فضای سبز و استفاده های کاربردی دیوارسبز

فضای سبز ،دیوار سبز ،هوای سالم

در فضای سبز تلفیق معماری با طبیعت و گیاهان، یک ایده جدید نیست، بلکه از زمان های اولیه، منظره های طبیعی و ساخته شده با بناهای شهری در هم آمیخته شدند. فضاهای سبز طراحی شده همزمان با شکل گیری دغدغه های انسان در مورد معماری نیز پدیدار گشت. علم بهینه سازی انرژی پاسخ به این موضوع را ارایه نموده و به زبان ساده درست مصرف کردن را مطرح می نماید. درست مصرف کردن به معنی جلوگیری از اسراف و اتلاف خود به عنوان یک منبع جدید انرژی نام گذاری شده و پس از ذغال سنگ، نفت، گاز و انرژی هسته ای به انرژی پنجم معروف گردیده است.

فضای سبز

دیوارهای سبز،نیز از عملکرد زیبایی شناسی برخوردارند و میتوانند در کاهش آلودگی بصری در شهرها نقش به سزایی داشته باشند.

دیواره های سبز، علاوه بر تامین نیازهای زیباشناسی معماری، پاسخگوی ضرورتهایی همچون: عایقسازی طبیعی ساختمان (حرارتی، رطوبتی و صوتی)، استفاده از فضای مرده بام به منظور خلق فضای دلپذیر و ایجاد سطوح چشم نواز در نمای بنا، تلفیق ساختار مصنوع با طبیعت،کمک به کاهش آلودگیهای جوی و افزایش نسبت اکسیژن هوا و غیره نیز است.

از طرفی، طراحی ساختمان با بام سبز، منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران میشود.

 

دیوارهای سبز به عنوان حایل در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد


وظایف حایل‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

  • جداسازی فضاهای داخلی و فضاهای خارجی
  • ممانعت ازانتقال حرارت بین فضاها
  • ممانعت از انتقال صدا بین فضاها
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر فشار
  • مقاومت در برابر کشش
  • قابلیت چسبندگی انواع مختلف اندودها (مالشی یا پاشش مانند گچ، سیمان و …)
  • قابلیت نصب انواع پوشش‌ها مانند کاشی، سنگ، دیوارکوب و …
  • قابلیت نصب در و پنجره

 

از دیدگاه اقتصادی نیز دیوارهای سبز با افزایش سطح فضای سبز، حفاظت از سازه بنا و نیز بعد زیباسازی محیط به ارزش بنا می‌افزاید.

دیوار سبز همچنین، با ایجاد عایق حرارتی موجب ذخیره انرژی گرمایش و سرمایش در زمستان و تابستان و در نهایت کاهش هزینه‌های در ارتباط با مصرف انرژی می‌شود.

سیستم آبیاری قطره‌ای دیوارهای سبز و چرخش آب درسیستم، منجر به ایجاد فضای سبز با حداقل مصرف در آب است. این دیوار همانند عایقی ست که به تنظیم درجه حرارت داخلی ساختمان کمک می‌کند.

مشاهده شده‌است که سطح خارجی دیواری که متصل به دیوار سبز است، ۱۰ درجه خنک تر از یک دیوار در معرض هوای آزاد است با افزایش هزینه‌ها و کمبود انرژی، این ویژگی دیوار سبز سبب کاهش مصرف انرژی در سرمایش یا گرمایش انرژی می‌شود. این سازه‌ها توانایی ای را دارند که صورتحساب برق شما را تا ۲۰٪ کاهش دهند.

فضای سبز

فضای سبز و دیوار سبز

 

دیوارهای زنده، ترکیبی از قطعات با پوشش گیاهی از پیش کاشته شده‌اند، که به صورت عمودی و توسط سیستم استراکچر سبکی، با فاصله به نمای ساختمان نصب شده، یا به صورت مستقل خود ایستا می‌باشند.

از دیوارهای زنده همچنین می‌توان در فضاهای داخلی ساختمان استفاده کرد. دیوارهای زنده، بسته به کارخانه تولیدکننده آن، جنس صفحات و نوع بیرونی و یا داخلی آن، جزئیات اجرایی متفاوتی دارند.

در این روش در تمام ارتفاع و در تمام سطح دیوار گیاه کاشته می‌شود که به دو روش می‌توان این عمل را انجام داد:

الف) با نصب عناصر پیش ساخته

  1. گلدان‌های پیش ساخته
  2. پانل‌های پیش ساخته: این پانل‌ها از جنس‌های متفاوتی چون، پلاستیک، پلی استایرن، پلی پروپیلن، سفال، فلز (استیل – آلومینیوم)، منسوج صنعتی (نوعی نمد) یا بتن سبک می‌باشند.

ب) با کاشتن گیاهان بین دو لایه الیاف

به منظور هر چه سبک‌تر شدن سیستم دیوارهای زنده، معمولاً از سیستم‌های کاشت هیدرو پونیک و نیمه هیدروپونیک استفاده می‌شود و در اغلب موارد بستر کاشت فقط حکم نگهدارنده گیاه را داشته، مواد غذایی توسط سیستم آبیاری در دسترس گیاه قرار می‌گیرد. دیوارهای سبز با سیستم گردش مجدد آب بکار می‌روند و به منظور کاهش آلودگی آب سنگین، این کار را با جذب مواد مغذی غیر حلال در آب انجام می‌دهند. این مواد مغذی باکتریهای معدنی هستند که اجزای ارگانیک میکروسکوپی آن‌ها را برای گیاهان آماده می‌ کنند.

یکی از فواید دیوارهای سبز بهبود راندمان انرژی می‌باشد. این نوع دیوار ظرفیت عایق حرارتی را با تنظیم دمای بیرونی، بالا می‌برد. مقداری صرفه جویی‌ها بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند اقلیم، فاصله تا جوانب ساختمان، نوع پوشش گیاهی دارد.

 

فضای سبز

 

دیوار سبز یک راه مطمئن برای بالا بردن تاثیر تصویر ساختمان ها در شهر و بالا بردن کیفیت هوای سالم جو می باشد، همچنین سطح هوشیاری و انرژی را در افراد حاضر بالا میبرد.

در گذشته نصف کشورها، با توجه به افزایش قابل توجه زندگی شهری پناهجویان، رهبری داشته که بر چشم انداز های مثبت، آلودگی هوا و آسیب های وارده بر فضای سبز توجه داشته است.


آدرس دفتر مرکزی: شیراز، حدفاصل زیرگذر و میدان صنایع، روبروی بانک تجارت جنب مجموعه ییلاق
تلفن دفتر مرکزی: ۰۷۱۳۶۳۵۱۶۳۷ 

تلفن همراه (مهندس احمد دانشور) : 09176056005

Rate this post

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید