گیاهان مناسب کاشت در زمستان

خدمات باغبانی در بهمن ماه

تقویم باغبانی بهمن ماه

خدمات باغبانی در بهمن ماه از آن جهت مهم است که  هر چند که در این ماه هوا بسیار سرد است و کار کردن در هوای آزاد اندکی دشوار، اما بهار منتظر شماست.

اکنون زمانی است که باید برای سال آینده ی باغچه ی خود برنامه ریزی کنید (بهتر است برای آ نکه مطالب از یادتان نرود، آن ها را یادداشت کنید)، بذرها را بررسی و وسایل کارتان را نیز سرویس کنید. یکی از مسائلی که در این فصل بیشتر با آن روبرو خواهید بود، یخبندان و مشکلات حاصل از آن است.

به عنوان مثال، یخ زدن سطح آب حوض ها باعث می گردد، درصورت شدت سرما به ساختمان حوض آسیب وارد آید، لذا لازم است با شکستن به موقع یخ، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنید.

باغچه ی گیاهان زینتی

در این ماه ممکن است شاهد بارش برف نیز باشید. بنابراین یکی از کارهای لازم پارو کردن برف از روی پرچین ها و درختان است.

البته بهتر است بیشتر پرچین ها را به گونه ای هرس کنید تا کمی شیبدار شوند و برف ها از روی آن ها بیفتد، اگر برف سنگینی بر روی پرچین ها و درختان نشسته باشد، باید قبل از این که باعث آسیب رساندن و احتمالا شکستن شاخ و برگ آن ها شود آن را پارو کنید.

برای این کار بهتر است ابتدا با کمک پارو به آرامی چند ضربه به ساقه پرچین ها زده شود تا حجم زیادی  از برف از روی آن بریزد و سپس به کمک جاروهای دسته بلند نسبت به پاک سازی بقیه برف اقدام نمایید.

تهیه قلمه ی ریشه ای

استفاده از قلمه های ریشه برای ازدیاد گیاهان چند ساله، در صورتی که گیاه کاملا  در خواب باشد، روش مناسبی است. قطعات بریده شده ی ریشه را باید در شاسی سرد یا مکانی مشابه آن نگهداری کنید. این قلمه ها در بهار سبز خواهند شد.

  1. گیاه را زمانی که در خواب است از خاک در آورید. تعدادی از ریشه های کلفت آن را از بخش هوایی جدا کنید و پس از آن مجددا گیاه را در خاک قرار دهید.سعی کنید این مرحله با کمترین استرسی به گیاه انجام شود تا باعث از بین رفتن آن نگردد.
  2. این ریشه ها را به قطعات 5 سانتی متری تقسیم کنید (بخش پایینی را کمی با زاویه ببرید تا بعدا مشخص شود چه بخشی را باید در خاک قرار دهید) و به صورت عمودی در گلدان بکارید.
  3. در گیاهانی مانند فلوکس که ریشه های نازکی دارد، ریشه ها را باید به جای اینکه به حالت عمودی در خاک قرار دهید، به صورت افقی در خاک بخوابانید و با لایه نازکی از خاک روی آن را بپوشانید.

 

باغچه ی سبزی ها

اکنون زمان مناسبی است که قبل از کاشت گیاهان جدید، خاک باغچه را آزمایش کنید. بیشتر سیزی ها در خاک هایی با خاصیت قلیایی کم، رشد بهتری دارند، بنابراین در صورت نیاز و با راهنمایی کرشناسان، میزان آهک خاک را با استفاده از کربنات کلسیم (آهک مرده) بیشتر کنید.

خدمات باغبانی در بهمن ماه

پرورش ریواس

در صورتی که ریواس کاشته اید، باید بخش هوایی گیاه را به کمک یک سطل بپوشنید تا نور به گیاه نرسد. این کار باعث می شود پایه های جدید ریواس نازک و بی رنگ گردد که در نتیجه به ریواس ظاهری بهتر داده و باعث تحریک گیاه به تولید پایه های بیشتر می شود.

برای داشتن محصول زودرس، ریواس ها را باید از خاک در آورید. سپس، ریشه ها و برگ های آن را به مدت چند هفته در سطح خاک قرار دهید. در نتیجه ی این عمل گیاه در زمستان رشد بیشتری خواهد داشت و محصول زودتر از حد معمول آماده می شود. پس از این مدت، ریشه ها مجددا بکارید و سپس، جوانه های ظاهر شده را بپوشانید.

پرورش کاسنی

در این روزها می توان ریشه ی کاسنی ها را از بازار خرید. برای کند کردن رشد گیاه، ریشه ها را چند روز در سطح خاک قرر دهید. سپس، نوک ریشه ها را کمی مرتب کرده و بخش باقی مانده ر در گلدان بکارید. آنگاه، با یک گلدان دیگر روی آنها را بپوشانید تا نور به گیاه نرسد. مراقب باشید دمای محیط رشد بین 18-10 درجه ی سانتی گراد باشد. این کاسنی ها 3 هفته ی دیگر آماده ی برداشت هستند.

گلخانه

اگر گلخانه ای گرم، یا سیستم تکثیر گرمی دارید، می توانید از هم اکنون جهت پیش رسی گیاهانی مانند بگونیاهای همیشه گل دار که در تابستان رشد می کنند، نهایت استفاده را ببرید.

به یاد داشته باشید اگر گلخانه ی بزرگی ندارید، در کاشت نشاءها، نهال ها و بذرها بسیار دقت کنید. چرا که گیاهان تولید شده نیاز به تهویه و نور مناسب دارند و در صورت وجود تراکم زیاد ممکن است مستعد بیماری هایی همچون بوته میری شوند. از این رو، بهتر است در گلخانه های نه چندان بزرگ، کاشت گیاهان زودرس را چند هفته ای به تعویق انداخته و در روزهای پایانی سال، مبادرت به کاشت ورزید.

تکثیر گل داوودی

می توان از گل های داوودی که زمستان را در شاسی سرد به سر برده اند، برای تولید گیاهان جدید استفاده کرد. برای این کار باید گیاهان قوی را انتخاب و از ساقه ی آن ها قلمه گرفت.

  1. قلمه ها را مستقیما از پایه های اصلی گیاه تهیه کرد. برای این کار برگ ها را به سمت خود بکشید و قلمه را از پایه ی اصلی ببرید.
  2. ساقه های بریده شده را در حفره های موجود وارد و خاک اطرافشان را محکم کنید.
  3. روی قلمه ها، هم می توان پوششی پلاستیکی قرار داد و هم این که آن ها را در سیستم های تکثیر گذاشت. در صورت استفاده از پلاستیک، مطمئن شوید که با برگ ها در تماس نباشند.

گل دار کردن آماریلیس

برای زیبایی محیط خانه، پیازهای آماریلیس را می توان از هم اکنون خریداری کرد. این پیازها را در ظروف کاشت به گونه ای بکارید که نیمی از پیاز بالاتر از سطح خاک قرار داشته باشد. در صورتی که احساس می کنید رشد پیازها کم است، تا شروع جوانه زنی، آن ها را در سیستم تکثیر قرار دهید.

*آماریلیس هایی مانند رقم “ستاره کریسمس”، رشد زیادی داشته و در وسط زمستان دارای گل های خوشرنگی می شود.

 

گل و پیاز گل هایی که می توانید در زمستان بکارید

خدمات باغبانی گاردن مارکت شیراز

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید