از محبوبیت زیادی به عنوان یک گیاه خانگی برخوردار است. در حقیقت ، گیاه توپ بیس بال به دلیل برداشت نا پایدار و بی رویه در واقع گونه ای در معرض خطر در زیستگاه مادری خود محسوب می شود ، اگرچه در اکثر مراکز باغبانی و گلخانه ها به راحتی می توان آنها را یافت.  امروزه قانون ملی و بین المللی برداشت این گیاه را منع کرده و در تلاش برای حمایت و حفظ مابقی این گونه در منطقه ی بومی خود است. اگرچه در نگاه اول گیاه توپ بیس بال بخشی از خانواده کاکتوس ها به نظر می رسد ، اما در واقع بخشی از جنس افوربیا( Euphorbia) از خانواده ساکولنت هاست، اگرچه شباهت های زیادی به انواع کاکتوس ها دارد.
گیاهان توپ بیس بال گاهی اوقات به عنوان گیاه خارپشت دریایی شناخته می شوند، زیرا بسیار شبیه به جانوران و موجودات هستند.

چگونه یک گیاه توپ بیس بال را بکاریم؟

گیاه توپ بیس بال تا زمانی که نور و آب مورد نیاز آنها تامین شود ، از گیاهان نسبتاً آسانی برای رشد و پرورش به حساب می آیند. آنها ساکولنت هایی دارای رشد آهسته و با عمر طولانی هستند. آنها از جمله گیاهان پیازدار ، علامت های V شکل و برآمدگی های درز مانند شبیه به دوخت هستند. گیاهان توپ بیس بال جوان به شکل دایره ای شکل هستند اما با رشد کامل دراز و استوانه ای شکل می شوند.
گیاهان توپ بیس بال از طریق بذر تکثیر می شوند ، که باعث می شود تکثیر آنها برای صاحب گیاه ​​دشوار شود.  آنها برگ و یا شاخه تولید نمی کنند بلکه در ماه های تابستان گل های معطری ایجاد می کنند.  گیاهان توپ بیس بال، دو پایه هستند ، به این معنی که هر گیاه گل نر یا ماده تولید می کند.
در صورت گرده افشانی مناسب ، گیاهان ماده می توانند حداکثر 150 دانه در سال تولید کنند.  گیاهان توپ بیس بال به دلیل میزان تکثیر زیاد ، در گل خانه های تجاری و مراکز باغبانی بسیار رواج دارند.

نور

در زیستگاه بومی خود گیاه توپ بیس بال به مقدار زیادی به دریافت مستقیم نور خورشید عادت دارد.  گیاه توپ بیس بال وقتی در داخل خانه بزرگ بشود باید حداقل روزانه 4 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند.  از بین رفتن رنگ، الگو و همچنین شکل ، همه نشانگر این هستند که گیاه توپ بیس بال شما نور کافی دریافت نمی کند.  بی رنگ شدن و یا ساقه دار شدن، از نشانه های دیگر است.  گیاه توپ بیس بالِ خود را در قسمت پنجره جنوبی یا شرقی منزل خود قرار دهید تا از نور کافی خورشید استفاده کنند.

خاک

گیاهان توپ بیس بال به منظور شکوفایی و رشد مناسب  نیاز به گلدانی با زهکشی مناسب  دارند و باید در خاک گلدانی که برای کاکتوس ها و ساکولنت ها استفاده میشود کاشته شوند. خاک کاکتوس در اکثر گلخانه ها و مراکز باغی تجاری موجود است ، اما اگر به آن دسترس ندارید می توانید به راحتی با مخلوط کردن 3 قسمت از خاک گلدان به طور منظم ، یعنی 2 قسمت شن درشت و 1 قسمت پرلیت به راحتی خود آن را تهیه کنید. برای تهیه خاک مخصموص ساکولنت ها میتوانید به فروشگاه گاردن مارکت مراجعه نمایید.

آب

گیاهان توپ بیس بال ، مانند اکثر ساکولنت ها و کاکتوس ها ،  آب زیاد را تحمل نمی کنند.  گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملاً خشک شده است.  گیاهان بیس بال در ماه های بهار و تابستان به آب بیشتری احتیاج دارند و در طول دوره خفته خود در ماه های پاییز و زمستان به میزان قابل توجهی به آب کمتری نیاز پیدا می کنند.

 

منبع:thespruce

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید