اصول طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز

 طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز یا لند اسکیپ به صورت اصولی و تاثیر فضای سبز در روحیه و سلامت افراد موضوعی آشکار و غیر قابل انکار است . باید برای داشتن جامعه‌ای شاداب و سرزنده به مسئله‌ طراحی لنداسکیپ و فضای سبز در سطح شهر بیشتر اهمیت داد و بیشتر هزینه نمود . توجه به مواردی مانند پوشش گیاهی این پروژه‌ها نسبت به اقلیم آن منطقه و شهر حائز اهمیت است تا مانع هدر رفت منابع ‌مالی و غیر مالی شهر شود .

ما امروز میخواهیم به توضیح اصول طراحی لنداسکیپ و طراحی محوطه سازی بپردازیم ، با ما همراه باشید و فضاهای زیباتری را در پیرامون خود بوجود بیاورید .

فضای سبز یکی از مهم ترین قسمت های جلوه بخش به هر محله یا منطقه ای  است این فضا ها حس طراوت و شادابی را در زندگی کسالت بار شهری ایجاد میکنند. حتی کاشت چند درخت کوچک به تنهایی میتواند جلوه ی متفاوتی به فضای شما ببخشد محیطی را تصور کنید که تنها ساختمان های بلند خیابان های اسفالت شده خاکستری دارد این محیط قطعا با گذشت چند روز افراد را دچار افسردگی خواهد کرد

کاشت گیاه و طراحی فضای سبز حتی در فضا های کوچک فضای سرزنده ای را بوجود می آورد کاشت گیاهان سبز علاوه بر جلوه زیبایی شناسی که دارد باعث تصفیه هوا و همچنین حفظ گونه های جانوری خواهد شد.

با افزایش جمعیت و از بین رفتن فضا های طبیعی یکی از وظایف ما گسترش دادن این فضاهای طبیعی حتی در محیط های کوچک است.

در طراحی فضای سبز به چه اصولی باید توجه کنیم؟

1-استفاده از گیاهان مناسب با محیط

2-جلوگیری از استفاده از المان های بیش از حد و شلوغ کردن فضا

3-توجه به موقعیت فضا از نظر میزان نور محیط

4-عدم تداخل فضای سبز با جاده های شهری

5-استفاده از افراد متخصص

طراحی لند اسکیپ
طراحی لند اسکیپ برای جناب آقای پدرام کشاورز توسط بخش معماری گاردن مارکت

 

 

در طراحی اصولی لنداسکیپ یا طراحی محوطه ‌سازی همیشه حضور گیاهان مختلف و متنوع احساس می‌شود ، چرا که این گیاهان بشدت بر روحیه افراد و زیبایی محیط تاثیر می‌گذارند . گیاهان تحت شرایط ژنتیکی ، ارثی و اکولوژی هستند مانند دما ، تغییر درجه حرارت ، رطوبت هوا ، بارندگی ، بلندی و کوتاهی شب و روز ، روزهای آفتابی و ابری و… که باید در طراحی لنداسکیپ و فضای سبز باید به آن‌ها توجه شود .

بخش‌های مهمی که در طراحی لنداسکیپ و فضای سبز وجود دارد و باعث می‌شود جذابیت بیشتری در پروژه ایجاد شود ، عبارت‌اند از : گل‌کاری و درخت‌کاری ، باربیکیو ، رواق ، آبنما ، استخر ، نهر و… . استفاده از این موارد کمک می‌کند تا طراحی بهتری انجام شود.

 

از خصوصیات مهم طراحی لنداسکیپ و فضای سبز می‌توان به طراحی و ایجاد فضایی صمیمی و دل‌نشین ، جذاب و روحیه‌بخش اشاره کرد . این موارد به طرز قابل توجهی احساس خوب و هیجان را در استفاده‌کنندگان بوجود می‌آورد . طراحی طرح‌هایی متناسب با ویلا یا ساختمان ، مثل ایجاد فضایی در پشت‌بام و یا اطراف محل مورد نظر ، جذابیت آن ‌را بیشتر خواهد کرد .

انواع گیاهان در طراحی لند اسکیپ:

چمن
گیاهان معطر
گیاهان گلدار
بوته ها
درختچه ها
گیاهان فصلی
گیاهان گلدار

 

دسته بندی گیاهان:
درختان مقاوم به گرد و خاک:

عرعر، زالزالک، ژینکو، چنار، لیلکی امریکایی، مگنولیا، بیدمجنون، اقاقیا، زغال اخته، امین الدوله، پیروکانتا، خاس،ا سپیره، یاس خوشه ای.

درختان با بافت خشن:

عرعر،مگنولیا،انجیر،نخل زینتی،خرمالو

گیاهان معطر:

سرو ناز،برگ بو،گل یخ،سنجد،یاس خوشه ای،اقاقیا،پائولونیا

گیاهان با رشد اهسته:

زیتون معمولی ،انجیر،زالزالک،سوفورا

گیاهان با رشد سریع:

سرو نقره ایفدم موشی ،سدروس، چنار، اقاقیا، توت آمریکایی

گیاهانی که در زمستان جلوه دارند:

سرو سیمین،بید مرجانی ،سرو کوهی رونده، انواع کاج و سرو گل یخ

درختان برگ سرخ و الوان:

افرای ژاپنی ،ارغوان ،سیب گل، میموزا ،طاووسی ،توری، مگنولیا ماهونیا ،پیراکانتا، دوتسیا ، زرشک، انجیلی در پاییز

درختان آبدوست:

چنار،توسکا،بید مجنون ،درخت لاله و..

اصول طراحی فضای سبز برای ویلا

امروزه معمولا افراد ترجیح می‌دهند یک ساختمان ویلایی فوق‌العاده زیبا داشته باشند . از این رو محوطه سازی ویلاها در حال افزایش می‌باشد . در محوطه‌سازی باغ‌ها و ویلاها باید علاوه بر زیبایی و جذابیت پروژه، به استاندارد و ایمنی بودن آن هم توجه شود . برای اینکه بتوان حیاط ویلا را دلنشین‌تر و جذاب‌تر کرد باید از حالت‌های خاص و شگفت‌انگیزی در طراحی استفاده کرد . به طوری که قدم زدن در حیاط و تماشای گل‌ها و گیاهان باغ ، شما را خسته نکند .

انواع فضای سبز:

فضای سبز عمودی
فضای سبز ویلا
فضای سبز پارک
فضای سبز حیاط
فضای سبز پشت بام

 

مراحل اجرای فضای سبز

۱_ انتخاب خاک

برای اینکه پروژه محوطه سازی فوق‌العاده به اتمام برسد ، باید عناصر و الگوریتم‌های متعددی در دسترس باشد . یکی از موارد اصولی برای یک محوطه‌ی زیبا و پر از گل و گیاه ، انتخاب خاک مناسب برای رشد و پرورش گیاهان است که باید به آن توجه شود .

۲_ مصالح ساختمانی

شناسایی و انتخاب درست مصالح مورد نیاز برای طراحی یک پروژه‌ی محوطه سازی ، یکی از اساسی‌ترین موضوعات در طراحی لنداسکیپ و فضای سبز می‌باشد . آشنایی با مصالح و کاربرد آن‌ها به شما کمک می‌کند که بدانید هر قسمت از پروژه و ساختمان را چطور طراحی و ایجاد کنید که در بالاترین کیفیت قرار داشته باشد و به هر لحاظ پروژه بهتری را ارائه دهید .

۳_ انتخاب المان ها

برای پیاده سازی المان ها در پروژه مورد نظر بنابر درخواست کارفرما می‌توان از گزینه‌های مختلفی استفاده کرد. مانند آبنما ، آلاچیق ، برکه ، استخر ، پاسیو ، باربیکیو و… .

آشنایی بیشتر با المان ها در طراحی فضای سبز

آبنما:

یکی از المان های طراحی محوطه سازی که اخیرا بشدت مورد استقبال قرار گرفته است ، المان آبنما است . ساخت این المان با مصالح مختلفی امکان پذیر است و زیبایی فوق‌العاده‌ای به محوطه مورد نظر می‌دهد .

موارد پر اهمیتی که در ساخت این المان در نظر گرفته می‌شود ، سهولت نگهداری و ایزولاسیون ، ریزش آب ، صدای مناسب محیط و نورپردازی می‌باشد که باید مورد توجه قرار بگیرند .

برکه:

به فضایی که آب در آن ثابت بماند و جریانی نداشته باشد برکه گفته می‌شود . برکه در طراحی لنداسکیپ و فضای سبز به عنوان ابزاری برای آرامش بخشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد .

المان برکه علاوه بر زیبایی می‌تواند به عنوان منبعی برای ذخیره آب مورد نیاز گیاهان باشد و یا می‌توان در آن به پرورش گیاهان آبزی پرداخت که جذابیت خاصی به پروژه می‌دهد .

استخر:

یکی از تفریحات مفرح که علاقه‌مندان بسیاری دارد، شنا کردن است که برای سلامتی بسیار مفید است . در گذشته که خانه‌ها بزرگ‌تر بودند و معمولا حیاط داشتند ، در اکثر خانه‌ها استخر وجود داشت .

اما امروزه با بیشتر شدن آپارتمان‌ها و نبود حیاط شخصی برای افراد این مورد را به ندرت می‌توان دید . ولی باز هم کسانی که خانه‌هایی با محوطه باز دارند ؛ مثل باغداران و ویلادار‌ها ، اکثرا در حیاط‌هایشان استخر دارند .

استفاده از این المان به لحاظ نگهداری ، تصفیه و آب‌بندی یکی از تخصصی‌ترین المان‌ها در طراحی لنداسکیپ و فضای سبز می‌باشد

دیوار سبز:

استفاده از دیوار سبز در نوع های طبیعی و مصنوعی روی دیوار های ساختمان میتواند جلوه طبیعی و سبزی را به محیط شما ببخشد.

سایبان در فضای سبز:

ایجاد فضایی محافظت شده و خنک و هم از نظر زیبایی.

آلاچیق در فضای سبز:

آلاچیق میتواند به شکل های چوبی و فلزی باشد.

مبلمان در فضای سبز:

مبلمان میتواند به شکل نیمکت، صندلی، سکو های سفالی و سنگی باشد.

مبلمان فضای سبز در تابستان و زمستان را بررسی کنید و از مبلمان مناسب استفاده کنید.

ابنیه در فضای سبز:

گالری نمایشگاه آبنما، کیوسک ها ،تجهیزات رفاهی

تجهیزات خدماتی در فضای سبز:

موتور خانه، گلخانه، انبار نگهداری وسایل

زمین بازی در فضای سبز:

زمین های بازی چمن، فوتبال بیسبال و.

نشانه های تجسمی در فضای سبز:

مجسمه های مشاهیر کتیبه ها

وسایل بازی در فضای سبز:

زمین های بازی چمن، فوتبال بیسبال و.

نشانه های تجسمی در فضای سبز:

مجسمه های مشاهیر کتیبه ها

اهمیت المان های شهری در طراحی :

المان های شهری میتوانند نمایانگر تاریخچه ی شهر کشور باشند که به شکل های مختلف کتیبه ،مجسمه و… به نمایش در می آیند.

کف سازی

یکی دیگر از مهم گذارترین و جذاب‌ترین موارد طراحی لنداسکیپ ، کف سازی در محوطه سازی می‌باشد . کف سازی قسمتی از بخش دشوار محوطه سازی می‌باشد که نقش بسزایی در راهنمایی بخش‌های مختلف و زیبایی دارد . استفاده کردن از مصالح با کیفیت و مناسب در بخش کف سازی ، به لحاظ استحکام ، زیبایی و… بسیار حائز اهمیت می‌باشد .

جمع بندی

در طراحی محوطه سازی برای استفاده حداکثری می‌توان از تجارب دیگر کشورها استفاده نمود مانند این اقدام موثر که از دیوار ساختمان‌ها برای کاشتن گیاه استفاده شده است ؛ که مزایایی به دنبال دارد.

مزایای طراحی محوطه سازی:

اهمیت فضای سبز:

1-بهبود کیفیت هوا

2-حفظ گونه های جانوری

3-خنک نگه داشتن محیط

4-جلوگیری از گرمای زمین

5-ایجاد انرژی مثبت برای عموم

6-کاهش آلودگی هوا

7-افزایش رطوبت نسبی

اما طراحی و اجرای  فضای سبز تنها به معنی کاشت چند درخت و گیاه نیست بلکه استفاده از المان های شهری مناسب ،نصب تابلوهای خاص ،انتخاب گیاهان مناسب با توجه به شرایط محیطی  و آب و هوای محیط ،استفاده از نماهای خاص ،مجسمه های مخصوص در ارتفاع مناسب تماما با توجه به طرح اولیه اجرا شده توسط معمار متخصص است

۱_ ایجاد فضای سبز بیشتر و زیباتر کردن خیابان‌های شهر ، مخصوصا شهرهای بزرگ با آسمان‌خراش‌های بلند

۲_ کمک به پاکیزگی هوای شهر یکی از بزرگترین معضلات امروز شهرها آلودگی هوا و شرایط نامناسب آن است که بسیاری از افراد به‌خصوص سالمندان را گریبان‌گیر خود کرده است .

راهکارها و پیشنهادهای بسیاری برای رفع این مشکل مطرح شده است که در بعضی موارد هم کارساز بوده‌اند ؛ اما طراحی محوطه سازی یکی از اقدامات مهمی است که به طرز چشمگیری باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود

 

5/5 - (2 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید