آدرومیسکوس یا کریستاتوس ( Crinkle Leaf plant)

آدرومیسکوس یا کریستاتوس ( Crinkle Leaf plant)

آدرومیسکوس یا کریستاتوس ( Crinkle Leaf plant)

آیا به دنبال یک گیاه جدید برای افزودن به مجموعه گیاهان خود هستید؟ نگهداری و مراقبت از گیاه کریستاتوس بسیار آسان بوده و یک ساکولنت زیبای منحصر به فردی است که می توان آن را به دکور هر خانه یا اداره ای اضافه کرد.
این گیاه که معمولاً  از آن به گیاه پتاسیم ( key lime pie) نیز یاد می شود، از جمله ساکولنت های خانواده ی Crassulaceae بوده و دارای رشد آهسته ای است.
از مشخصات آنها برگهای گوشتی و مثلثی شکل می باشد که از یک پایه مرکزی به سمت بیرون، رشد می کنند و در قسمت بالا بصورت مواج در می آیند که نام مشترک گیاه از همین حالت نشات می گیرد. برگ های آن نیز با موهای ریز پوشانده شده است که به آن ظاهری کرکی مانند می بخشد.

چگونه یک گیاه کریستاتوس را کاشته و پرورش بدهیم؟

کریستاتوس ها، ساکولنت های دوستدار آفتاب و بومی آفریقای جنوبی هستند.  آنها درجه حرارت گرم و نور زیاد را ترجیح می دهند، اما در عین حال قادر به تحمل دمای هوای بسیار سرد و کمبود نور نیز هستند. کریستاتوس ها اگر در شرایط ایده آل خود پرورش داده شوند ، در فصل بهار یا تابستان گل می دهند. آنها دارای گلهای سفید مایل به قرمز هستند که روی ساقه بلند از تنه ی اصلی گیاه پدیدار می شوند. در حالیکه ایده آل است آنها را در فضای بیرون کاشته و پرورش بدهیم اما آنها می توانند به راحتی خود را با محیط های داخلی نیز وفق بدهند. نیاز نیست که حتما تجربه ی باغبانی و دستی در کاشت گل و گیاه داشته باشید، طبیعت سخت این گیاه باعث شده تا در زمره ی گیاهانی قرار بگیرد مورد علاقه ی دوستداران گل و گیاه و مبتدیان در این کار قرار بگیرد.

نور

کریستاتوس ها ، آفتاب کامل را ترجیح می دهند ، که تنها در صورتِ رشد در خارج از خانه این اتفاق می افتد. هنگام رشد در داخل خانه ، آنها باید در محلی قرار بگیرند که نور مستقیم و درخشان آفتاب را دریافت کنند.  اگر در مکانی زندگی می کنید که میزان نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنید ، می توانید نور را با یک چراغ رشد مصنوعی تکمیل کنید تا به رشد گیاه کریستاتوس خود کمک کنید.

خاک

کریستاتوس ها نیاز به خاک متخلخل و زهکشی مناسب دارند تا به راحتی از طریق آن عبور کنند. به طور معمول، مخلوط های استاندارد خاک گلدان ها برای کاکتوس ها و ساکولنت ها خیلی متراکم هستند و خاک کاکتوس اختصاصی ایده آل است. خاک کاکتوس را می توان در بیشتر مراکز باغی و گلخانه ها تهیه کرد.برای تهیه خاک مخصوص ساکولنت ها و کاکتوس ها میتوانید با فروشگاه مجموعه گاردن مارکت تماس بگیرید.

آب

به طور کلی، کریستاتوس ها برای زنده و شاداب ماندن نیازی به آبیاری و آبدهی فراوان ندارند و آبیاری بیش از حد، ساده ترین راه برای کشتن و از بین بردن گیاه شما است. شما باید صبر کنید تا خاک بین دو آب دهی کاملا خشک شود. معمولا این امر در تابستان هفته ای یکبار و یا دو هفته یکبار خواهد بود، اما در طول زمستان، شما فقط می توانید یک یا دو بار در طول زمستان به گیاه خود آب بدهید. به خاطر داشته باشید که گیاه خود را با مراقبت آبیاری کنید نه بیش از حد آبیاری کنید.
آبیاری با احتیاط!

دما و رطوبت

شرایط گرم و خشک مناسب برای گیاه کریستاتوس است. معمولا، دمای متوسط و رطوبت خانگی برای آنها مناسب است. با این حال، کریستاتوس ها نسبت به اکثر ساکولنت ها و کاکتوس ها قادر به تحمل دمای نسبتا سردتری هستند، اما توصیه نمی شود که آنها در معرض دمای پایین در طول زمستان قرار بگیرند. این به این معنی است که مگر اینکه شما در آب و هوایی زندگی بکنید که در تمام طول سال نسبتا گرم است، شما باید حداقل بخشی از سال آنها را در داخل خانه نگه دارید.

کودهی

به گیاه کریستاتوس خود یک یا دو بار در طول دوره رشد فعال خود (بهار و تابستان) با همان کود مایعی که برای ساکولنت ها و کاکتوس ها استفاده میشود، کود بدهید. در ماه های پاییز یا زمستان، زمانی که این گیاه به طور فعال رشد جدیدی ندارد به آن کود ندهید چون مستعد ازبین رفتن و سوختن میشود.

کاشت در گلدان و جابجایی و انتقال به گلدانی بزرگتر

کریستاتوس ها را فقط در صورت ضرورت جابجا و منتقل کنید و بطور منظم نیاز به جابجایی ندارند.  هنگام انتخاب یک گلدان برای گیاه کریستاتوس، یک گلدان با زهکشی مناسب ضروری است تا اطمینان حاصل شود که گیاه از ماندن بیش از حد آب در قسمت پایین و پوسیدگی ریشه رنج نبرد. به طور معمول، گلدان های سفالی یک انتخاب عالی برای ساکولنت و کاکتوس به شمار رفته و همینطور به جذب رطوبت بیش از حد نیز کمک می کنند.

کریستاتوس ها را به راحتی می توان از طریق قلمه های برگ تکثیر کرد ، اما توسط بذر نیز می توانند تکثیر شوند.  برای تکثیر با استفاده از قلمه های برگ ، یک برگ را از خود گیاه کریستاتوس جدا کرده و آن را روی یک سینی خاک در نور روشن و غیرمستقیم قرار دهید.  در عرض دو هفته ، باید ریشه‌های کوچک را ببینید که از انتهای برگ در حال رشد است. تا زمانی که این ریشه‌ها را نبینید ، به برگ آب ندهید تا راه دیگری برای جذب آب وجود نداشته باشد!  هنگامی که ریشه ها ظاهر شدند ، روی برگ آب بریزید زیرا دیگر با یک گیاه و برگ بالغ روبرو هستید.
در نهایت، شما شروع به دیدن یک گیاه کوچک در حال رشد، در پایه برگ خواهید کرد. این برگ متصل به گیاه جدید خواهد بود تا زمانی که در نهایت خشک شده و می افتد.

آیا گیاه کریستاتوس سمی است؟

کریستاتوس ها می توانند برای انسان ها، گربه ها و سگ ها سمی باشند. مطمئن شوید که گیاه خود را در مکانی گذاشته اید که به راحتی توسط کودکان نوپا و یا حیوانات خانگی کنجکاو قابل دسترس نباشد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید