بررسی سیستم آبیاری هوشمند و نوین

آدرس دفتر مرکزی: شیراز، حدفاصل زیرگذر و میدان صنایع، روبروی بانک تجارت جنب مجموعه ییلاق
تلفن دفتر مرکزی: ۰۷۱۳۶۳۵۱۶۳۷ 

تلفن همراه (مهندس احمد دانشور) : 09176056005


 

محققان ایرانی در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند تا سیستمی را طراحی و تولید کنند که قادر است به صورت هوشمند و با استفاده از سنسور قارچی، زمین های کشاورزی را آبیاری کند.

آب یکی از نعمت های الهی می باشد و در منطقه ای که میزان بارش سالانه‌ ی آنها کم است میزان آب به دست آمده از بارش و نحوه‌ ی استفاده از آن بسیار اهمیت پیدا می کند به شکلی که با تکنولوژی های امروزی می توان به شکل خارق العاده‌ای در مصرف آب صرفه جویی کرد که تحت عنوان آبیاری هوشمند شناخته می شود.

زمانی که برای اولین بار سیستم آبیاری تحت فشار ابداع شد ، شیر ها و فلکه هایی برای قطع و بسته کردن جریان آب مورد استفاده قرار گرفت اما بعد ها شیرهای برقی به بازار عرضه شد که باعث شد دیگر نیازی به باز و بسته کردن دستی شیر ها نباشد.

پس از آن کنترل کننده های تایم دار وارد بازی شدند به این صورت که این کنترلر ها در دو مدل عرضه شدند، مدل اول تعدادی رله در خود داشت که با تایم دادن کشاورز به آن برنامه خاموش و روشن شدن شیرها را بر عهده میگرفت و مدل دیگر به شکل شیرهای برقی تایم دار است که با پیشرفت تکنولوژی اپلیکیشن بلوتوثی آنها نیز روانه بازار شد.

نسل بعدی هوشمند سازی با استفاده از سنسورهای مختلف و ارتباط آن با یک کنترلر مرکزی و تصمیم گیری بر اساس فاکتور های مختلف مورد نیاز گیاه بود که در این مورد از تکنولوژی هایی مانند Wifi و zeegbee برای ارتباط شیرهای برقی و سنسورها با یکدیگر استفاده شده است.

مشکل اصلی و اساسی این نوع از هوشمند سازی استفاده از سیم های طولانی و مصرف بالای انرژی سنسورها و شیر های برقی و همچنین عدم امکان استفاده از باتری در این نوع روش میباشد.

در جدیدترین نسل از هوشمند سازی تمامی سنسورها، ایستگاه های آب و هوا شناسی و شیر های برقی با کمترین میزان مصرف و حتی بدون باتری و اینترنت کار میکنند و تصمیم گیری برای آبیاری و مراقبت از گیاه ، باغ یا گلخانه را انجام میدهند ، جالب است بدانید در آخرین نسل هوشمند سازی از مانیتورینگ فاکتور های مختلف از عکس برداری توسط پهباد ها استفاده میشود.

 

با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند 76 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، زیرا با توجه به بحران کم آبی، آب به شکل باران در هوا پخش شده و رطوبت گیاه بالا رفته و لذا تبخیر و تعریق هم کاهش می یابد.

در مکان های عمومی فضای سبز و مکان های نظیر آن یکنواختی آبپاشی سیستمی هوشمند باعث خواهد شد که چمن بصورت یکنواخت رشد کرده و این امر موجب می گردد، که پستی و بلندی در سطح زمین شکل نگیرد و چمن در قسمتهای پست و گودی ها، خفه نشود و قسمتهای بلند زرد نشود و در نهایت ساختار چمن محکمتر شده و مقاومت آن نیز در برابر پاخوری بیشتر شود.


آدرس دفتر مرکزی: شیراز، حدفاصل زیرگذر و میدان صنایع، روبروی بانک تجارت جنب مجموعه ییلاق
تلفن دفتر مرکزی: ۰۷۱۳۶۳۵۱۶۳۷ 

تلفن همراه (مهندس احمد دانشور) : 09176056005

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید