معرفی گل سینره

معرفی گل سینره

معرفی گل سینره

🎇فارسی اصیل:ندارد                 🎆فارسی رایج:سینره (سینرر)       🎋نام علمی:Pericallis spp       🎄نام انگلیسی:Cineraria           🎡 خاستگاه:جزایر قناری

🎏 از خانواده:Compositae         🎃رنج قیمت:10000                       💰معیار زیبایی:گل                    نور محیط : زیاد                          ⏳ آبیاری و رطوبت : مرطوب

 

گل سینرر از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد و گیاه یکساله تا دو ساله است. گل سینرر مشابه گل میناست و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش، سفید و یا دو رنگ وجود دارد. زمانی که همه گل ها باز شدند، در مدت کوتاهی گل دهی تمام می شود.

این گیاه گل هایی شبیه گل مینا دارد و در رنگ های آبی، ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و یا سفید دیده می شود که قطر این گل ها حدودا 5 سانتیمتر است و به تعداد زیاد تولید می شوند و زمانی که همه گل ها باز شدند به تدریج عمرشان تمام می شود. برگ های این گیاه بزرگ کرکدار و شبیه برگ خیار است.

شرایط نگهداری گل سینره

آبیاری: به طور کلی، نیاز آبی آن بالاست. رطوبت نسبی محیط باید بالا باشد و برای شاداب نگه داشتن گیاه در روزهای آفتابی، لازم است که روی گیاه روزانه چند بار آب پاشی شود. البته در فصل زمستان و هوای سرد، نیاز کمی به آب دارد و به ویژه از خیس کردن برگ های آنها باید خودداری شود.

دما: گل سینرر جزء گل های گلخانه سرد بوده و باید در شرایط خنک کشت شود. به سرما حساس بوده و کمترین دما برای آن ۷ درجه سانتی گراد است. برای گل‌دهی، تیمار با دماهای پایین (کمتر از ۱۵) نیاز دارد. در رقم های مختلف، این دما می تواند از ۱۸-۱۲ متفاوت باشد. دمای گلخانه ای که سینرر در آن نگهداری می شود نباید از ۱۵ بیشتر شود چون دمای بالاتر در تشکیل و تکمیل جوانه های گل اختلال ایجاد می کند.

خاک : برای این گل ، خاک زهکشی شده خوب و مواد آلی کافی +2/3 خاک پر قدرت و سبک باغچه +1/3 خاک برگ می باشد بهتر است خاک مرطوب باشد و آبیاری باید از پایین صورت گیرد .
نور باید کافی باشد ولی مستقیم و شدید نباشد ، دمای مناسب برای این گیاه 13 تا 18 درجه می باشد.

کوددهی و تغذیه سینره :حدود ۶ تا ۹ ماه پس از کاشت بذر، به گل می رود. اغلب بذر آن طوری کشت می شود که در نوروز گل بدهد. یک دوره سرمای ۱۳-۱۰درجه به مدت ۶-۵ هفته برای گل آغازی و نمو گل کافی است، اما گل انگیزی در مدت دو هفته ای انجام می شود. گیاهان با سن ۸ تا ۱۰ هفته می توانند اثر سرما را درک کنند.  هورمون جیبرلین با غلظت ۱۰۰ میلی گرم در لیتر می تواند جایگزین سرما شود، اما باعث طویل شدن گیاهان می گردد. پس از گل انگیزی که حدود ۶ هفته طول می کشد جهت نمو سریع ، دما را می توان افزایش داد.

تکثیر گل سینرر

اين گياه بوسيله بذرهاي بسيار ريزش تکثير می شود و مراحل رشد رويشي آن فوق العاده کند است. بعد از يک دوره طولاني رشد رويشي وارد مرحله زايشی می شود و گل های رنگين توليد می كند. سينرر را در محيطي با خاک غنی از مواد غذايی و درجه حرارت نسبتاً يکنواخت پرورش می دهند.

اما بعد از به گل رفتن گياه و ظهور گل ها درجه حرارت محيط را تا حد امکان پايين می آورند تا دوره شکوفايی گياه طولانی تر شود. بذرهای سينرر بسيار کم دوام هستند و قوه ناميه خود را بسرعت از دست می دهند. بلافاصله پس از برداشت بذرها و خشک کردن آن ها، در اوايل مرداد ماه بذرها را در خاک سبک کشت می کنند.

برای جوانه زنی و رشد اوليه گياه معمولاً 30 تا 40 روز مدت زمان لازم است. هنگامي كه گياه 2 برگه شد در گلدان ها يا استكانی می كارند و زمانی كه 6 برگه شدند در گلدان های اصلی برای فروش قرار می دهند.

آفات و بیماریهای گل سینرر

روش نگهداری گل سینرر همانطور که گفتیم شرایط خاص خود را دارد و گاهی نیز ممکن است این گیاه آفاتی داشته باشد که به آنها می‌پردازیم. البته چون این گیاه یک ساله است ممکن است آفات کمی داشته باشد، شته، مگس سفید، معدنچی برگ و تریپس از جمله آفات این گیاهند.

آفات بالا شیره گیاه را خورده و باعث کاهش رشد، عدم رشد برگ و غنچه آن می‌شوند. ریزش برگها، زردی برگها و بد رنگ بودن گلها و بدشکل بودنشان نیز به همین دلیل است.

لکه برگی الترناریا: این بیماری قارچی باعث بروز لکهای قهوه‌ای رنگ روی برگها می‌شود. برای اجتناب از این بیماری آبیاری بیش از حد انجام ندهید. اجازه ندهید برگها خیس شوند و تهویه مناسبی در نظر بگیرید.

سفیدک پودری: این بیماری لکه‌های سفیدی روی برگها بجا می‌گذارد. در زمان آبیاری سطح برگسار باید خشک باشد تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

پوسیدگی ریشه و طوقه باعث می‌شود ساقه از سطح خاک پوسیده شده و پژمرده شود، روی برگها لکه‌هایی ایجاد شود، لکه‌ها بیشتر شده و تمام برگ را بگیرند و موجب ریزش برگها شود. برای جلوگیری از این بیماری باید بستر کاشت ضدعفونی شود.

وجود لکه‌ها و خطوط زرد رنگ بر روی برگها به علت بیماری ویروسی است. این ویروس باعث بدشکل و کوتاه شدن گیاه شده، رگبرگها در پهنه برگ از بین رفته و گیاه از بین می‌رود. برای جلوگیری از شیوع این بیماری تنها راهش از بین بردن گیاه آلوده است.

سوالات متداول

این گیاه در ایران به عنوان یک گیاه نوروزی در رنگهای مختلف و اندازه های متفاوت وجود دارد و به عنوان یک گل یک ساله یا 2 ساله پرورش داده میشود.

این گل برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس اندازه گل 3 نمونه سینرر وجود دارد :

1-سینرر هیبریدگلدرشت با بلندی 40 سانتی متر

2-سینرر ستاره ای در رنگ های بسیار متنوع و بلندی 45 تا 70 سانتی متر

3-سینرر پر گل و پا کوتاه بصورت معمول بلندی بوته این گیاه بین 30 تا 60 سانتیمتر می باشد .

 

گل سینرر

 

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید