نگهداری از بنجامین

نگهداری از بنجامین

نگهداری از بنجامین

نام علمی: FICUS BENJAMINA

خانواده: MORACEAE -توت

بومی منطقه: جنوب و جنوب شرقی آسیا و استرالیا

برگ‌های این گیاه بسیار زیبا هستند و جزو گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار محسوب می‌شود، اما اگر قصد خرید آن را دارید باید بگوییم که نگهداری آن کار ساده‌ای نیست. بنجامین نسبت به تغییرات محیطی مقاومت کمی دارد و بسیار حساس است. با کوچک‌ترین جابه‌جایی برگ‌های آن می‌ریزد؛ بنابراین باید از جابه‌جایی گلدان جلوگیری کنید. به این گیاه هم نباید زیاد آب بدهید و اجازه دهید بین دو آبیاری خاک سطحی گیاه خشک شود. اگر در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه‌کار هستید، پرورش این گیاه برای شما مناسب نیست و برای افراد با تجربه توصیه می‌شود.

 

نور

به نور بیشتری نیاز دارد،اما تابش مستقیم نور آفتاب در تابستان به خصوص از پشت شیشه به برگها صدمه وارد میکند.

آبیاری

آب باید فاقد املاح باشد،استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است،در تابستان حداقل هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار ابیاری کافی است.

دما

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد.در صورت آبیاری روزانه تا ۳۰ درجه هم میتواند تحمل کند!!

رطوبت

غبارپاشی ترجیحا روزانه در صبح و عصر.

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی برای تمیز نمودن برگ ها کافی ست .از براق کننده های شیمیایی تا حد ممکن استفاده نشود.

تغذیه

در فصل بهار و تابستان هر ماه یکبار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی (روش استفاده طبق دستور روی بسته )برای گیاه لازم است .

تکثیر

روش قلمه گیری در اواخر بهار.

تعویض گلدان

تا گیاه سبک و جوان است هرساله نیاز به تعویض گلدان دارد.بعد از بزرگ و سنگین شدن گیاه می توانید هر سال خاک های سطحی گیاه را تعویض کنید.

خاک

کمپوست برای گیاه مناسب است.

بررسی مشکلات و بیماری های گیاه و راه درمان آن ها

برای نگهداری گل بنجامین در منزل نیاز است با انواع آفت ها و باید و نباید های ورد نیاز این گیاه حساس آشنا شد مطالب زیر نکات جامعی را در اختیار شما قرار میدهد:

وجود زخم های پنبه ای پشت برگ ها و روی ساقه نشان دهنده ی شپشک آرد آلود است و با سم کونفیدور درمان میشوند. نحوه ی استفاده و مقدار این سم را از روی بسته خریداری شده مطالعه کنید.

لکه های پهن آبکی و سیاه نشان دهنده ی قارچ ها بر روی فیکوس بنجامین است با شستشوی برگ ها با آب و صابون این مشکل حل میشود.

وجود تار عنکبوت در زیر برگ ها به دلیل وجود کنه های قرمز است و این کنه ها را میتوان با حشره کش های نفوذی و یا کنه کش ها برطرف کرد.

خشکی و شکنندگی برگ ها به دلیل هوای گرم و خشک است که با مرطوب کردن و تنظیم دمای محیط میتوان از ریختن و شکنندگی برگ ها جلوگیری کرد.

زرد شدن برگ ها نشانه ی آبیاری بیش از حد گیاه و  سیاه شدن برگ ها معمولا نتیجه ی چسبیدن برگ های گیاه به شیشه است که با رعایت این دو مورد گیاه دوباره شاداب میشود.

رنگ پریده شدن برگ ها و حضور لکه ها قهوه ای در زیر برگ و ساقه با کشیدن پنبه ای آغشته به سم های حشره کش نفوذی رفع میشوند.

برای نگهداری گل بنجامین در منزل و پرورش هرچه بهتر این گیاه نکات ذکر شده در بالا کاملا مفید است و با رعایت همین نکات ساده درباره ی پروش فیکوس بنجامین میتونید گیاهی زیبا در منزل خود پروش دهید.

و خیلی از مشکلات دیگر که میتوایند  با مراجعه به گاردن مارکت کلاب مطرح کرده و پاسخ بگیرید

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید