گیاه شفلرا /پنجه کلاغی

گیاه شفلرا /پنجه کلاغی

گیاه شفلرا /پنجه کلاغی

نام فارسی: شفلرا

نام انگلیسی: Umbrella tree

نام علمی: Schefflera actinophylla

خانواده: Araliaceae

شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار این روزهای دنیای گل و گیاه است. یکی از دلایل محبوبیت پنجه کلاغی مراقبت بسیار راحت آن است، اما در حالی که مراقبت از شفلرا آسان است، این گیاه نیاز به مراقبت های خاصی دارد.

شفلرا با نام علمی “Schefflera actinophylla” گیاهی زیبا و بومی استرالیا است که در وطن خود به شکل درختچه‌ای همیشه سبز می باشد. این درختچه همیشه سبز در حال رشد میتواند به ۳ تا ۶ متر برسد، برگ های آن دارای ۷-۹ برگچه میباشد، و هر برگچه ۹-۲۰ سانتی متر طول و ۴-۱۰ سانتی متر پهنا می تواند داشته باشد. دارای گل های خوشه ای کوچک تا ۲۰ سانتی متر می باشد.

این گیاه به خاطر تحمل شرایط بد نگهداری از جمله گیاهان محبوب گلدانی و آپارتمانی محسوب می‌شود.

شرایط نگهداری

آبیاری:

در نگهداری شفلرا به این نکته توجه کنید که این گیاه به آبیاری خیلی زیاد نیاز نداره و بین دو آبیاری حتما خاک گلدان باید خشک بشه و همچنین در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد نقاط سیاه روی قسمت سفید میشود.

نور:

شفلرا نور غیر مستقیم احتیاج دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب صبح (نور زیاد) منتقل نمایید، به سایه نسبتا” مقاوم است ولی در صورت کمبود نور برگها بی رنگ و شادابی لازم را نخواهند داشت.

غبار پاشی شفلرا:

در فصول گرم سال، برای عملکرد بهتر گیاه هفته‌ای یک مرتبه گیاه را غبارپاشی کنید.

رطوبت شفلرا:

برای تامین رطوبت برگ های این گیاه بهتر است که یکبار در هفته، با اسپری برگ ها را مرطوب کنید. این کار به براق شدن برگ ها هم کمک می کند؛ اما استفاده از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دمای نگهداری شفلرا:

دمای مناسب شفلرا حداقل ۱۸ درجه و حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد است. اگر فضای محیط گرم تر از ۲۷ درجه باشد، ساقه های آن زیادی بلند شده و در نتیجه کج می شوند. در زمستان نیز بهتر است دمای محیط نگهداری گلدان به زیر ۱۸ درجه سانتیگراد نزول نکند.

برگها را به طور مرتب غبارپاشی کنید و در صورت گردالود بودن برگها با دست چپ برگ را نگه داشته و با دست راست با اسفنج یا پارجه مرطوب انها را تمیز کنید.در صورت نیاز از مواد براق کننده حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر :

برای تکثیر شفلرا قلمه هایی به طول ده تا پانزده سانتی جدا کنید و به مدت ده دقیقه بزارید داخل محلول قارچ کش بعد تو بستر کوکوپیت بکارید و محیط رو براش مرطوب کنید بعد از یک ماه ریشه میده.

آفات و امراض :

کنه های عنکبوتی و شته ها آفات مشترک این گیاه است که روی گیاهان شفلرا تاثیر می گذارد. در این موقع شستن گیاه با آب و صابون به طور معمول برای از بین بردن آفات موثر است و با هجوم سنگین تر، شما می توانید با یک حشره کش مانند دیازینون یا مالاتیون یا … مشکل رو بر طرف کنید.

همچنین، آگاه باشید که آفات معمولا در اثر نور کم یا آبیاری بیش از حد به وجود می آیند.

شایع ترین بیماری که تحت تاثیر قرار می گیرد در شفلرا پوسیدگی ریشه است. این بیماری در اثر آبیاری زیاد و زهکشی ضعیف در خاک به وجود می اید. و بلافاصله نوک برگ ها قهوه ای و کم کم ریزش برگ ها و چروکیدگی ساقه زیاد و باعث خراب شدن گیاه می شود.

بیماری و درمان:

تعداد برگچه‌های برگهای نو کم است طبیعی است، با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد آنها به 7 برگ می‌رسد.

شفلرا گیاهی مقاوم به شرائط نامساعد محیطی است و به همین جهت برای راهروها و ادارات بسیار مناسب است.

گیاه شفلرا رنگ ابلق رنگ خود را از دست داده‌ است:

نور کم است،گیاه را  به محلی با نور غیر مستقیم بیشتر و کافی منتقل کنید.

ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله برگها زیاد است:

هوا بسیار گرم است، گلدان را به محل خنک‌تر و با اکسیژن بیشتر  منتقل نمایید، تا چند روز غبار پاشی نکنید.

گیاه پژمرده شده و برگها آویزان میشود: 

گیاه شفلرا تشنه است گلدان را بمدت 15 دقیقه درون تشت آب قرار دهید، غبارپاشی روزانه انجام شود.

علت ریزش برگهای شفلرا :

آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، سپس شروع به آبیاری نمایید‌، زهکش را چک فرمائید، آب زیر گلدانی را خارج کنید.

 

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید