گیاهان جذاب برای باغ

گیاهان جذاب برای باغ

گیاهان جذاب برای باغ

گیاهان جذاب:

گیاهان زیادی هستند که به همان اندازه که زیبا هستند، خوش طعم نیز هستند و همین امر باعث شده که آنها برای رشد به تنهایی و یا در یک گلدان مختلط، مناسب باشند. این گیاهان  به راحتی رشد کرده و بسیاری از آنها در مقابل خشکی مقاوم بوده و در صورت بی توجهی و غفلت از رسیدگی، به خوبی رشد میکنند و این نیز از ویژگی های خوب این گیاهان به حساب می آید. می توانید از این گیاهان جز به روش کاشت سنتی در گلدان از سبدهای آویزان نیز استفاده کنید و نگران کاشت همزمان آنها با دیگر گیاهان بصورت مختلط نباشید.

نکته عالی دیگر در مورد این گیاهان این است که به طور کلی هرچه بیشتر این گیاه را هرس و برداشت کنید، کامل تر و بهتر رشد خواهد کرد. لازم به ذکر است ، شما باید تا حدی برگ های این گیاه را کات کنید که پس از اتمام کار با یک گلدان خالی روبرو نشوید. بسیاری از گیاهان گلهای زیبایی دارند و برخی از آنها نیز خوراکی بوده و بسیار خوشمزه اند. با این حال ، برخی از گیاهان ، مانند ریحان ، هنگامی که گل می دهند، تلخ می شوند.

1) پونه کوهی

پونه ی کوهی گیاه مورد علاقه ی گلدان هاست. میتوان نسبت به این گیاه بسیار بی توجه بود و رسیدگی نکرد ، به ریش خشکسالی می خندد و خاک عاری از مواد آلی را دوست دارد ، بنابراین به کود زیادی احتیاج ندارد.  این گیاه رشد کمی داشته و دارای برگ های کوچکی است. بنابراین می تواند از اطراف گلدان آویزان شود، اگرچه زیاد بصورت گسترده رشد نمی کند.
از بین انواع گونه های پونه کوهی ، پونه ی زرد (Origanum vulgare “Aureum”) بیشتر مورد علاقه افراد است زیرا می تواند یک نقطه ی روشن و براق به هر گلدانی اضافه کند.
پونه کوهی عاشق نور خورشید است و در مناطق 5 تا 8 میتواند چندین سال پشت سر هم رشد کند و محصول بدهد. برای رشد بهتر این گیاه و شاداب ماندنش زیاد به آن آب ندهید و همواره آنرا هرس کنید. پونه کوهی نیاز به زهکشی خوب دارد.
اگر شاخ و برگ های این گیاه بلند شد آن را کات و هرس کنید و سپس برای بهبود و از سرگرفتن برگ چند هفته صبر کنید. میتوانید آن را در آب بگذارید تا ریشه بدهد و سپس آنرا تکثیر کنید.

2) نعنا

شما با تعداد قابل توجهی از نعناع های زیبا برای انتخاب روبرو خواهید شد که بیشتر آنها خوشمزه و زیبا هستند.  نعنا کمی هم شما را آزار خواهد داد – با پخش شدن به همه جا و تلاش برای بیرون انداختن گیاهان دیگر – بنابراین باید در مورد گیاهانی که می خواهید همزمان با آن بکارید، مراقب باشید و بطور منظم و مرتب آن را هرس کنید.  برای حل این مشکل می توانید از همه ی نعنا ها گلدانی جداگانه درست کنید.

شما می توانید چندین نوع مختلف را در یک کوزه و گلدان بزرگ پرورش دهید ، بنابراین لازم نیست نگران بیرون راندن دیگر گیاهان توسط این گیاه باشید.  نعناع آناناسی بسیار متنوع ، جذاب و خوشمزه است.  همچنین ، نعنا شکلاتی ، نعنا زنجبیلی و نعنا پرتقالی بسیار زیبا و منحصر بفرد هستند.
نعناع تابش کامل آفتاب را دوست دارد ، اگرچه قادر به تحمل مقداری سایه ی جزئی و کمی رطوبت نیز هست اما خیس بودن و آب زیاد را دوست ندارد. نعنا را بیش از حد کود ندهید و مطمئن شوید که خاک آن خوب زهکشی شده باشد.
برای داشتن نعناهای پرپشت سعی کنید همیشه آن را زود به زود هرس کنید.

3) گیاه “مریم گلی”

مریم گلی ها در سه رنگ طلایی ، سه رنگ و بنفش به همان اندازه که زیبا بوده و عطر و رایحه ی خوبی دارند، خیلی راحت نیز رشد و پرورش پیدا می کنند. بسیاری از آنها تابش کامل آفتاب را ترجیح می دهند. خیلی خوب می شود اگر که چهار تا شش ساعت آنها را بدون مانع زیر تابش کامل نور خورشید قرار بدهید. آنها به خاکی که بسیار خوب زهکشی شده باشد نیاز دارند و رطوبت زیاد را دوست ندارند، پس اجازه بدهید که ما بین هر آبدهی خاکشان خوب خشک شود.  مانند اکثر گیاهان ، مریم گلی به تغذیه سنگین و زیاد احتیاج ندارد و کود بیش از حد بر طعم و مزه ی آن اثر نامطلوب خواهد گذاشت. بعضی از مریم گلی ها به سختی در مناطق 5 تا 11 بصورت طولانی مدت رشد می کنند. طول عمرشان تقریبا کوتاه بوده و بیش از دو یا سه سال دوام نخواهند آورد.
مریم گلی ها می توانند به تنهایی و یا با یکدیگر یا هر تعداد از گیاهان آفتاب دوست که تمایل به رطوبت زیاد ندارند بصورت مختلط کاشته شوند و در یک گلدان، عالی به نظر بیایند.

4) آویشن

آویشن گیاه بسیار جان سختی بوده و نیاز کمی به مراقبت دارد. این گیاه در برابر خشکی مقاوم، بسیار خوشبو و عالی برای پخت و پز می باشد. آویشن مورد علاقه ی من، آویشن لیمویی رنگ است ، به دلیل داشتن برگهای باریک و متنوع.  این گیاه کم رشد بوده و به سرعت گسترش پیدا نمی کند، و از این رو با دیگر گیاهان نیز سازگاری خوبی دارد.
آویشن تابش کامل خورشید را ترجیح می دهد و به خاک زهکشی شده ی خوبی نیاز دارد.  اگر خیلی بلند و پر شاخ و برگ شد ، آن را هرس کنید.  به سختی در منطقه ی 4 تا 8 می روید و در بهار باطروات و شاداب به نظر نمی رسد، اما با گرم شدن دمای هوا باز هم شاداب و سرحال می شود.  آویشن برای سبدهای آویزان و به عنوان گیاهی که تمام جاهای خالی را پر کند، بسیار عالی است.

5) رزماری(Rosemary)

دو نوع اصلی رزماری یعنی رزماری عمودی و پخش بر روی زمین(خزنده) وجود دارد. نوع عمودی آن رفتاری شبیه به بوته دارد و در آب و هوای گرم ، برخی از این گونه ها می توانند بسیار زیاد و بزرگ بشوند.  انواع گونه ی خزنده، در امتداد زمین میخزند و رشد می کنند. همچنین برخی از آنها وجود دارند که می توانند کاملاً رشد کرده و بزرگ شوند و از کنار و لبه های گلدان آویزان شوند.
از همه ی گونه های رزماری می توان در پخت و پز استفاده کرد، اما تصور می شود که نوع عمودی آن کمی در طعم و مزه تند و تیز هستند.
رزماری عمودی می تواند به عنوان “گیاه هیجان آور ” و یا “پرکننده” نیز استفاده شود. همچنین از آنها بعنوان گیاه “پرکننده” و یا “پاشنده” نیز یاد می شود.
رزماری تابش کامل آفتاب و زهکشی خوب را دوست دارد و اجازه بدهید تا خاک آن بین دو آبدهی خشک شود.  کود بیش از حد به آن ندهید. از آنجا که گوزن ها ، خرگوش ها و حشرات طعم این گیاه را دوست ندارند ، برای مناطقی که این آفات مشکل ساز هستند، گیاهی بسیار عالی است.

6) شوید

کاشتن بذر و تخم شوید بسیار آسان است و مانند اکثر گیاهان تابش کامل آفتاب را دوست دارد.  می توانید دو هفته قبل از آخرین سرما و یخ زدگی، کاشت دانه های شوید را شروع کنید و برای تازه نگه داشتن این محصول ، آن را هر دو هفته یکبار در طول تابستان بکارید.
این گیاه یک گیاه ساقه بلند است و خیلی سریع حتی با بذر آن را بکارید، رشد می کند. اما نکته جالب در مورد شوید این است که پرستوها، پروانه ها، کرم های ابریشم و سایر گرده افشان ها را به خود جذب می کند. می توانید اجازه دهید تا این گیاه گل بدهد و سپس حشرات مفیدی که در آن لانه کرده اند را تماشا کنید.

برای خرید گلدان های زیبا میتوانید به فروشگاه مجموعه گاردن مارکت مراجعه کنید.

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید