روف گاردن

مزایای زیست محیطی روف گاردن:

روف گاردن، هر نوع پوشش گیاهی است که در پشت بام ساختمان بنا شده است.  جدا از فواید تزئینی ، بام سبز به منظور ارائه پیشرفت معماری ، کنترل دما ، فرصت های تفریحی ، زیستگاه های حیات وحش و غذا در خدمت شما است. از روش کاشت مواد غذایی در پشت بام تحت عنوان “کشاورزی بامی” یاد می شود. و معمولاً با کمک باغهای کانتینر ، سیستمهای دینامونی هوایی یا هوازی ، هیدروپونیک یا سقف سبز انجام می شود. سکوهای دیگری که به عنوان “پل های هوایی” شناخته می شوند علاوه بر فضای سقف ، می توانند بین ساختمانهای مرتفع نیز ایجاد شوند.

انواع روف گاردن:

در زیر سه نوع اصلی روف گاردن طبقه بندی شده بر اساس پوشش گیاهی و نگهداری سقف ها وجود دارد:

روف گاردن های گسترده

این نوع روف گاردن به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارد و از این رو نگهداری از آن بسیار آسان است.  این باغ ها برای انبارها ، گاراژها ، سقفها یا سایر ساختمانهای اضافی در اطراف خانه مناسب هستند. در ضمن، آن ارزش زیبایی شناختی کمتری دارد زیرا انواع پوشش گیاهی که روی این گیاه رشد می کنند بسیار محدود است.  گلسنگ و خزه بهترین نوع پوشش گیاهی برای این نوع باغ است. گلسنگ می تواند به راحتی روی سطحی مانند پلاستیک ، فلز و شیشه رشد کند.  از طرف دیگر خزه ، گیاه کوچکی است که برای رشد به مواد مغذی کمی نیازمند است و رطوبت بالای خاک برای رشد آن کافی است. این نوع روف گاردن از نظر انواع پوشش گیاهی و ساخت و ساز ارزان است و برای آب و هوای مرطوب بسیار ایده آل می باشد.

بام باغ های نیمه متمرکز

این نوع روف گاردن نیاز به یک لایه خاک عمیق دارد که باعث افزایش تنوع گونه های گیاهی می شود. و با توجه به نوع پوشش گیاهی اش به ساختار ثابت بالایی در حفظ و نگهداری خاک و آب نیازمند است. پوشش گیاهی را می توان با گونه های پایین تری از جنس سِدوم انجام داد. از آنجا که این گونه ها شاداب و باطراوت هستند ، نیازی به آبیاری مکرر ندارند. با این حال ، پوشش های گیاهی در دوره های طولانی مدت خشکسالی نیاز به آبیاری اضافی دارد.  گلهای وحشی که احتیاج به نگهداری ندارند می توانند در چنین روف گاردن هایی به راحتی رشد کنند.

روف گاردن متمرکز

سبزیجات مشابهی که در باغچه های حیاط خلوت کاشته میشوند، مثل گل ها ، درختچه ها ، درختان و چندین گیاهی که در پارک ها استفاده می شوند را می توان در این نوع بام سبز ها کاشت. با این حال ، این روف گاردن مستلزم ساخت و سازهای بزرگ و پایدار است و از این رو بیشتر ساختمانها برای بام باغ های فشرده مناسب نیستند. علاوه بر نیازهای اساسی نگهداری ، در طول آبیاری نیز نیاز به توجه ویژه ای است.

طراحی روف گاردن

مقطع عرضی یک بام سبز به طور معمول با یک لایه عایق در پایین ، یک غشای ضد آب جهت جلوگیری از نشت ساختمان  و یک مانع ریشه ای برای جلوگیری از نفوذ ریشه ها از طریق غشای ضد آب آغاز می شود. بدین منظور باید از یک غشاء ضد آب که بتواند در برابر اثرات اسیدهای آزاد شده از برخی ریشه های گیاه مقاومت کند ، استفاده شود.
لایه زهکشی ساخته شده از پلاستیک سبک ، رس یا سنگ ماسه کار بعدی است.  علاوه بر حفظ سطح آب ، این لایه پوشش میانی رو به رشد را نیز در معرض هوا قرار میدهد.
نقاط زهکشی باید از بالا قابل دسترسی باشند زیرا سیستم سقف کل سقف را پوشش می دهد.  در طرح های خاصی ، لایه زهکشی همچنین می تواند آب را برای استفاده های بعدی گیاهان ذخیره کند. در بالای لایه زهکشی یک ژئوتکستایل یا فیلتر تشک مانندی وجود دارد که اجازه می دهد تا آب درون آن خیس شود و همچنین از فرسایش ذرات ریز خاک جلوگیری می کند.
در نهایت ، لایه های بالا از یک روکش بادی ، گیاهان و رسانه های رو به رشد تشکیل شده است.  پوشش های میانی در حال رشد از نظر وزنی سبک بوده و در هنگام تأمین مواد مغذی گیاهان به زهکشی کمک می کنند. از روکش بادی برای نگه داشتن محیط در حال رشد تا زمانی که ریشه گیاهان شکل بگیرد استفاده می شود.

روف گاردن
طراحی اصولی روف گاردن توسط بخش معماری شرکت گاردن مارکت

تعمیر و نگهداری روف گاردن

نگهداری از روف گاردن یکی از مهمترین موانع نصب آنها تلقی می شود.  با این حال ، در نظر گرفتن برنامه نگهداری در طول فرآیند طراحی بسیار ضروری است زیرا همه باغ های پشت بام نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمانهای تجاری با روف گاردن ملزم به بررسی دو بار در سال از سقف و ناودان هستند.  تعمیر و نگهداری، بیشتر به نتیجه دلخواه مشتری بستگی دارد ، که ممکن است در صورت داشتن بام سبز متمرکز در طول تابستان بصورت هفتگی چک و بررسی شود، اما در صورت داشتن بام باغ گسترده بازدید و بررسی سالی دوبار و یا حتی سه بار کفایت می کند.
سقف های تنوع زیستی و سقف هایی که به صورت نگهداری و مراقبت کم طراحی شده اند ، به هر حال سالی یک یا دو بار برای تمیز کردن زهکشی ها و ناودان ها و از بین بردن زباله های ناخواسته ، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. سقف های گسترده با پوشش گیاه گل ناز(سدوم) نیاز به سیستم نگهداری فشرده تر و کودهیِ یک بار در سال و هرس و برداشتِ علف های هرز، سه بار در سال نیاز دارند. با این حال ،نتیجه ی ساماندهی کمتر متمرکز سقف هایی با پوشش گیاهی گل ناز منجر به توسعه پوشش گیاهی مختلط بیشتری خواهد شد. برای روف گاردن های گسترده، لازم است که یک علفزار گل وحشی پرورش دهید.  بسترهای کم باروری به نوبه خود باعث ایجاد پوشش گیاهی کوتاه می شوند که نیازی به برش و هرس سالانه ندارند.

در زیر برخی از مهمترین فاکتورهایی که باید در طول نگهداری مورد توجه قرار بگیرد را ذکر میکنیم:

برای جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد گیاهان نامطلوب باید تلاش خودتان را بکنید.
استفاده از کود باید به حداقل برسد زیرا سطح بالای استفاده ممکن است منجر به افزایش سطح مواد مغذی شود، که ممکن است بر کیفیت آب تأثیر منفی بگذارد.
موانع پوشش گیاهی بسیار مهم هستند زیرا از گسترش آتش جلوگیری می کنند.
داشتن سیستم های محافظت در برابر سقوط ضروری است زیرا تعمیر و نگهداری در لبه ی دو متری پشت بام انجام می گیرد. از این سیستم ها لازم است سالی یک بار تعمیر و مراقبت شود.

مزایای روف گاردن

مزایای اصلی یک روف گاردن در زیر ذکر شده اند:

-کاهش CO2 و تبدیل آن
-تولید اکسیژن
-کاهش گرمای ساختمان ها و هزینه های مربوط به انرژی
– ایجاد زیستگاه برای حیات وحش
-کاهش دمای محیط
-ضبط و برداشت آب باران
-کاهش رواناب و تخلیه آب طوفان
-ایجاد مناطقی از حوضه های بزرگ آب ریز

مزایای دیگر بام باغ

بام های سبز مزایای بی شماری را ارائه می دهند ، با این وجود ، لازم به یادآوری است که مشتری، اغلب اولویت های خاص خود را خواهد داشت. با در نظر گرفتن هر مزیت در ابتدای مراحلِ طراحی ، می توان سقف سبزی ایجاد کرد که پاسخگو اکثر نیازهای مشتری باشد.

کاهش رواناب آب طوفان به عنوان بخشی از سیستم های زهکشی پایدار:
برای از بین بردن آب باران اضافی ، باید هر منطقه ساخته شده تخلیه شود. به طور سنتی اینکار را از طریق سیستم های لوله کشی زیرزمینی که آب را در سریعترین زمان ممکن برای جلوگیری از طغیان محلی صورت می گرفته، انجام می داده اند.
با این حال ، با افزایش توسعه و پیشرفت ، این می تواند تأثیر منفی بر روی زهکشی های آب طوفان موجود داشته باشد که باعث بارگذاری آنها و ایجاد پتانسیل در به راه اندازی سیل بیشتر در قسمت های زیرین بشود.
روش معمول زهکشی محیط ساخته شده، آلاینده ها را مستقیماً با فشار به داخل مسیرهای آبی میریزد.

وقوع حوادث طوفانی به افزایش در شدت و تعداد دفعات با توجه به تاثیر تغییرات آب و هوایی و حجم کل افزایش بارش های زمستانی قابل پیش بینی است(UKCIP02) ، بنابراین روش های کاهش زه آب ایجاد شده از طوفان و آب به طور فزاینده ای در تحولات جدید مورد نیاز است.
در دروس آموزشی مربوط به حالات سیلاب در سال 2007 میلادی به نقل از پیت ریپورت آمده است که : ” نباید انتظار داشت که تحولات جدید به طور خودکار به سیستم زهکشی عمومی متصل شوند.” لایحه مدیریت سیل و آب، مسئولان مدیریت آب های زیرزمینی را در حوزه ی اختیارات محلی وادار خواهد کرد که به نوبه خود مجازات بیشتری را برای توسعه دهندگان ساخت و ساز اعمال کنند تا سیستم های مدیریت هوشمند آب را در پروژه ها بگنجانند.

 

افزایش طول عمر سقف

سطوح سقف دائما تحت حمله ی تغییرات دما و نور ماوراء بنفش هستند. سقف های سبز اصلی ساخته شده در دهه 1880 در آلمان، هنگامی که قیرنفتی با 6 سانتی متر ماسه پوشیده میشد، ساخته شدند و به طور طبیعی با پوشش گیاهی به استثمار در می آمدند. پوشش شن و ماسه برای محافظت از قیر در برابر آتش بود. با این حال پوششی برای افزایش عمر لایه ضد آب یافت شد. امروزه بام های سبز دولایه نشان داده می شوند اگر غشاهای ضد آب سطح زیرین بام سبز سه برابر نباشند. این امر امکان پذیر است، زیرا عمل قرار دادن لایه هایی از مواد آلی و مواد نگهدارنده ی مرطوب در بالای سطح ضد آب ، از سقف محافظت می کند.
توجه:
در جاهایی که مواد ضد آب بر روی سطوح عمودی ایستاده و از پیش ساخته شده استفاده می شود ، این مواد باید بصورت دو پوسته باشند و یا قرنیس فلزی باید تا سطح مانع پوشش گیاهی پایین بیاید.

کاهش مصرف انرژی

انگلیس در فصل تابستان هزینه ی زیادی صرف خنک کردن مصنوعی مجتمع های تجاری نسبت به زمستان و گرم کردن آنها می کند . نشان داده شده است که بام های سبز با بهبود عملکرد حرارتی شان ، تأثیر مثبتی بر مصرف انرژی ساختمان می گذارند ، اگرچه میزان تفاوت این امر بسته به شرایط روزانه و فصلی متفاوت است.

سقف های عایق بندی شده ی ضعیف ، همانگونه که در بسیاری از ساختمان های امروزی شاهد آن هستیم، در طول تابستان باعث گرمای شدید در سطوح زیرین خود شده و در زمستان نیاز به گرمایش بیش از حد پیدا می کنند .

با مقاوم سازی سقف های سبز ، هم تهویه مطبوع و هم استفاده از گرمایش کاهش می یابد. (بر اساس مطالعات دانشگاه ناتینگهام ترنت) در طول تابستان ، مقدار انرژی خورشیدی مورد استفاده برای تبخیر و تعرق گیاهان و تبخیر مستقیم خاک ، دمای سقف سبز را کاهش داده و منجر به ایجاد خنک کننده ی میکرو کلایمت که به نوبه خود باعث  کاهش نیاز به خنک کننده مصنوعی است، می شود و این امر می تواند بسیار قابل توجه باشد.

در طول ماه های سرد زمستان ، یک سقف سبز می تواند به خصوصیات عایق بندی سقف اضافه کند.  با این حال ، عملکرد حرارتی بسیار وابسته به مقدار آبی است که در بستر سقف سبز نگه داشته می شود. در آب و هوای مرطوب زمستان ، مانند انگلیس که عموماً آن را تجربه می کنند ، یک سقف سبز به عملکرد کلی حرارتی سقف می افزود. سقف های سبز ضریب تبادل حرارتی ثابتی ندارند زیرا اغلب با آب اشباع می شوند.

کاهش تغییرات آب و هوا

ساختمانها باعث حدود 50٪ از انتشار دی اکسید کربن گازهای گلخانه در انگلیس هستند(وب سایت CABE). بخش زیادی از این انتشارات از سیستم گرمایشی و خنک کننده ی محیط داخلی است. کاهش مصرف انرژی ساختمانهای انگلستان باعث کاهش سهم آنها در تغییرات آب و هوایی خواهد شد. سقف های سبز می توانند بار خنک کننده ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در نتیجه باعث کاهش نیاز به خنک کننده ی هوا و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و خروجی مرتبط با کربن جَوی شوند.

انطباق تغییرات آب و هوا

پیش بینی می شود که با وجود تلاش کشورها برای کاهش تولید دی اکسید کربن ، سطح خاصی از تغییرات آب و هوایی رخ می دهد. حتی در خوش بینانه ترین سناریوها که به موجب آن انتشار گازهای گلخانه ای بلافاصله متوقف شود ، تغییرات اقلیمی مرتبط به دلیل طول عمر طولانی گازها ی موجود در جو و سکون و جبر حرارتی اقیانوس ها، ادامه خواهد یافت.

به این معنی که پیش بینی می شود دمای تابستان و جزایر گرمایشی شهری بدتر شوند.  به همین دلیل ، اکنون سازگاری با تغییرات آب و هوایی باید اولویت فوری تلقی شود. سقف های سبز یکی از راه های موثر مبارزه با اثر جزیره گرمایشی شهری (کاهش جزایر گرمایشی شهری: مجموعه ای از استراتژی ها.  آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده) است و بنابراین بخشی از اقدامات طراحی شده ی آینده برای کمک به سازگاری و انطباق شهری خواهد بود.

چه ملاحضاتی به این بستگی دارد که آیا سقف سبز نوساز است یا باز سازی شده؟

ویژگی های هر سقف سبزی :
• سازه ای ساختمانی برای برداشتن بارهای اضافی از سقف سبز پیشنهادی
• غشای ضد آب و غشای مقاوم در برابر ریشه
• ورق محافظ
• سیستم زهکشی مناسب برای خروج آسان آب اضافی از روی سقف
• ماسه 500 میلی متر یا حاشیه سنگفرش روی تمامی قسمتهای ایستاده و نفوذی سقف
• قسمت های ایستاده از ارتفاع مناسب برای جلوگیری از موادی که باعث آسیب رساندن به پشت بام می شود
• نرده ای بدون پوشش گیاهی به پهنای یک متر و بلندای سیصد میلی متر بدون پوشش گیاهی در هر 40 متر ، در مناطق بام سبز های بزرگ
• رشد کمتر از 20 درصدی ماده آلی با حجم گزینه ی الف. با سیستم بام سبز خاصِ جدید، گونه و نوع گیاه تعیین کننده نیست بلکه شکوفایی سیستم بام سبز مهم است
• نور خورشید
• رطوبت
• ورق محافظ
• زهکشی
• سیستم هوادهی ریشه گیاهان
• مواد مغذی
برای به دست آوردن چنین نتیجه ای، یک سیستم موفق باید طبیعت را در فضایی فشرده و کوچک تکثیر کند. بسیاری از سقف های سبز دارای عمقی بین 80 تا 200 میلی متر هستند و انتظار می رود که فقط بام باغ هایی با ترکیب چمن، درختچه و درخت دارای عمق بیشتری هستند.

ساخت یک سقف سبز معمولی شامل موارد زیر است:

• حصار مقاوم سقف
• لایه محافظ
• لایه زهکشی
• لایه فیلتر
• متوسط رشد
• گیاهان
• به عبارت دیگر، اجزای مناسب

بررسی پریز  اتاق ها و ۵۰۰ میلی متر حصار گیاهی. نوع، اندازه و طراحی هر لایه بستگی به پوشش گیاهی پیشنهاد شده دارد. همانطور که نیاز به آبیاری گزینه ی “ب” است. ظرفیت ساختاری خاص نوسازی به هنگام یکپارچه سازی یک بام سبز در هر ساختمان. توصیه می شود که یک شخص شایسته و مناسب را برای انجام یک سری مطالعات و بررسی های سازمانی ساختمان انتخاب کنید. بسیاری از ساختمان های قدیمی بیش از حد طراحی و مهندسی شده اند و ظرفیت های اضافی در ساختار خود دارند که اجازه می دهد بام های سبز بدون ساخت اضافی نصب شوند.
برعکس، بسیاری از ساختمان های جدید و واحدهای صنعتی نزدیک به محدودیت ظرفیت شان ساخته شده اند. بارگیری بام سبز باید قبل از معاینه و بررسی به منظور اطمینان از ظرفیت آن ایجاد شود. هنگامی که از ظرفیت بارگذاری کلی ساختمان آگاهی پیدا کردید و نقاط ضعف و قوت بارگذاری  شناسایی شدند، بام سبز می تواند طراحی و کامل شود و همچنین ظرفیت ساختمان را می توان با این عوامل مطابقت داد. به عبارت دیگر، عمق لایه ی عمیق تر می تواند در محلی که ظرفیت بارگذاری بالاتر است یعنی بالای ستون پشتیبانی قرار بگیرد. ضد آب کاربردی حتی اگر ضد آب موجود به نظر در شرایط خوبی باشد، باید حتما از نظر سختی و مقاومت مورد آزمایش قرار بگیرد. اگر درباره وضعیت لایه ضد آب نگران هستید، باید آن را با یک لایه ضد آب جدید جایگزین کرده و یا بپوشانید. زمانیکه که بام سبز در محل قرار گرفت، قسمت ضد آب لایه ی زیرین بخاطر حفاظتی که توسط بام سبز پیشنهاد شده باید برای سالهای متمادی در شرایط خوبی قرار بگیرد. اگر می خواهید لایه ی ضد آب ثابت موجود را استفاده کنید، قبل از هر چیز باید قبل از انجام سایر عوامل مربوط به بام سبز، گونه ای را استفاده کنید که در برابر ریشه یا یک ریشه ی جداگانه از غشاء مقاوم را بر روی قسمت بالایی آن نصب کنید. هنگامی که یک سقف سبز طراحی می شود، سطح ماندگاری آب در لایه ها و بستر ها پیش بینی می شود. این برای موفقیت سقف بسیار مهم است که هر آب اضافی از سقف تخلیه شود. این امر از حفره یا بار اضافی بر سقف جلوگیری می کند.

 

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید