دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز یا Green wall چیست؟

دیوار سبز “Green wall” یا دیوار زنده همان فضای سبزی است که به صورت عمودی  و مستقل و یا بر روی یک دیوار ایجاد می شود. این پوشش گیاهی می تواند قسمتی یا تمام دیوار را بپوشاند. استفاده از این دیوارها در دکوراسیون داخلی و خارجی، در مرتبه اول ارتباط مستقیم با شرایط آب و هوا و محیطی دارند.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای اجرای دیوارسبز وجود دارد به صورتی که میتوان این دیوارها را در ابعاد و طرح های متفاوت برای فضاسازی داخلی به کار برد و فضای پر روح، پر طروات و زنده‌ای را داخل خانه ایجاد کرد. دیوار سبز از جمله تکنولوزی هایی است که در سال های اخیر در ایران رواج پیدا کرده است.

اهمیت دیوار سبز

دیوار سبز اهمیت فراوانی هم از نظر زیست محیطی و هم از لحاظ زببایی بصری دارد. مهم ترین عاملی که در دیوار سبز به چشم می خورد نحوه اجرا و نگهداری از آن است که فاکتورهای فراوانی را در برمیگیرد.

دیوارها و محیطهای سبز با قرار گیری در محیطهای شهری فواید زیادی دارند. در ابتدا به نظر می‌رسد که ایجاد این دیوارها تنها برای جنبه‌های زیبایی و با تأثیر بصری آنها می‌باشد. در حالی که این امر مهمی است و با ترکیب محیطهای شهری با نماها و دیوارهای سبز شهرها سر زنده تر زیباتر و آرامش بخش تر می‌شوند اما در عین حال این دیوارها و بامها به جهت فواید زیر نیز طراحی و اجرا می‌شوند.

 

تاریخچه دیوارسبز؟

ایده دیوار سبز در اواخر دهه ۸۰ میلادی توسط شخصی به اسم پاتریک بلانژ مطرح شد. و بعد از آن بلانژ در عمل به عنوان پیشرو ساخت دیوارهای سبز، شروع به ایده دادن و طراحی این نوع دیوارها کرد. در حال حاضر این نوع دیوارها در دنیا طرفداران زیادی جذب کرده و روز به روز به محبوبت آنها افزوده می‌شود. با توجه به محبوبیت روز افزون این دیوارها، ایده ها و طرح‌های جدیدی هم برای این نوع دیوارها مطرح و اجرا می‌شود.

چرا باید از دیوار سبز استفاده کنیم؟

__ استفاده از  گل و گلدان در خانه یکی از راه‌های زیباسازی خانه به کار می‌روند. اما به این فکر کنید که چند عدد گلدان را می‌توانید در فضای خانه‌تان جا دهید؟ با توجه به کمود فضا در اغلب خانه‌ها، در شرایط زندگی امروزه قادر نیستیم یک اتاق بزرگ را برای نگهداری گل و گیاهان مورد علاقه اختصاص دهیم. اما استفاده از دیوار سبز، با توجه به استفاده از فضای دیوار برای قرار دادن گلدانها و فضای سبز، امکان استفاده بیشتری از فضا را در اختیار ما قرار میدهد.

__ در حال حاضر که با مشکل آلودگی هوا و مسائل و ناراحتی‌های مرتبط با آن درگیر هستیم، استفاده از این دیوارها، باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضا شده، غبار و آلودگی‌های محیط را جذب کرده و باعث بهبود کیفیت هوای تنفسی می‌شود.

__ از لحاظ تاثیرگذاری بر روی روحیه و روان، این دیوارها نقش بسیار موثری دارند. با توجه به دور بودن از محیط‌های طبیعی و طبیعت زنده، وجود این نوع دیوارها در منزل، با القای حس طبیعت و سرسبزی آن، درافزایش روحیه و شادی موثر است. همچنین باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید