دیوار سبز هوشمند و آبیاری هوشمند

دیوار سبز و آبیاری هوشمند


دیوار سبز

دیوار سبز با یک تکنولوزی جدید (آمریکایی)انجام میشو که تمامی موارد نگه داری و حفظ گیاهان به صورت هوشمند صورت میگیرد ،دیوار سبز درواقع یک نو کشت عمودی است و یک روش بسار جذاب در زیباسازی محیط محسوب میشود.

استفاده از دیوار سبز برای فضایی چون: لابی، هتل ها، اتاق های جلسات، فضاهای درمانی، کلینیک ها و… مناسب میباشد.

طراحی این نوع دیوار زنده یا سبز به نوعی است که یکپارچه طراحی شده اند و این به هم پیوستگی به ما اجازه میدهد تا سیستم آبیاری را در هر نقطه دلخواهی که میخواهیم قرار دهیم. این سیستم به علت اینکه هوشمند طراحی شده تا مراقبت هایی که هر دیوار زنده نیاز دارد را کاهش دهد دارای مخزن آب، پمپ و تایمر است که مخزن این سیستم خیلی راحت بصورت دستی پر میشود و تنظیم تایمر، پمپ تعبیه شده گرین وال را آبیاری میکند.

همانطور که گفتیم این سیستم هوشمند مناسب برای فضاهای داخلی است بنابراین طراحی این سیستم به نوعی است که هیچ آبی بیرون نمی ریزد و محیط اطراف خود را خیس نمی کند و به نوعی یکی از زیباترین و کم دردسرترین نمونه های دیوار سبز است.

طیف گسترده ای از گیاهان  می تواند در دیوار (بسته به نور شرایط محیطی ) استفاده شود و الگوهای مختلف را می توان ایجاد کرد. شما حتی می توانید با استفاده از چند عدد از این سیستم، در کنار هم و قرار دادن آنها در یک ردیف برای ایجاد یک دیوار سبز بزرگتر اقدام کنید.

اجرا

دیوار سبز اغلب در محیط های شهری یافت می شوند که در آن گیاهان دمای کلی ساختمان را کاهش می دهند. علت اصلی ایجاد گرما در شهر ها، جذب تابش خورشیدی توسط جاده ها و ساختمان های شهر و ذخیره سازی این گرما در مصالح ساختمانی و انتشار مجدد آن است.

دیوارهای سبز نیز ممکن است ابزاری برای استفاده مجدد آب باشند. گیاهان ممکن است با جذب مواد مغذی حل شده کمی آب آلوده را پاک کرده باکتریها مواد تشکیل دهنده را به مواد گیاهی تبدیل می کنند.
دیوارهای سبز به خصوص برای شهرها مناسب هستند، زیرا آنها اجازه استفاده خوب از مناطق سطح عمودی موجود را دارا هستند.

در زندگی شهری به دلیل کم بود زمین و همچنین گران بودن آن سرانه فضای سبز برای هر نفر رعایت نمیشود ولی با وجود دیوار سبز میتوان به بالا بردن این سرانه کمک کرد.

اجرای دیوار سبز همچنین در مناطق خشک مناسب هستند، زیرا آب در گردش بر روی دیوار عمودی کمتر از تبخیر در باغ های افقی است.

نقش گیاهان در دیوار سبز

گیاهانی که در دیوار سبز استفاده می شوند به محیط رشد مناسبی احتیاج دارند تا ریشه قوی پیدا کنند، محیط رشد آن‌ها معمولاً درون یک جعبه، گلدان یا کیسه قرار می گیرد. برخی انواع سیستم های جدید تشکی هم وجود دارند که معمولاً از فیبر نازک ساخته می شوند، ریشه گیاهان دیوار سبز مستقیماً بر روی آن‌ها قرارگرفته و دیگر نیازی به خاک ندارند.
پس دیوارهای سبز می توانند درون خاک قرار بگیرند یا در یک بستر مشبک اسفنجی مثل اسفنج یا الیاف کنافی و یا صفحات سلولوزی قرار بگیرد که دیگر نیازی به خاک نداشته باشند و فقط آب موردنیاز آن‌ها تأمین شود.
در طی پنج سال گذشته بستر رشد غیرخاکی در دیوارهای سبز به‌شدت افزایش‌یافته است.

روش‌های قدیمی رشد گیاه، نیاز به نگهداری مداوم دارند، خاک، سنگ و آب باید در گلدان یا فضای شبیه به آن قرار بگیرند درحالی‌که بسترهای جدید مانند تشک اسفنجی به گیاه اجازه می دهد تا به‌طور مستقیم رشد کند.

بیشتر تولیدکنندگان دیوارهای سبز از بسترهای استاندارد موجود در بازار و از خاک استفاده می کنند چون روش‌های جدید که بدون استفاده از خاک انجام می شوند ارتباط مستقیمی باکیفیت آب‌ دارند و ممکن است به‌آسانی قابل انجام نباشند.
گیاهان دیوار سبز برای ماندگاری و طراوت دائمی نیاز به جریان هوای کافی و سیستم آب‌رسانی مناسب و کارآمد دارند.

دیوار سبز و آبیاری هوشمند

تنظیم تایمر و کنترلر آبیاری

گیاهان در سیستم، به آبیاری منظم در طول فصل رشد نیاز دارد. مقدار مناسب آب آبیاری و طول مدت آبیاری فقط به اندازهای است که برای حفظ گیاه در یک وضعیت شاداب و سالم در طول روز کافی می باشد تا مانع از هدر رفتن آب و مشکلات متعاقب زهکشی گردد.

تامین رطوبت مناسب گیاه به معنی این است که رژیم های آبیاری مختلف از فصلی به فصل دیگر (مبتنی بر تغییرات دما و طول روز) باید اعمال شود، همچنین نوع خاک و گیاهان و همچنین شرایط متفاوت جوی و منطقه ای باید لحاظ گردد. بنابراین زمانبندی سیستم آبیاری کاری تخصصی است که کارشناسان نمابرگ نگار در بازدیدهای دوره ای خود آن را انجام خواهند داد.

دیوار سبز هوشمند (Smart green wall)  نامی است که بر روی برخی از دیوارهای سبز گذاشته اند که با کمک هوش مصنوعی دارای قابلیت های بیشتری نسبت به نمونه های معمولی خود هستند. از جمله ویژگی های دیوار سبز هوشمند می توان به سیستم هوشمند آبیاری و کنترل رطوبت هوا اشاره کرد.


اهمیت نحوه اجرای دیوار سبز

یکی از مسائل بسیار مهم در بحث دیوار سبز ، نحوه اجرای آن است. شرکت های مختلفی در زمینه دیوار سبز فعالیت دارند اما آیا تمام آنها به درستی و با رعایت اصول دیوار سبز را اجرا می کنند؟
عدم رعایت اصول در طراحی و نصب و اجرای دیوار سبز میتواند خسارت های قابل توجهی به بار بیاورد و هزینه های زیادی بر روی دست کارفرما قرار دهد. پس حیاتی است که در انتخاب گروه اجرا کننده دیوار سبز دقت لازم را داشته باشید و به راحتی کار را به هر شرکتی نسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید