خدمات باغبانی اسفند ماه

خدمات باغبانی اسفند ماه از آن جهت اهمیت دارد که با سخت ترین شرایط آب و هوایی روبرو هستید و روزها نیز کم کم بلندتر می شوند.

سبز شدن بسیاری از پیاز گل های بهاری آغاز می شود و پیش بینی وضع هوا، تقریبا امکان پذیر است. بسیاری از گیاهان شروع به جوانه زنی نموده اند و محیط کلی باغچه لطافت خاصی پیدا کرده است.

باغبانی باغچه ی گیاهان زینتی در اسفندماه

در این هنگام از سال، کارهای زیادی در باغچه وجود دارد و بسیاری از گیاهان زمستانی در بهترین زمان گل دهی خود هستند. چند شاخه بریده از گیاهان معطر، باعث می شود محیط زندگی تان بوی نشاط و شادابی به خود بگیرد. سیکلامن های دیر گل پس از پایان گل دهی، نیاز به هرس شدیدی دارند. بنابراین، ساقه هایی را که روی آن ها علامتی از جوانه زنی وجود ندارد، کاملا قطع کنید.

 

باغبانی باغچه ی گیاهان زینتی

 

پیاز گل های تابستانه را می توانید هم اکنون از بازار بخرید. اگر پیاز زنبق ها را انتخاب کرده اید، به دقت ظاهرشان را بررسی کنید تا هیچ گونه علامتی از بیماری در خود نداشته باشند. سپس، در اولین زمان آن ها را بکارید. برای اطمینان از زهکشی مناسب خاک، به آن شن و ماسه اضافه کنید. این کار از یک سو باعث می شود تنفس پیاز بهتر شود و از سوی دیگر آب اضافی را از محیط ریشه خارج می کند. بهتر است تا زمانی که هوا گرم نشده، غده های کوکب را در انبار نگهداری کنید.

باغبانی باغچه ی سبزی ها در اسفندماه

قطعه ی سبزی ها را هنگامی که خاک یخ نزده باشد، می توان شخم زد. مراقب باشید با راه رفتن بر روی خاک نمناک باغچه، باعث سفت شدن زمین و ایجاد کلوخه نشوید زیرا در این صورت ناگریزید مجددا خاک را شخم بزنید. بهتر است از یک مالچ برای پوشاندن سطح زمین و جلوگیری از رشد علف های هرز استفاده کنید.

کاشت محصولات زودرس در اسفندماه

در صورتی که در باغچه، شاسی سرد داشته باشید، می توانید به کمک آن بعضی از محصولات زودرس را پرورش دهید. هم چنین اگر قطعه زمین بزرگی برای کاشت این محصولات در نظر گرفته اید، باید بخشی از خاک را با کشیدن پوشش های مناسب روی آن گرم کنید تا کمی از محیط اطراف گرم تر شده و بذرها زودتر شروع به رشد نمایند.

  1. اگر شاسی سرد بر روی زمین باغچه ساخته اید، با شن کش خاک آن را نرم و با اضافه کردن مقداری مواد آلی پوسیده، برای کاشت محصولات آماده کنید. در این زمان استفاده از کودهای شیمیایی قوی توصیه نمی شود.
  2. پوشش های پلی کربنی برای پوشاندن شاسی های کوچک مناسب است. از محکم شدن لبه های آن در خاک کاملا مطمئن شوید و با مسدود کردن انتهای آن، از تشکیل تونل باد در شاسی جلوگیری کنید.
  3. ورود و خروج به تونل های بزرگتر، بسیار راحت تر است. لذا با کمک پلاستیک و اسکلت مناسب، شاسی هایی موقت در باغچه ایجاد کنید. در این مورد هم لبه پلاستیک ها باید کاملا زیر خاک قرار بگیرد. امروزه تونل های آماده ی فراوانی با طرح های مختلف و کاربردهای متفاوت ساخته شده که می توان از آن ها استفاده کرد.

شرایط گلخانه در اسفندماه

گلخانه، گرم خانه یا لبه ی پنجره ی آشپزخانه را برای کاشت بذر سبزی های نوبرانه آماده کنید. از پاک بودن شیشه ها مطمئن شوید تا نور بیشتری به داخل بتابد و همچنان به تهویه گلخانه توجه داشته باشید.

در صورتی که غده های کوکب در زمستان ذخیره کرده اید، هم اکنون می توانید آن ها را بکارید. یکی از راه های مناسب برای ازدیاد آن ها، تهیه قلمه از شاخه های سبز شده است که در صورت مراقبت از آن ها در همان سال گل خواهند داد.

 

باغبانی باغچه ی گیاهان زینتی

 

بذر گیاهان یک ساله ای که در تابستان گل می دهند را باید هم اکنون بکارید. استفاده از سیستم های تکثیر برای سرعت بخشیدن جوانه زنی (به خصوص برای گیاهان نیمه مقاوم)، مفید است. می توان برای زیبایی خانه و محیط زندگی، از کاشت گیاهان زودرس در گلدان استفاده کرد. آب پاشی ملایم گیاهانی مانند گل آویز، شمعدانی ها، مارگریت و فیلیسیا، می تواند باعث تحریک گیاه برای جوانه زنی سریع تر شود.

چنان چه شاخه های پیر و قدیمی را در پاییز هرس نکرده اید، اکنون باید این کار را انجام دهید. در این زمان گیاهانی که تازه روییده اند به مراقبت ویژه نیاز دارند. آن ها را در مکانی روشن و گرم و دور از کوران باد نگهداری کنید و مواظب باشید خشک نشوند.

در صورتی که گیاهان را در سیستم های بسته ای مانند سامانه ی تکثیر کاشته اید، بسیار مراقب بیماری های قارچی باشید زیرا در محیط های مرطوب، خطر وجود آن ها بیشتر است و در صورت عدم مواظبت، شما را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. یکی از شایع ترین انواع آن ها، بیماری بوته میری است که در صورت بروز، به گیاه اجازه ی رشد نداده و باعث مرگ زود هنگام آن می گردد. در چنین مواقعی به اشتباه فکر می کنید گیاه دچار کم آبی شده است.

شما می توانید با انجام کارهایی مانند بررسی پاک بودن ظروف کاشت، تهیه ی خاک مناسب برای گلدان ها و برچسب برای قلمه ها در وقتتان صرفه جویی کنید. هم چنین می توانید در روزهای سرد یا بارانی که کاری برای انجام دادن ندارید، گلدان های کهنه و قدیمی را بشویید یا بسته های بذر را آماده کنید.

پرورش کاکتوس ها به وسیله ی کاشت بذر در اسفندماه

با کاشت بذر کاکتوس ها، می توانید در زمان کوتاهی تعداد زیادی کاکتوس به دست آورید. برای شروع، ابتدا از یک سیستم تکثیر استفاده کنید و سپس آن ها را در محیط گلخانه و دمای 10 درجه سانتی گراد قرار دهید.

 

پرورش کاکتوس ها

 

  1. ابتدا ظروف کاشت را با خاک مناسب پر کنید. سپس، بذرها را به طور یکنواخت روی سطح آن بپاشید. در رابطه با بذور ریز، بهتر است برای یکنواختی، با ماسه مخلوط شوند.
  2. روی بذرها را با لایه ای از شن بپوشانید، سپس آبیاری کنید و در مکانی گرم و روشن و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
  3. هنگامی که کاکتوس ها به اندازه کافی رشد کرده باشند، باید آن ها را از یکدیگر جدا کنید و در گلدان مناسب بکارید. بسیاری از کاکتوس ها برای رشد به گلدان های تقریبا کوچکی نیاز دارند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

احسان قرقانی

دیدگاهتان را بنویسید