باغبانی در فصل زمستان

اقدامات لازم باغبانی در فصل زمستان

باغبانی در فصل زمستان

کارهای لازم  که در فصل زمستان باید انجام دهیم

خیلی فکر می کنند که گیاهان در فصل زمستان به نگهداری و رسیدگی احتیاج ندارند. برعکس این باور غلط ، در فصل زمستان باید بستری ایجاد کنیم که به رشد بهتر گیاه در فصول آینده منجرشود. فصل زمستان یکی از بهترین زمان ها برای تشخیص گیاهان مناسب فضای موجود می باشد.

گاردن مارکت در این مقاله قصد دارد  اقداماتی که برای باغبانی در فصل زمستان جهت داشتن فضای سبز مناسب  و باغچه‌های بسیار زیبا که موجب انرژی گرفتن شما و تاثیر بسیار زیاد آن بر احساستان دارد را توضیح دهد. اقداماتی مانند باغچه‌کاری و گلکاری، کاشت درختان، درختچه، هرس درختان و غیره که در این فصل باید انجام دهیم پس تا آخر مقاله با ما باشید .

 

گیاهان زمستانی

۱- خاک باغچه و گلدان را زیر و رو کنید:

قبل از بارندگی و سرمای زمستان که موجب می شود خاک غرقابی و یخ بزندن، باید خاک باغچه را زیر و رو کنیم و با اضافه و مخلوط کردن کمی کود دامی کاملاً پوسیده خاک رابرای کاشت در بهار آماده کنیم.

۲-برف های که رو درختان نشسته اند را تکان دهید تا بریزند:

زمانی که برف‌ سنگینی می بارد ما باید آمادگی قبلی داشته باشیم و به وسیله چوب‌های بلند و یا دستگاه های مکانیکی، درخت را تکان دهیم تا برف‌ها ریخته  و از شکستگی شاخه‌های درختان جلوگیری کنیم.

۳- نشاء پاییزه را قبل زمستان بکارید:

اگر نتوانیم نشاء‌های پاییزه (مانند بنفشه، مینا چمنی، همیشه بهار، میمون و …) در پاییز، کاشت کنیم می‌توانیم آنها را در نیمه دوم اسفندماه بکاریم. در ضمن باید کاشت‌های قبلی خود را نیز نگاه کنیم و در صورت خشک شدن واکاری کنیم.

۴-برگ های ریخته شده را جمع آوری کنید:

برگ‌های ریخته شده و بقایای گیاهی سالم را جمع‌ کنید و در گوشه‌ای از باغچه دفن کنید تا بعد از مدتی تبدیل به کمپوست شوند و بقایای گیاهان پوسیده و بیمار را در محل دیگری می سوزانیم و معدوم می کنیم.

۵- در این فصل بهتر است بر روی بستر گیاهان  مالچ پاشی کنید:

۶-از گیاهان در برابر سرما محافظت کنید:

گلدان‌ها را به جایی که باد به آن ها نخورد انتقال می دهیم و گیاهان حساس به دماهای پایین را باید با پوشش‌های نایلونی ضخیم یا کاورهای عایق مخصوص بپوشانیم. گلدان‌های سفالی را نیز با استفاده از گونی یا پوشش‌های نایلونی حبابدار حافظت می کینم. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اندام‌های هوایی به خواب می‌روند، ولی ریشه‌ها فعال هستند و ممکن است در اثر یخبندان صدمه ببینند.

۷- گیاهانی  که به سرما حساس هستند را جابه جا کنید:

گیاهانی که  خیلی حساس و ظریف هستند و تحمل یخبندان را ندارند باید به  داخل منزل یا مکانی سرپوشیده و محفوظ انتقال دهیم و گهگداری نیز آبیاری کنیم. مثلا گیاهان مناطق گرمسیری که در برابر سرما و یخبندان مقاوم نیستند را باید درفصل زمستان در خاک با زهکشی خوب، غیرغرقابی و محافطت شده در برابرباد نگهداری کنیم. بعضی از این گیاهان عبارتند از: گل کاغذی، محبوبه شب، یاس رازقی، فوشیا (گل آویز)، شمعدانی، صبر زرد یا آلوئه ورا، بگونیا، لیمو، کاکتوس، آفتاب پرست، شاپسند، نخل باد بزنی و ….

 

8- گیاهان را در این فصل هرس کنید

بعضی از درختان و درختچه‌ها در فصل زمستان باید هرس شوند مانند نارون، پیچ گلیسین، سیب، گلابی و. . . که آنها را در اواخر فصل زمستان هرس می کنیم.

9- شاخه‌های بیمار را ببرید:

شاخه‌های بیمار و خشک شده را در اواخر زمستان می بریم  و همچنین اقدامات درمانی بر روی پایه‌های مریض را انجام می دهیم. بعد از این اقدام ضدعفونی ابزارآلات را فراموش نکنید.

10- بهترین زمان کاشت و جابجایی درختان و درختچه‌ها اواخر زمستان است.

11- داربست‌ها را چک کنید و  بست‌ها را محکم کنید.

شما می توانید از خدمات باغبانی گاردن مارکت استفاده کنید تا تمام مراحل و اقدامات را به صورت کارشناسی و حرفه ایی برای شما انجام دهد. تا همیشه فضایی دلنشین را در محیط خانه و باغچه های خود داشته باشید.

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید