نگهداری گل یاس رازقی

نگهداری گل یاس رازقی

نگهداری گل یاس رازقی(Jasminum sambac)

گل یاس رازقی: عطر و بوی یاس سفید که معروف‌ترین گونه از گل‌های یاس است به قدری خوشایند است که بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده عطر و ادکلن از اسانس آن استفاده می‌کنند.
برای اینکه عطر این گل زیبا در خانه شما هم بپیچد به نکات زیر توجه کنید:
یاس سفید به آفتاب فراوان و کود متعادل نیاز دارد.

این کود در آب حل می‌شود و آبی رنگ است. نیم‌قاشق چایخوری آن‌را در چهار لیتر آب حل کنید و با آبپاش روی برگ‌های گیاه بپاشید تا آن‌را خیس کند و باقی را در پای گیاه و در گلدان بریزید. درصورت بزرگ بودن گیاه اگر نیاز داشتید مقدار بیشتری کود تهیه کنید. کمپانی‌های سازنده کود در‌صد‌های مواد تشکیل‌دهنده کود را براساس نیاز گیاه تغییر می‌دهند تا اثری که می‌خواهند در گیاه به‌وجود بیاورند. بنابراین مندرجات روی بسته‌های کود را به‌دقت بخوانید.

فراوانی گل‌های گیاه یاس به‌ویژه در گلدان به کود‌دهی منظم آن ربط دارد، بنابراین کود‌دادن را در تمام فصل گل‌دهی که تا اوایل زمستان هم می‌رسد هر 15روز یک‌بار می‌توانید ادامه دهید. از قاشق اندازه‌گیری استفاده کنید و اندازه کود را تغییر ندهید. هنگامی‌که سرما به 10درجه بالای صفر رسید گیاه را به مکان مسقف بیاورید و دیگر به آن کود ندهید تا بهار بعد که هوا دوباره گرم شود و بتوانید آن‌را بیرون بگذارید. پس از آن باز می‌توانید به‌محض بیدار‌شدن گیاه برنامه کود‌دهی به آن‌را ادامه دهید.

یاس داخل گلدان زیاد بزرگ نمی‌شود. در مناطق گرمسیر آن‌را بیرون و در حیاط بکارید و از نی یا چوب برای سر پا نگهداشتن گیاه استفاده کنید یا آن‌را کنار دیوار بکارید تا روی دیوار حیاط رشد کند.یاس سفید را هر از چندی لازم است که بیارایید و شاخ و برگ‌های گل کرده بزرگ را کمی بچینید و آن‌را دوباره شاداب کنید. از خاک خوب دارای هیوموس یا هوموس با پرلایت یا بدون آن استفاده کنید.

اگر خاک گلدان به‌صورت تجارتی عرضه می‌شود و در دسترس است از آن استفاده کنید و خاک خوب برای این گیاه به کار ببرید، زیرا گیاه یاس سال‌ها برایتان زیبایی خواهد آفرید.خاک‌های تجاری متفاوتند، خاک، ماسه، پیت ماس، خاک برگ، پرلایت و چوب سخت پوسیده شده در اثر رشد دادن باکتری‌ها با آن، محتویات آنها را تشکیل می‌دهند.

شرایط نگهداری گل یاس

آبیاری: از آنجایی که باید در بیرون از منزل نگهداری شود ، به ابیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ، یا به طور کلی باید سطخ خاک آن موقع آبیاری خشک باشد. .میتوانید روی خاک مالچ یا پلاستیک سیاه بکشید تا هم علف هرز سبز نشود و هم نیاز آبی گیاه کمتر شود سعی کنید با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا سختی آب خاک را خراب نکند.

نور: به نور زیاد غیر مستقیم نیاز دارد مثلا بالکن شمالی برای این گل بسیار مناسب است ، افتاب مستقیم بیذار هستش وبرگاش میسوزه ، داخل منزل با نور کم ساقه ها دراز و بلند می شوند که باید برید و انداخت دور.

دما: این گیاه همیشه سبز است ولی تحمل سرما و یخبندان را ندارد پس در فصول سرما گلدان آنرا داخل بیاورید یا اینکه یک مشما به دور آن بکشید و زیر افتاب بگذارید تا سرما آنرا خراب نکند.

تغذیه: دوستان این گل عاشق آهن هستش و اسید هیومیک ، در فصول رشد یعنی بهار و تابستان دوهفته یکبار با آهن همراه با اسید هیومیک توصیه شده در انتهای این متن گیاه را تغذیه کنیدتا همیشه پر گل باشد و برگهای ان زردنشود در اثر ابیاری با اب لوله کشی.

گلدهی: پس از یک استراحت کافی در فصل خواب گیاهان یعنی پاییز و زمستان،گیاه در بهار و تابستان به گل میرود و یک فلش گلدهی در اول پاییز هم قبل از خواب دارد در آن زمان مشما را باز کرده و گل را یک کود اساسی بدهید اول بهار.

هرس: پس از گلدهی شاخه ها را هرس کنید تا هم گیاه گردی داشته باشید و هم تعداد گلدها بیشتر شود

تکثیر: به راحتی با قلمه و یا خوابانیدن قابل تکثیر است ساقه های بلند را به راحتی توی یک گلدان در کنار مادر بخوابانید روی آن خاک بریزید تا به راحتی بعد از دو هفته ریشه بدهد.

 

کی توانید گل یاس رازقی را با مناسب ترین قیمت از فروشگاه گل و گیاه گاردن مارکت خریداری کنید.

3.9/5 - (11 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید