مگس سفید یا سفید بالک (Whiteflies)

خانواده : Aleyrodidae

سفید بالک که به عسلک نیز شناخته میشود، آفتی است که درصورت زیاد شدن جمعیت ب شدت خسارت بار است. درادامه به توضیحات بیشتر در مورد این حشره ، نحوه خسارت و مبارزه با آن می پردازیم.
ویژگی کلی :
این حشرات بدنی مثلثی شکل به رنگ زرد کمرنگ یا سفید با بال های سفید دارند (بال ها با پودر سفید رنگی پوشیده شده اند.). این حشره از خانواده شته ها شپشک ها هستند نه مگس ها.

چرخه زندگی مگس سفید :

این حشرات زمستان گذرانی را نزدیک میزبان خود میگذرانند. سپس در فصل بهار ماده های بالغ جفت گیری کرده و می توانند هر بار بالغ بر 400 تخم بگذارند که یک هفته الی یک ماه بعد شفیره ها از تخم بیرون می آیند (تخم ها رنگ پریده هستند تا زمانی که تخم ها در حال تفریخ باشند که به رنگ قهوه ای در می آیند) . این شفیره ها چند بار پوست اندازی میکنند و تبدیل به حشره بالغ می شوند. دگردیسی این حشره از نوع بینابینی می باشد (پوره سن 1 فعال و پوره های بعدی شبیه شپشک هستند) . به پوره سن اول لارو و به پورهخ سن چهارم (که ثابت هستند) شفیره می گویند.

نحوه خسارت مگس سفید :

این حشره همانند شته ها با تغذیه از شیره گیاهی تولید عسلک می کند که این عسلک باعث جلب گرد و خاک و قارچ های دوده می شود که باعث ضعیف شدن گیاه و نامرغوبی آن می شود. همچنین تغذیه از شیره گیاهی باعث ضعف گیاه کاهش کیفیت محصول گیاه و گاها از بین رفتن آن می گردد. همچنین این حشرات سوراخ هایی را در لاهای محافظتی گیاه ایجاد می کنند که سبب ورورد قارچ و باکتری به گیاه می گردد. همجنین از این حشرات به عنوان انتقال دهنده ویروس ها نیز یاد می شود.

برخی از مهم ترین گونه های خسارت زا :

سفید بالک گلخانه Trialeurodes vaporariorum
سفید بالک مرکبات Aleurolibus maralatti

علائم مگس سفید :

برای یافتن این حشره می توان زیر برگ ها و کنار رگبرگ ها را بررسی کرد. بدلیل سفید رنگ بودن و اصولا جمعیت بالایی که دارند به راحتی میتوان آنها را زیر برگ ها و در سرشاخه ها رویت کرد. اگر تعداد آنها زیاد باشد هنگامیکه روی برگ دست میکشید ، تعدادی از آنها ب پرواز در می آیند.

کنترل و مبارزه با مگس سفید:

مبارزه بیولوژیکی : در این روش با کمک دشمنان طبیعی این آفت می توان با ایجاد کمترین خسارت به محیط زیست به مبارزه با این آفت پرداخت. دشمنان طبیعی این آفت عبارتند از:
کفشدوزک ها به خصوص کفشدوزک های هفت نقطه ، کفشدوزک سیاه Delphastus pusillus که به طور مستقیم از پوره های این آفت تغذیه می کند.
زنبور Encarsia Formosa که روی پوره های مگس سفید تخم گذاری میکند و زمانیکه لارو این زنبور از تخم خارج شد داخل پوره های مگس سفید می رود و با تغذیه از آن باعث مرگ پوره مگس سفید میشود.
مگس سنوزیا که هم از حشره بالغ و هم لارو این آفت تغذیه می کند.
مبارزه شیمیایی : استفاده از سموم ایمیدیاکلوپرید ، استامی پرید ، آسفات ، دیافنتیورون. از آنجایی که استفاده بی رویه و نامناسب از سموم هم میتواند سبب خسارت به محیط زیست و گیاهان و هم سبب ایجاد مقاومت این آفت نسبت به سموم مختلف میشود.
در کنار دو روش قبل میتوان از این روش های پیشگیرانه نیز استفاده کرد : استفاده از چسب های زرد در گیاه ، هرس گیاه و استفاده از ارقام مقاوم.
نتیجه گیری :
در صورت مشاهده و تشخیص این آفت باید اقدامات کنترلی و مبارزه انجام شود. زیرا به جهت بالا بودن سرعت تولید مثل این حشرات میتواند خسارات زیادی را به بار بیاورد. در این راه میتوان از یک گیاهپزشک جهت توصیه بهتر جهت کنترل و مبارزه کمک گرفت.

Rate this post
من شقایق هستم و 5 سال است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت می کنم، عاشق دنیای گیاهان و حشرات هستم و در زمینه تولید محتوا برای وب سایت های مرتبط با حوزه گیاهان تخصص دارم.

دیدگاهتان را بنویسید