نگهداری اگزالیس

نگهداری اگزالیس

نگهداری اگزالیس

شبدر زینتی یا اگزالیس

خانواده:Oxalidaceae

نام علمی :Oxalis Triangularis

اگزالیس ( گیاه عشق ) دارای برگ هایی بنفش رنگ و بسیار زیبا میباشد و به دلیل برگ هایش، گیاه زینتی بسیار محبوبی شمرده میشود. این گیاه مناسب برای نگهداری داخل منزل ، پاسیو ها و مرزبندی میباشد. گیاه اگزالیس ، گیاهی چندساله و متراکم بوده که ارتفاعی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و گستردگی بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر دارد این گیاه سرعت رشدی متوسط دارد وبین ۵ تا ۱۰ سال عمر میکند.

 

این گیاه کوچک و ظریف دارای ساقه ای نازک میباشد. برگ ها بنفش رنگ، سه گوش و به صورت ۳ تایی میباشند. ( برگ ها ظاهری پروانه شکل داشته و بسیار زیبا میباشند.) شاخ و برگ گیاه در طول روز باز و بسته میشوند. این گیاه دارای گل هایی کوچک به رنگ های سفید، صورتی و یا بنفش میباشند. گل ها معطر بوده و فصل شکوفایی آن ها اواخر بهار و اوایل تابستان است.

 

طریقه کاشت پیاز اکسالیس

ابتدا دو سوم گلدان را از خاک پر میکنید سپس یک تا چهار عدد پیاز را روی خاک گلدان قرار بدهید طوری که نوک پیازها به سمت بالا باشد (البته اگرم برعکس بکارید هیچ مشکلی نداره فقط دیرتر جونه میزنه) هر چی تعداد پیازها در یک گلدان زیاد باشد پرپشت تر خواهد شد بعد روی پیازها حدود دو الی سه سانت خاک بریزید و خوب آبیاری کنید.
گلدان را در مکانی با دمای بین 18 تا 25 درجه قرار دهید حدود 5 الی 10 روز طول میکشد که جوانه ها از خاک بیرون بزنند.
لازم به ذکر است که بعداز جوانه زدن گیاه را زیاد آبیاری نکنید بگذارید سطح خاک خشک شود بعد آب بدهید و حتما دور از تابش مستقیم آفتاب باشد گرمای زیاد و آفتاب مستقیم گیاه را خراب میکند.

چند نکته مهم  در مورد مشکلات و عوارض

  1. در زمستان و برخی از شرایط سخت تابستان گیاه به خواب فرو خواهد رفت. اگر گیاه شما دچار برگ‌ ریزی در زمستان شد و حس کردید گیاه تان در حال از دست رفتن است، بهتر است تمامی شاخ و برگ‌ها را قطع کنید و اجازه دهید تا گیاه شما به خواب‌رفته و خودش دوباره جوانه بزند.
  2. زرد شدن برگ‌های گیاه یکی از شایع‌ترین مشکلات در این گیاه است، دلیل آن‌هم قطعاً آبیاری زیاد و کمبود مواد غذایی است.
  3. اگر گیاه شما بیش‌ از حد قد بلند شده است دلیل آن این است که گیاه به دنبال نور می‌گردد! آن را به محلی پرنورتر منتقل کنید.

نیاز های محیطی

 

آبیاری:

در فاصله بین دو آبیاری باید سطح خاک خشک شود. آبیاری زیاد و ماندن آب در خاک باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. خشکی کشیدن نیز ابتدا باعث سوختگی و خشکی نوک و حاشیه برگ ها و پژمردگی گیاه می شود. با کم شدن دما، نیاز به آبیاری کمتری دارد و نیاز غبارپاش برای ایجاد رطوبت ندارد.

نور:

اکسالیس مکان های نیمه آفتاب و نیمه سایه را می پسندد. وجود ۴ تا ۵ ساعت آفتاب صبحگاهی برای آن کافی است. مکان های پرنور و بدون آفتاب مستقیم در رشد برگ ها مشکلی بوجود نمی آورد، ولی ممکن است مانع گلدهی شود. در مناطقی که تابستان های گرم دارد، اکسالیس را باید در جایی بکارید که آفتاب بعدازظهر نداشته باشد یا گلدان را به سایه منتقل کنید ( دو ساعت افتاب صبح گاهی کافی است ). برگ های اکسالیس در نور زیاد باز و درنور کم بسته می شوند. برای نگهداری این گیاه در منزل نقطه‌ای از خانه را انتخاب کنید که همواره روشن باشد، این بدان معنی نیست که  گیاه را در زیر نور مستقیم نگهداری کنید! همین‌که نور غیرمستقیم به آن برسد کافی است. (پشت پرده )

دما:

دمای مطلوب آن ۱۵ درجه است و در دمای بالاتر از ۲۷ درجه وارد مرحله رکود و عدم فعالیت می شود. در روزهای گرم باید آبیاری منظم باشد تا گیاه خشکی نکشد. در هوای سرد آبیاری زیاد و نامنظم منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه می شود.

خاک:

اکسالیس نسبت به خاک سختگیر نیست و می توان از مخلوط خاک معمولی و خاک برگ و شن استفاده کرد. برای کوددهی هر ۴ تا ۶ هفته از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید و یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ با نصف غلظت توصیه شده. اکسالیس متراکم بودن ریشه هایش در گلدان را دوست دارد. بهترین نشانه نیاز به تعویض گلدان، خروج ریشه ها از منافذ زیرین گلدان یا قطعاتی از ساقه و پیازها از حاشیه گلدان است. گلدان جدید باید فقط ۲۰درصد بزرگ تر باشد.

هرس:

گیاهان بالغ و استقرار یافته را هر ۳ تا ۵ سال یکبار در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود، از سطح زمین کف زنی می کنند. یعنی تمامی برگ ها و سایر قسمت های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع می کنند تا برگ های جدید شروع به رشد نمایند.
گیاهان جوان را هر ساله در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود کف زنی می کنند تا در خاک گسترش یافته و مستقر شوند.


عزیزان این گل از خانواده ی اُگزالیداسه یا شبدر ها هستش و از سرزمین سامبا (برزیل ) مهمون خونه شما شده ازون جا که ما ایرانیا مهمون نواز هستیم پس باید بتونیم خوب ازین گیاه مراقبت کنیم

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید