معرفی درخت ماگنولیا

معرفی گیاه مگنولیا سفید(Magnolia Grandiflora):

-هر برگ دوسال روی درخت می ماند. گلها درشت و به رنگ سفید-شیری معطر به قطر ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر، دارای سه کاسبرگ گلبرگ مانند و ۷-۶ گلبرگ میباشد که بندریج از خرداد ماه تا آخر تابستان ظاهر میشود.میوه ی آن تخم مرغی شکل و کرکداربوده و در فصل پاییز دانه های قرمز رنگ از درون میوه خارج میشوند.حداکثر ارتفاع درخت ۲۴ متر و گستردگی ان به ۱۰ متر میرسد از سن ۱۵ سالگی و گاهی زودتر شروع به گلدهی میکند.

 

آبیاری: اصولا درختان ماگنولیا به آبیاری منظم نیاز دارند و در صورت خشک بودن خاک میزان گلدهی گیاه بسیار کاسته می شود و نوک و حاشیه برگها خواهد سوخت و ریزش برگها تشدید خواهد شد. همچنین تحمل درختان مسن و بالغ در برابر خشکی تا حدودی بیش از درختان جوان است و به همین دلیل  آبیاری در سال اول کاشت بخصوص در طی تابستان بسیار منظم باید انجا.م شود.

دما: گیاهان ماگنولیا اکثر از سرما بیشتر آسیب می بینند تا از گرمای تابستان. بخصوص اینکه اگر در تابستان آبیاری را با دقت و از روی برنامه انجام دهیم تحمل این گیاه در برابر گرمای هوا نیز افزایش می یابد. دمای بین ۹ تا ۲۱ درجه دمای مناسب میباشد.

نور: درختان مگنولیا به نوری کامل نیاز دارد یعنی وجود ۸-۶ ساعت نور مستقیم آفتاب برای رشد و گلدهی آنان لازم است. البته برخی از انواع این گیاه در مکانهایی نیمه آفتاب و نیمه سایه رشد مناسبی دارند. کمبود نور محیط از جمله دلایل عدم گلد هی و یا کاهش گلدهی گیاه، پریدگی رنگ برگها و بلند و باریک شدن ساقه ها می شود.

خاک: اغلب انواع این گیاه به خاکی با اسیدیته ۵ الی ۶ و زهکش مناسب و حاوی مواد ارگانیک (همانند خاک برگ و یا کود بسیار پوسیده گاوی) نیاز دارند. همچنین استفاده از لایه ای از مواد ارگانیک بر روی سطح خاک به رشد ریشه های آنان کمک می کند زیرا اصولا ریشه های این گیاه سطحی است و از وجود چنین موادی در خاک بسیار استفاده می کند.  زمان مناسب کاشت درختان جدید بهتر است که اگر نمونه انتخابی از جمله انواع همیشه سبز است در اواسط بهار و اگر از انواع خزانپذیر است نیز در اواسط بهار و یا در اواخر تابستان-اوایل پاییز نستب به کاشت گیاه اقدام کرد.

هنگام انتقال گیاه از گلدانی که آنرا خریداری کرده ایم به مکان اصلی، ابتدا باید مکان اصلی را آماده کرد. بدین صورت که گودالی ۳-۲ برابر حجم گلدان در خاک حفر کنیم و درون آن خاک برگ و کود بسیار پوسیده گاوی بریزیم. هنگام قرار دادن گیاه در گودال نیز حتما توجه کنیم که گیاه در همان ارتفاعی که در گلدان کاشته شده بود و قرار داشت، درمکان جدید قرار بگیرد و کاشته شود. یعنی عمیق تر کاشته نشود.

کوددهی: گیاهان ماگنولیا به خاکی نسبتا اسیدی نیاز دارند و قلیایی بودن خاک موجب عدم رشد و گلدهی مناسب آنان می شود. به همین دلیل کلروز آهن یا زرد شدن برگها ناشی از کمبود آهن از جمله مشکلات رایج این گیاهان است. زیرا قلیایی بودن در ابتدا مانع از مصرف عناصری همانند آهن و همچنین گوگرد می شود و کمبود این دو عنصر از جمله دلایل زرد شدن برگهای این گیاه هستند. به همین دلیل استفاده از کودهای حاوی آهن و فسفر برای این گیاه توصیه می شود.

هرس: درختان ماگنولیا معمولا به هرس نیازی ندارند اما گاهی لازم است که ساقه هایی که خارج از شکل گیاه رشد کرده اند و یا ساقه هایی که با هم اصطکاک دارند و یا ساقه هایی که در اثر وزش باد و یا سرمای زمستان آسیب دیده اند کوتاه شوند.

در کوتاه کردن ساقه های این درخت شدت عمل به خرج ندهید. زیرا این مسئله علاوه بر شوکه کردن درخت منجر به رویش ساقه هایی باریک و آبدار و همچنین مرگ نوک ساقه ها خواهد شد. اگر لازم است که برای حفظ شکل تاج عمل هرس را انجام دهید کوتاه کردن و قطع کامل یک ساقه بلند به سرزنی چندین ساقه ارججیت دارد.

بهترین زمان هرس نیز برای نمونه های همیشه سبز قبل از شروع رشد بهاره و برای نمونه های خزان پذیر بعد از تشکیل شدن جوانه های گل و ظهور آنان است. است اگر در پاییز و یا اواخر تابستان اقدام به هرس کنیم احتمالا از گلدهی سال آینده کم خواهد شد.

بیماریها و آفات: از جمله آفاتی که به گیاهان ماگنولیا آسیب می رسانند می توان به شته، شپشک(که فعالیت آن موجب بروز لکه های سفید رنگ روی برگها می شود) کنه تارعنکبوتی اشاره کرد. از بیماریهای این گیاه نیز می توان از لکه برگی ، بلایت باکتریایی، شانکر ساقه و تنه، سفیدک پودری و پژمردگی ورتیسلیوم نام برد.

کاربرد درخت مگنولیا سفید در طب سنتی

  • اسانس گل های مگنولیای سفید دارای خاصیت تب بر است.
  • همچنین دانه های این گیاه شامل یک ماده روغنی و معطر است که باعث بهبودی تشنج می شود.
4.2/5 - (4 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید