معرفی گل لیلیوم (سوسن)

معرفی گل لیلیوم (سوسن)

معرفی گل لیلیوم (سوسن)Lilium spp

گل لیلیوم گل محبوب در گلفروشی ها برای آماده سازی انواع گلهای تزئینی مانند دسته گل سبد گل، باکس گل و … است. معمولا برای تدارک تزئینات گلی که برای خریداران گل از اهمیت و یژه ای برخوردارند انتخاب و خرید گلهای لیلیوم گزینه های بسیار مناسب و پرطرفداری هستند.

گل لیلیوم دارای رنگ ها و تنوع بسیار زیادی بوده و دارای رایحه ای مطبوع است. نام دیگر گل لیلیوم، سوسن بوده و اغلب در فصل تابستان و همچنین در بهار گل می دهد. این گل دارای پیازهایی می باشد که در زیر خاک هستند. این گل به دلیل زیبایی هایی که دارد به منظور تزیینات استفاده می شود. این گل
که در شمال ایران به دلیل آب و هوای که دارد رشد زیادی دارد و دارای تنوع بسیاری نیز است.

نگهداری گل لیلیوم

این گل نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد و به راحتی می توان در فضای باز و هوای آزاد و یا در منزل نگهداری نمود. همچنین این گیاه دارای پیاز بسیار مقاومی در برابر سرما و یخبندان می باشد. اما نیاز به مراقبت هایی دارد که باعث جلوگیری از پزمردن و خراب شدن این گیاه می شود.

آبیاری گل لیلیوم
یکی از نکات بسیار مهم برای نگه داری گل لیلیوم آبیاری ان می باشد. باید دقت شود که این گل بسیار به محیط خود حساس بوده و در صورت آبیاری بیش از حد پژمرده می شود. همچنین زردی برگ ها می تواند نتیجه ی آبیاری زیاد باشد. بنابراین باید دقت گردد بنا بر نیاز گل لیلیوم به ان آب داده شود تا سبب بروز مشکلاتی برای گیاه نشود.
.
نور مورد نیاز گل لیلیوم
این گل نیز نیاز به نور کافی دارد و اگر نور کمتر از نیازشان به ان ها برسد موجب می شود که ساقه و بوته های آن ها بلندتر از حد شده و برگ های آن زرد شوند.
همچنین اگر گل لیلیوم از حد طبیعی کوتاه تر باشد باید با استفاده از نور مصنوعی به ان نور رساند تا نیاز ان به نور برطرف گردد.

خاک گل لیلیوم :
خاک مناسب گل لیلیوم باید دارای مشخصات مناسبی بوده و برای مثال باید دارای pH خنثی تا کمی اسیدی باشد. اگر خاک گل لیلیوم قلیایی باشد سبب می شود که گیاه ضعیف شود و برگ های آن زرد رنگ و یا رنگ پریده و همچنین باعث کاهش تعداد گل در ان می شود.

همچنین خاک این گل باید دارای فسفر بوده ولی اگر مقدار فسفر ان بیش از حد باشد سبب می شود که برگ های ان بسوزد. بنابراین میزان فسفر ان باید به مقدار لازم باشد و اضافه یا کمبود ان می تواند سبب بروز مشکلاتی برای ان شود.

کاشت گل لیلیوم
تکثیر و کاشت گل لیلیوم به سه روش امکان پذیر می باشد:
جدا کردن پیاز ها در این روش پیاز ها را بعد از جدا کردن در عمقی حدود ۱۵ سانتی متری خاک و در مکانی که نه خیلی در معرض آفتاب باشد و نه همیشه سایه می کارند.
استفاده از فلس های پیاز گل
بذر در این روش نیز بذر ها را در عمق حدود ۴ سانتی متری خاک کاشته و با آبیاری مرتب این بذر ها جوانه ی زنند. لازم به تذکر می باشد که از آبیاری بیش از حد به این بذر ها جلوگیری نمایید زیرا سبب آسیب به گیاه می شود.

خواص دارویی گل سوسن:
از جوشانده پیاز سوسن در شیر یا در آب برای رفع استسقا استفاده می ­شود.

ضماد آن در استعمال خارجی برای التیام زخم ­ها و التهاب پوست تجویز می ­شود. گل های آن بادشکن است و برای قوی کردن عضلات مژه­ ها در موارد بیماری آستیگمیا مفید می ­باشد.

از پیاز گل سوسن در مواردی مانند دفع اخلاط، آب آوردن انساج، استسقا، التهاب، آبسه، سرمازدگی و بیماری­ های پوستی استفاده می­گردد.

گل­های گونه سوسن سفید که معطر است، ضد اسپاسم و ضد تشنج می­باشد.

از اسانس آن برای ساختن عطرهای قوی و تند شرقی استفاده می شود. گرده تلقیح گل بعنوان ضد صرع کاربرد دارد.

در مصرف گیاهان دارویی باید دقت دقت شود و با مشور پزشک متخصص مصرف گردد.

برای خرید گیاه لیلیوم میتوانید با فروشگاه مجموعه گاردن مارکت در تماس باشید

Rate this post

احسان قرقانی

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید