گیاه نعنا شکلاتی

گیاه نعنا شکلاتی

گیاه نعنا شکلاتی

نعنا شکلاتی که به نعناع معمولی نیز بسیار شبیه و نزدیک است ، دارای  اصل و نسب پیچیده ای است که شامل فرم های مختلف نعناع می باشد. این گیاه حد وسط بین گیاه نعنا آبی(watermint) و نعناع دشتی/سوسنبر/پونه سنبله ای(sparmint)است که از یک فرم خاص آن، یعنی Citrata ( نعنا‌نارنجی) برای رشد و نمو انتخاب شده است.
گونه ی “شکلاتی” عطر و بوی شکلاتی دارد ، اما طعم آن در غذاها بیشتر به طعم مرکبات از جمله طعم پرتقال شباهت دارد.
این گیاه تا حدود 2 فوت رشد می کند و به راحتی با ساقه های زیرین داخل پوشش زمینی جذاب پخش می شود.  برگ های گِرد نیزه ای شکل آن به رنگ سبز تیره اند و همین تمایز آنها را از سایر اشکال نعنا متفاوت نشان میدهد.
گلهای بنفش رنگ آن در تابستان ظاهر می شوند.  این گیاه رشد قوی و شدیدی دارد که گاه به صورت سالانه در آب و هوای سرد نیز کاشته می شود.
در آشپزی می توان از گونه ی شکلاتی برای طعم دار کردن دسرها و نوشیدنی ها استفاده کرد. در مناظر ، اغلب به عنوان پوشش زمینی در مناطق مرطوب طبیعی جلوه می کند و یا در باغ هایی که باران زیاد آنجا می بارد، کاشته می شوند. این گیاه تا آنجا که رشد کند، گسترش می یابد، هرچند حتما رشد آن تا یک مرز یا پرچین خلاصه نمی شود.

نحوه کاشت و رشد نعناع شکلاتی:

نعنا شکلاتی در خاک غنی، مرطوب و پی اچ کمی اسیدی یا خنثی بهتر رشد می کند.  خاک سالانه را با مواد آلی پوشانده و آن را به خوبی تخلیه و زهکشی کنید. اگرچه بیشتر گیاهان دارویی در حال رشد تمایل دارند در خاکهای کمتر غنی شده کاشته شوند، حداقل بخاطر تغلیظ روغن های اساسی شان (و نیز عطر و طعم شان)، اما نعناع خاک مرطوب و خاکی که برای کاشت درخت از آن استفاده می شود را ترجیح می دهد ، بنابراین بهتر است قبل از کاشت مقداری ماده آلی به خاک این گیاه اضافه کنید. نعنا یکی از معدود گیاهان در آشپزی است که رشد در سایه ی جزئی را دوست دارد. اگر رطوبت کافی داشته باشد، می توانید آن را در تابش کامل آفتاب نیز کاشته و پرورش دهید.
همه ی نعناها، گیاهان تهاجمی هستند و کل فضایی که در آن کاشته شده اند را پوشش می دهند. گونه ی نعناهای طعم دهنده مانند نعنا شکلاتی به اندازه ی گونه ی نعناهای معمولی رشد نمی کند ، اما باز هم بهتر است آنها را در گلدان و یا زمینی که محدود به حصار و پرچین باشد، بکارید. حتی می توانید گل ها را در گلدان کاشته و سپس کل گلدان را در خاک فرو ببرید. البته اگر می خواهید کل زمینی که کاشته اید با سبزی پوشش بدهید، نعنا انتخاب خوبی است.

نور

نعنا شکلاتی سایه جزئی را ترجیح می دهد.  اگر آنها را به طور مکرر آبیاری کنید ، می توانید زیر تابش کامل آفتاب آنها را کاشته و رشد دهید.

خاک

نعنا شکلاتی تقریباً در هر خاک غنی و مرطوب، به خوبی رشد می کند.  فقط خاک های ماسه ای بسیار خشک به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکلاتی خواهند شد، اما اگر به طور مکرر به آن آب بدهید، این مشگل رفع خواهد شد.

آب

نعنا شکلاتی هر هفته به 1 تا 2 اینچ آب نیاز دارد (باران و یا آبیاری) ، اما در شرایط باتلاقی به خوبی جواب نمی دهد.  اگر آن را در یک گلدان کاشته اید، هرگز نگذارید گلدان کاملاً خشک شود ، ولی اطمینان حاصل کنید که به خوبی می شود آن را زهکشی کرد.

دما و رطوبت

این گیاه پرشاخ و برگ و شلوغ نیست. این گیاه همه ی شرایط آب و هوایی را در محدوده سختی خود تحمل می کند. رطوبت شدید ممکن است باعث بروز بیماری قارچی در این گیاه شود.

کود دهی

نعنا شکلاتی گیاهی نیرومند و قوی است که هر بهار به چیزی بیش از یک واحد دوزِ کود متعادل نیاز دارد.

قلمه زدن نعناع شکلاتی

زمانیکه گیاه تان برای بار اول به رشد کامل رسید، می توانید قلمه هایی را تهیه کرده و تا آنجاییکه دوست دارید گیاه تان را گسترش دهید. کافیست از جاییکه ساقه را بریده اید داخل آب بگذارید، آنها به راحتی ریشه می دهند . هنگامی که شبکه ای از ریشه ها ایجاد شد ، قسمت کات و ریشه زده را در خاک گلدان یا باغ بکارید.

هرس

به طور مرتب گیاهان را ببرید و هرس کنید، تا شاخ و برگ های جدید به وجود بیایند. برش منظم همچنین به حالت رسیدگی گیاه کمک کرده و اینگونه آنها کل فضای حیاط را نمی توانند اشغال کنند.

درو و برداشت نعنا شکلاتی:

هنگامی که گیاهان حداقل 4 تا 5 اینچ بلند می شوند، می توانید برداشت برگ ها را شروع کنید. بیش تر از یک سوم برگ ها را در هر برداشت نچینید. اما اطمینان حاصل کنید که حداقل سه یا چهار بار در طول رشد، برگ ها را برداشت کرده و چیده اید. این گیاه با برداشت بیشتر، پرپشت تر رشد خواهد کرد.
قبل از اینکه نعنا شکلاتی به مرحله ی گل دهی برسد، طعم و مزه ی بهتری دارد. با این حال، اگر گیاه شما شکوفه هم داد، شروع به هرس کردن آن بکنید، به زودی شاهد رشد برگ های ترد و نازک خواهید بود. اگر متوجه شدید که ساقه ها دادند بلندتر میشوند و برگ ها بصورت کوچک و پراکنده رشد می کنند، این به این معنی است که برداشت و هرس شما برای تقویت گیاه، به اندازه ی کافی نبوده است. ساقه ی گیاهان را تا یک سوم و حتی نصف هرس کرده و ببرید، سپس متوجه شاخ و برگ های جدید و زیاد خواهید شد.

موارد استفاده ی نعناع شکلاتی:

• لایه ی کلفتی از آن را میتوان روی غذاها و دسرهای میوه ای مالید.
• با آن میشود یک چایی دلپذیر و دلچسبی درست کرد.
•بعلاوه ی کوکتل(شربت لیمو و نعناع همراه با یخ)

کاشت و رشد این گیاه در گلدان:

کاشت و رشد نعناع در یک گلدان، راهی مناسب برای لذت بردن از آن، بدون نگرانی از حالت تهاجمی و رشد گسترده ی این گیاه است.  به گلدانی نیاز دارید که حداقل 12 اینچ عمق داشته باشد.  اگر از چیزی مانند گلدان توت فرنگی استفاده می کنید ، می توانید انواع مختلف نعناع را در همان گلدان پرورش دهید. نعنا شکلاتی با داشتن برگ ها و ساقه های سبز تیره، در یک سبد آویز نیز جلوه ی بسیار خوبی دارد. کاشت و پرورش آن در گلدانی نزدیک به آشپزخانه بدان معنی است که می توانید به راحتی آن را کات و برداشت کنید.
اگر در نواحی سرسختی همچون منطقه ی 3 تا 5 زندگی می کنید، میتوانید این گیاه را در طول زمستان در گلدان کاشته و به خوبی از آن مراقبت کنید. شما می توانید آن را به عنوان یک گیاه خانگی در داخل گلدان بکارید اما بهتر است بدانید شرایط و آب و هوای داخل خانه برای نعناع ایده آل نیست. اگر می خواهید این کار را انجام بدهید ، باید گیاه را بیش از آنچه در بیرون از منزل زیر آفتاب قرار می دادید، در معرض تابش نور خورشید قرار بدهید و رطوبت آن را به صورت بخار و مه و یا با قرار دادن گلدان روی یک سینی پر از سنگریزه و آب، تأمین کنید.
یک راه بهتر برای پرورش نعناع شکلاتی در گلدان در طول زمستان ، انتقال آن به یک زیرزمین یا گاراژی که هوای آن زیاد گرم نباشد، می باشد. هنگامی که خاک تا چند سانتی متر زیر سطح خشک است، به آن کمی آب بدهید و هنگامی که هوا در بهار گرم شد، گلدان را به بیرون برگردانید.

امراض و آفات رایج

نعنا معمولاً گیاهی بدون مشکل است.  با این حال ، گاهی اوقات می تواند در اثر زنگ زدگی ، یک بیماری قارچی که به شکل لکه های کوچک نارنجی در قسمت زیرین برگها دیده می شود ، تحت تأثیر قرار بگیرد. از یک قارچ کش ارگانیک استفاده کنید و حتما بین دو آب دهی اجازه دهید تا برگ ها کاملا خشک شوند. اطمینان حاصل کنید که گیاهان شلوغ و پر شاخ و برگ نباشند و هوا به خوبی لابلای گیاه در جریان باشد.
اگر به گیاه نعنا شکلاتی شما استرس وارد شود، ممکن است تحت تاثیر آفاتی همچون سفید مگس ، کنه های عنکبوتی ، شته ها و حشرات(خستر آردپوش) قرار بگیرد.

 

منبع: thespruce

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید