معماری فضای داخلی

معماری فضای داخلی

 

معماری فضای داخلی

امروزه در جهان، مسایلی نظیر افزایش جمعیت، بهره برداری نادرست از طبیعت و شهرسازی به صورت گسترده، باعث از بین رفتن طبیعت و فقدان پوشش گیاهی لازم شده است.در این رشته مطلب

این امر علاوه بر اینکه انسان را از ارتباط با طبیعت و زیبایی های آن باز داشته است، باعث ایجاد مشکلات اساسی زیست محیطی و هزینه های اقتصادی بالای ناشی از آن شده است. بدین ترتیب انسانها برای مقابله با این معضلات به رویکردی طبیعت محور روی آورده اند.

از طرفی، از میان فضاهای معماری ،فضای داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا از زمانی که انسان زندگی خود را آغاز میکند و تا هنگامی که آن را به پایان میبرد، پیوسته در فضاهای داخلی حضور دارد. فضای داخلی محیط های معماری، امروزه تا حدی مورد توجه قرار گرفته است، که علاوه بر مسایل روانشناختی و زیبایی شناختی، در شاخه های مختلف علمی مورد بحث و نظر قرار میگیرد .

یک معمار با توجه به معماری داخلی یک ساختمان، از طرفی میتواند با توجه به انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بنا با نیاز های روز باعث افزایش عمر مفید یک ساختمان شود، و یا از دید دیگر، با توجه کردن به مسایلی از قبیل نور و تهویه باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش آسایش کاربران شود. بدین ترتیب معماری داخلی از جنبه های مختلف قابل بحث و بررسی است.

استفاده از جداره های سبز در فضای داخلی ساختمان به عنوان پاسخی به مشکلات فراوان زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش دمای محیط پیرامون و تعدیل جزیره گرمایی شهری، کاهش آلودگی صوتی، کاهش مصرف انرژی باعث بهبود کیفیت محیط داخلی ساختمان شده و همچنین میتواند به عنوان روشی کاربردی برای پاسخ به تغییرات عملکری، اقتصادی ، فرهنگی، اکولوژیک، و در یک کلام در افزایش سطح انعطاف پذیری محیط داخلی، موثر باشد.

امروزه به دلیل متراکم سازی و افزایش ارزش زمین، شاهد کاهش چشمگیر پوشش گیاهی در فضاهای شهری و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن هستیم. که این امر علاوه بر اینکه انسان را از ارتباط با طبیعت و زیبایی های آن باز داشته است، باعث ایجاد مشکلات اساسی زیست محیطی همچون گرم شدن زمین، آلودگی هوا، مصرف بی رویه انرژی، و هزینه های اقتصادی بالای ناشی از آن شده است.

بدین ترتیب در جوامع امروزی شاهد رویکردی فراگیر به باغ سازی عمودی هستیم؛ که این مسئله به معرفی انواع دیوارها، نماها و بام های سبز، به عبارتی ساختمان سازی سبز و پژوهش بر روی روش های اجرا، مزایا، و محدودیت های آن منجر شده است.

در این بین دیوار سبز یکی از مولفه های ساختمان سازی سبز است که در محیط داخلی ساختمان کاربرد دارد و به تازگی وارد عرصه ی معماری شده است. این نوع از دیوار به عنوان پاسخی به مسئله ی فقدان پوشش گیاهی مناسب در داخل ساختمان های شهری است.

کاربرد دیوار سبز در ساختمان علاوه بر زیبایی و ایجاد جذابیت بصری در محیط های داخلی، اثرات مفید دیگری، از جمله بهبود کیفیت هوای محیط داخلی، افزایش میزان انعطاف پذیری در محیط داخلی، و کاهش آلودگی های صوتی در داخل ساختمان دارد.

هدف از این پژوهش یافتن جایگاه دیوار سبز در معماری داخلی محیط های داخلی ساختمان و دستیابی به مزایایِ کاربرد این نوع از دیوار در محیط های داخلی است. این پژوهش سعی در یافتن پاسخی مناسب برای سوال های زیر دارد:

  • انواع دیوار سبزِ قابل استفاده برای محیط داخلی ساختمان کدامند؟
  • استفاده از دیوار سبز چگونه می تواند باعث کاهش آلودگی هوای محیط داخلی شود و به بهبود کیفیت هوا کمک کند؟
  • دیوار سبز چگونه می تواند باعث ایجاد انعطاف پذیری و در نتیجه افزایش عمر مفید یک ساختمان شود؟

در مطلب بعدی به این سوال ها پاسخ خواهیم داد …


  1. این مطلب برگرفته از پژوهش حلیمه پودینه ، فاطمه میرشکاری ،علیرضا حسنی و فرشاد سرگلزایی می باشد
Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید