اصول کاشت گیاهان در محوطه سازی

اصول کاشت گیاهان در محوطه سازی

اصول کاشت گیاهان در محوطه سازی

طراحی کاشت ، غالباً نادیده گرفته می شود ، برای باغبانان جدید و با تجربه به طور یکسان نیز مشکل است. برای اطمینان از اینکه کاشت گیاه در باغتان هدف مشخصی دارند و توجه آدمها ، زنبورها ، پرندگان و پروانه ها را جلب خواهید کرد ، از پیشنهادات زیر استفاده کنید.

انتخاب هدفمند گیاهان

1. گیاهان را به صورت خردمندانه برای ردیف جلویی انتخاب کنید

گیاهانی که در لبه ی قابل مشاهده در امتداد پیاده رو ، پاسیو یا چمن قرار دارند ، می توان تفاوت زیادی در شکل ظاهری آنها ایجاد کرد. گیاهان کم رشد در ردیف جلو شکل بستر را برجسته می کنند ، لبه های زمخت را صاف کرده و توجه را به گیاه بلندتر در پشت جلب می کند.
گیاهان کم رشد در ردیف جلو باید پر باشند ، در یک خط خوب به نظر برسند ، و به مراقبت بیش از حد احتیاج ندارند. اگر یک بستر باغ را از فاصله دور مشاهده می کنید ، ارتفاع گیاهان لبه دار می تواند نسبتاً زیاد باشد – حدود 2 فوت. در بسترهایی که از نزدیک مشاهده می شوند ، گیاهان مرزی باید کمتر از 2 فوت باشند.
گیاه چندساله ای مانند آلیسوم با گل های سفید متراکم و ریز و معطرش ، پرچین و خط سفید شگفت انگیزی ایجاد می کند. اگر هرس شوند ، تمام فصل شکوفه خواهند داد. گل لیریوپ چندرنگ چند ساله ی سبز و سفید (Liriope musari) یکی دیگر از موارد مورد علاقه من برای ایجاد پرچین و لبه است.

2. درباره تأثیر نور خورشید روی رنگ فکر کنید:

انتخاب های رنگی ما در لنداسکیپ ، بیشتر متأثر از محل جغرافیایی ما ، شدت تابش نور خورشید و چه زمانی از سال است. به عنوان مثال ، در انگلیس ، رنگهای نیلی جذاب می شوند ، در حالی که رنگهای روشن ممکن است در نور خاموش و شمالی ، مبهم به نظر برسند. به همین دلیل گرترود جکیل ، طراح مشهور باغ انگلیسی ، رنگ بنفش را رنگی دشوار می دید. اما در یک باغ نیمه گرمسیری روشن و آفتابی ، هر سایه ای از رنگ ارغوانی را بسیار جذاب می دید.


به همین ترتیب ، ترجیحات رنگی ما با تغییر فصل می تواند تغییر کند. در اوایل بهار ، هنگامی که نور ملایم است ، ما از نور صورتی روشن و زرد کم رنگ هیجان زده می شویم. با گذشت سال و آفتاب قوی تر می شود ، رنگ های نیلی به نظر می رسد که از بین می روند و ما طالب رنگ های قوی تری همچون قرمز ، طلایی و پرتقالی در بیرون از خانه هستیم.

3. فرم ، خط و رنگ را در نظر بگیرید:

غالباً اینطور نیست که گیاهانی که به معنای یک خط یا نقوش تزئینی مارپیچی هستند اشاره به سبک عربی دارند . اما منطقی است که یک هنرمند و استاد لنداسکیپ از برزیل ، روبرتو بور مارکس ( Roberto Burle Marx)، گیاهانی را به این طریق و سبک مشاهده کرد:
روبرتو بور مارکس: “یک باغ، مجموعه ای از اهداف زیبایی شناسی و قابل تغییر است. و این گیاه ، برای یک هنرمند لنداسکیپ ، نه تنها یک گیاه است – کمیاب ، غیر معمول ، معمولی یا محکوم به از بین رفتن – بلکه به خودی خود یک رنگ ، یک شکل ، یک حجم یا یک اثر عربی نیز میباشد. ”
او به ما توصیه می کند که گیاهان را به عنوان بخشی از یک طرح طراحی مشاهده کرده و شکل ، خط و رنگ آنها را ستایش کنیم و آنچه را که ممکن است به یک باغ اضافه کند را درک کنیم.

همبستگی (فریبندگی) با شاخ و برگ ، گل و عطر

4- یک تاپستری با شاخ و برگ خلق کنید

به نظرم جالب است که اگرچه ممکن است توده بزرگی از یک گیاه کم رشد را به عنوان یک پوشش زمینی بکاریم، طبیعت، اگر که گزینه ای در اختیارش بود، ترجیح می داد آنرا بصورت مخلوط ، با گونه های بسیاری در کنار هم بکاریم. چرا همین کار را نکنیم و توده ای از گیاهان پر شاخ و برگ و پوشش دهنده را که شرایط مشابهی دارند ،با هم نکاریم؟

برخی پیشنهاد می کنند که از این سبک کاشت استفاده کنیم ، زیرا مراقبت از گیاهان مختلف ممکن است سخت باشد. اما اگر ظاهر یکپارچه ای را نمی خواهید و به نظر نمی رسد برخی تمایل به انجام اینکار داشته باشند ، ترکیبی از گیاهان کوچک برگ را با گیاهان شاخ و برگ دار درختان بزرگ بکارید. نتیجه می تواند فریبنده باشد!

5. صدای گل ها را بپذیرید و به آغوش بکشید

زنگ معبد متوقف می شود اما من هنوز هم صدای شکفتن گل ها را می شنوم.
– باشو (شاعر ژاپنی ، قرن 17).
مهم نیست که فضای بیرونی چقدر زیبا باشد ، همیشه گلدان یا باغچه ی پر از گل است که بیشترین ستایش را به وجود می آورد. دلخوشی که گلها به ارمغان می آورند فراتر از شکوفه های زیبا و رایحه خوشبو کننده است. با استفاده از استعاره موسیقی ، گلها ریتم های بلند و شیرینی را به سمفونی درون یک باغ اضافه می کنند. و آهنگ افزایشی آنها ، با نت های آبی ، صورتی ، سفید و بیشتری است که همه ما آن را دوست داریم.

6. ترکیب و ایجاد غذایی برای استنشاق(بینی)

عطر، غذایی برای بینی است. به طور متوسط ​​، فرد روزانه 23000 بار نفس می کشد و عطرهای موجود در هر نفس اطلاعات و خلق و خو را منتقل می کنند و خاطرات را به گونه ای تحریک می کنند که هیچ چیز دیگری قادر به انجام اینکار نیست. در اینجا سه ​​نکته برای ترکیب گیاهان معطر در یک لنداسکیپ آورده شده است:
•گیاهان معطر را در نزدیکی خانه خود قرار دهید تا هنگام ورود به خانه بتوانید یک وزش از عطر را بگیرید.

• گیاهان معطر را روی یک پاسیوی آفتابی یا در نزدیکی یک دیوار جنوبی قرار دهید. گرمای منعکس شده ممکن است باعث شود که بوها کمی قوی تر شوند.

•گیاهان معطر را در یک فضای محصور مانند باغچه ای با دیوار یا حیاط کوچک بکارید. به جای اینکه نسیم از آن دور شود ، عطر جمع آوری می شود ، بنابراین با عطر گل ها و گیاهان احاطه می شوید.

پیشنهادات خود را برای بوته های گل معطر دریافت کنید.

جذب زنبورها ، پرنده ها و پروانه ها

7. گرده افشان ها را به خاطر بسپارید

یک باغ، دنیای پیچیده و طبیعی است که اغلب از آن غافل می شویم. در حالی که ما از رنگ ، عطر و نمای یک لنداسکیپ باشکوه تحسین می کنیم ، مرغ های مگس خوار ، پروانه ها ، زنبورها ، پرندگان و موارد دیگر به طور خستگی ناپذیری گیاهان ما را گرده افشانی می کنند. شواهد جهانی نشان می دهد که جمعیت گرده افشان به دلیل عوامل زیادی از جمله تخریب زیستگاه در حال کاهش است ، بنابراین لطفاً باغ خود را به عنوان پناهگاه برای این موجودات شگفت انگیز در نظر بگیرید.
شما می توانید با کاشت گل ، درختان و درختچه هایی که غنی از شهد هستند ، گرده افشان ها را به باغ خود جلب کنید. همچنین رنگ هایی را که دوست دارند در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، مرغ های مگس خوار به خصوص به رنگ قرمز علاقه دارند ، در حالی که به نظر می رسد زنبورها، گلهای بنفش رنگ را ترجیح می دهند.

8. برداسکیپ (Birdscape) با گیاهان و درختچه های توت

بسیاری از گیاهان در اواخر تابستان تا فصل پاییز، هنگام آماده شدن پرندگان برای مهاجرت به جنوب ، میوه یا دانه تولید می کنند. میوه گیاهانی مانند ذغال اخته (Cornus) ، سیب صحرایی/گیلک (Malus) و گیاه آقطی (Sambucus) ضمن تغذیه ی دوستان پرنده مان ، علاقه ی ما را به لنداسکیپ افزایش می دهند.
و ممکن است شما در پی یکی از انواع گیاه بداغ(هفت کول) باشید . انواع توت های ویبرنوم در پاییز میزبان پرندگان زیادی مانند سینه سرخ ها ، پرنده های آبی(باسترک ها) ، توکا ها ، طرقه(باسترک های آمریکایی) ، کاردینال ها ، سهره، فینچ و موم بال ها هستند. بیشتر به دنبال درختان و درختچه های توت باشید. گیاه توت گلوگیر (Aronia arbutifolia) یک گیاه توت بومی است که در طول زمستان به میوه دادن خود ادامه می دهد و میوه ی آن قرمز است. این درختچه ی مرداب ، که به همین اسم معروف است، میوه هایی دارد که کاملاً تلخ است. به همین دلیل ، پرندگان آنها را نمی خورند تا زمانی که چندین چرخه انجماد و ذوب را پشت سر بگذارند. بنابراین ، انواع توت ها هم غذای زمستانی اند و هم رنگشان را حفظ می کنند.
توت گلوگیر را به سختی امتحان کنید
این توت گیاه خود بارور وایکینگی (Aronia melanocarpa ‘Viking’) است . انواع توت سیاه بزرگ آن در طول زمستان ادامه به میوه دادن ادامه میدهد و اولین سینه سرخ ها موقع برگشت از آن تغذیه می کنند.

9. با پروانه ها ادامه دهید

ناتانیل هاثورن می گوید :
“خوشبختی پروانه ای است ، که وقتی به دنبال آن هستید ، همیشه از شما دور میشود اما اگر بی سر و صدا به دنبالش باشید، ممکن است به شما نزدیک شود .”
شادی مختصر از برخورد با پروانه ای ،ارزش تلاش برای کاشت یک باغ اختصاصی برای جذب این گرده افشان های دوست داشتنی را دارد. گل های شکوفه کن تابستانی مانند شاه پسند درختچه ای ، گل ابری ، کاسنی و گل کوکب مغناطیس های عالی برای جذب پروانه هستند.
گل های چند ساله ای که پر از شهد است ، دلخوشی یک پروانه است. گزینه های خوب شامل گل گاوزبان ، زوفای مصری ، بادرنجبویه، علف گربه و گل مینا است (برای گیاهان باغ به منظور جذب پروانه پیشنهادات ترکیبی را دریافت کنید). بنابراین اگر یک نقطه ی باز آفتابی دارید ، پناهگاهی برای جلوگیری از وزش باد ، و آب شیرین ایجاد کنید (آنها گودالهای کم عمق را دوست دارند) ، سپس چند گل مخصوص برای جذب پروانه کاشته و آرام بنشینید تا کمی از آرامش خود لذت ببرید.

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید