شپشک سپردار

شپشک سپردار و راه های کنترل

شپشک سپردار

شپشک ها انواع مختلفی دارند و در این مطلب قصد داریم در رابطه با شپشک های رایج گیاهان اپارتمانی صحبت کنیم و راه های کنترل این آفات را بررسی کنیم.

شپشک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام اندازه های متفاوتی دارند.

شپشک سپردار یا Chrysomphalus dictyospermi که معمولا به صورت نقاط قرمز و یا قهوه ای پشت برگ ها و ساقه گیاهان دیده میشود یکی از آفات رایج گیاهان آپارتمانی است ،علاوه بر این انواع مختلفی از این نوع آفات روی درختان میوه و باغات مشاهده میشود، گاهی اوقات ممکن است در تشخیص این

آفت دچار مشکل شوید و نتوانید به راحتی ان را روی تنه گیاهان تشخیص دهید چرا که کاملا میتوانند با تنه درخت شما یک رنگ باشند .در این مطلب از گاردن مارکت قصد داریم مورفولوژی و خسارات  این آفت را به طور مختصر شما معرفی کنیم و راه های کنترل این آفات را به شما توضیح دهیم ،در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مورفولوژی شپشک سپردار

این حشره بیضی شکل بدن مدوری دارد که در مرکز کمی برجسته است.

سپراین حشره قطری حدود 2 میلی متر دارد.

پارافیزها به تعداد پنج جفت کیتینی و کشیده می باشند.

فراد ماده بیبال و بدون پا که ثابت هستند )انگلهای ثابت گیاهی(. افراد نر فاقد قطعات دهانی )افراد بالغ(، بالدار که تغذیه نمیکنند و فقط در جفتگیری دخالت میکنند )اهمیت ثانویه دارند.

افراد نر یک جفت بال جلویی دارند و  بالهای عقبی تبدیل به هالتر شدهاند. افراد نر شاخک 52-01 بندی دارند، پاها نازک و در پنجهها یک عدد ناخن وجود دارد.

در افراد ماده شاخک وجود ندارد و اگر باشد 00 بندی است.

 خسارت و علائم شپشک سپردار

این حشره کم تحرک و کوچک مخفیانه روی گیاه شما چسبیده و از شیره گیاهی تغذیه میکند ،برگ های گیاه شما ممکن است به مرور زرد و سیاه شده و یا دچار ریزش شوند پس اگر این علائم برایتان آشناست بهتر است از نزدیک نگاهی دقیق به گیاه خود بیاندازید.

شپشک سپردار آفت رایج بسیاری از گیاهان آپارتمانی

شپشک سپردار
آفت رایج گیاهان آپارتمانی که به صورت نقاط برجسته
قهوه ای رنگ دیده میشود.

سوالات متداول

  1. حشرات برجسته قهوه ای رنگ روی ساقه گیاه (پتوس)چگونه از بین میروند؟

این حشرات کوچک شپشک های سپردار هستند که بهتر است برای تشخیص دقیق عکس حشره را برای گیاهپزشک سایت ارسال نمایید،این حشرات از اوند گیاه تغذیه میکنند و و به مرور باعث نابوده گیاه میشوند برای نابودی این افات باید علاوه برا موارد ذکر شده به صورت دوره ای و مرتب از سم کنفیدر استفاده کنید.

  1. نقاط قهوه ای بدون حرکت پشت برگ چگونه از بین میروند؟

شپشک سپردار هستند که بهتر است از سموم سیسیتمیک استفاده نمایید.

  • آیا شپشک سپردار برای گیاه مضر است؟بله شپشک ها از شیره گیاه شما تغذیه میکنند وبه مرور باعث ریزش برگ ها ،ضعیف شدن گیاه و انتقال بیماری های قارچی باکتریایی میشوند.
  1. آیا میتوان با روش های خانگی شپشک ها را از بین برد؟

روش های خانگی زیادی برای کنترل شپشک ها وجود دارد اما حقیقت آن است که نمیتوان با این روش ها شپشک ها را از بین برد ،وجود سپردر این آفات تا حدود زیادی  این حشرات را نسبت به سموم مقاوم کرده امامیتوان برای حذف حشرات بالغ از الکل استفاده کرد.

 

  1. ایا شپشک ها میتوانند پرواز کنند؟

شپشک های سپردار دو جنس نر و ماده دارند جنس نر این حشرات بال دارند و  میتوانند پرواز کنند اما نوع ماده این آفات حرکت بسیار کندی دارند.

6.برای از بین بردن شپشک سپردار از چه سمومی باید استفاده کرد؟

برای از بین بردن شپشک ها میتوان از سمومی مثل دیمتوات، اتیون، استامی پراید، کنفیدور و پیرتروم استفاده کرد.

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
من شقایق هستم و 5 سال است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت می کنم، عاشق دنیای گیاهان و حشرات هستم و در زمینه تولید محتوا برای وب سایت های مرتبط با حوزه گیاهان تخصص دارم.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید