طراحی بام سبز، همزیستی با طبیعت، محله ای سرسبز در بانکوک

توجه به محیط زیست زیربنای توسعه شهری آینده است. دقیقاً به همین دلیل در Forestias، در بانکوک، یکی از بزرگترین پروژه های توسعه املاک و مستغلات در تایلند، یک جنگل شهری با 48000 متر مربع فضا را می یابیم.

در اینجا، Forest Pavilion ( آلاچیق جنگلی ) محله ای از آینده را نشان می دهد و متعاقباً به مرکز آموزش اکوسیستم Forestias برای به اشتراک گذاشتن دانش اکوسیستم جنگل تبدیل می شود.

همه ما با گالری های فروش پروژه های بزرگ املاک آشنا هستیم، جایی که خریداران بالقوه می توانند مدل های معماری های جدید را مشاهده کنند و تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید را به دست آورند.
این معماری‌ها اغلب کارکردی دارند که نه تنها ماهیت تجاری بلکه معمولاً از همان ابتدا به عنوان عناصر جدایی‌ناپذیر محله ی جدید تصور می‌شوند که اغلب نقش یک مرکز مدنی و یک نقطه ملاقات برای جامعه جدید را به عهده می‌گیرند.

این مورد در بانکوک نیز وجود دارد، در چارچوب The Forestias، یک پروژه توسعه مسکونی جدید که توسط Foster & Partners ارائه شده است.

مرکز محله ی جدید با یک جنگل شهری 48000 متر مربعی متمایز می شود و به جواهری در تاج پروژه توسعه شهری تبدیل شده است که با معماری نمادین از غرفه ی جنگل که در حال حاضر به عنوان دفتر فروش استفاده می شود، تقویت شده است.

معماری که به وضوح به خودی خود یک هدف نیست، اما نقش مهمی در آینده ی پروژه به عنوان یک مرکز فرهنگی و مرکز دانش، (The Forestias Ecosystem Learning Centre )خواهد داشت.

شرکت معماری منظر محلی TK Studio Co. Ltd. که مسئول طراحی فضاهای سبز محله ی جدید است، مفهومی از “همزیستی با طبیعت” را پیشنهاد کرده که شامل سه هدف کلیدی است:

  • ایجاد پایه های همزیستی آینده با طبیعت
  • پوشاندن حیات وحش و بیابان ها
  • ایجاد تعادل بین فعالیت های انسانی و رشد جنگل های شهری

به این معنا که شکل سخت و زمخت آلاچیق به شکلی از فضای سبز طبیعی آزاد تبدیل می‌شود، جایی که ساکنان می‌توانند از تجربه‌ای اصیل از زندگی در جنگل با تمام مزایای تماس نزدیک با طبیعت بهره‌مند شوند.

آلاچیق جنگلی (Forest Pavilion) در واقع یک آزمایشگاه آزمایشی است که به کاربران اجازه می دهد تا همزیستی با طبیعت را تجربه کنند. بنابراین استودیو TK جوهر طبیعت را در طراحی منظره اطراف غرفه جنگل ادغام کرده است، جایی که کاربران تجربه منحصر به فردی از طبیعت را در شکل شهری آن می توانند مشاهده کنند. زیرا نه تنها طبیعت بکر حومه شهر – جایی که در حقیقت اینگونه است – بلکه نوعی ارزش ذاتی را نیز ارائه می دهد.

البته علاوه بر غرفه، جاذبه های معماری دیگری که در همین بافت ساخته شده اند کم نیستند. مثلا دعوت به پیاده‌روی و اسکای واک برای جذب مردم به منظور قدم گذاشتن در فضای باز و لذت بردن از کیفیت محیط طبیعی، در همزیستی نزدیک و همچنین آمفی‌تئاتر زیبای قرار گرفته در پوشش گیاهی طراحی شده‌اند.

جدای از زیبایی ژست معماری غرفه جنگل، با سقفی باریک مثل برگ و مطابق با گواهی های معتبری همچون SITES، WELL و LEED، آنچه ما واقعاً در مورد این پروژه دوست داریم توجه واقعی به محیط زیست است. چیزی که با انتخاب شروع از Miyawaki Eco Forest (جنگل بومی میاواکی) نیز آشکار می شود.

میاواکی یک تکنیک پیشگام است که توسط گیاه شناس ژاپنی آکیرا میاواکی توسعه یافته و به ساخت جنگل های بومی متراکم کمک می کند. این رویکرد رشد گیاه را ده برابر سریع‌تر از یک جنگل معمولی تضمین می‌کند و سبزه آن سی برابر متراکم‌تر از حد معمول است.

این تکنیک شامل کاشت ده‌ها گونه ی بومی در همان منطقه است که همگی پس از سه سال خودکفا شده و به ثمر می رسند. این روش ، تنوع زیستی را ارتقا می‌دهد که همراه با نسل‌های فعلی و آینده رشد و تکامل خواهد یافت.
معماران منظر TK Studio این مداخله خود در طبیعت را چنین توصیف می کنند : « تعهد ما حمایت از شادی و سلامتی کاربران و ایجاد تجربه ای فراگیر از زندگی با طبیعت است که با استفاده از تحقیقات به عنوان استراتژی های طراحی به دست می آید. با توجه به دستاوردها، ما تصمیم گرفتیم که اکثریت منطقه را به فضای سبزی اختصاص دهیم که از هر زاویه ای از غرفه جنگلی قابل مشاهده است و نشان دهنده ی مزایای بالقوه طبیعت است که کاربران را برای دسترسی به طبیعت و حمایت از تعامل انسان با طبیعت ادغام و تشویق می‌کند.»

پروژه چشم انداز: TK Studio
مکان: بانکوک، تایلند
سال: 2020

منبع: floornature.com

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید