ویژگی های گلخانه

ویژگی های گلخانه

ویژگی های گلخانه

گلخانه

گلخانه یا گیاه خانه محلی برای کشت گیاهان است، که به وسیله پوشش‌ های شفاف پوشیده شده‌ است.

پوشش گلخانه باعث ایجاد اثر گلخانه‌ ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می‌گردد.

گلخانه‌ها که از نظر اندازه متغیرند گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کنند.

 

پیشرفت علم کشاورزی کار را به جایی رسانده که خاک از عرصه کشاورزی در حال حذف شدن است، در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان به کشاورزی هیدروپونیک یا کشاورزی بدون آب روی آورده اند. متاسفانه کشاورزان و باغداران ما همگام با علم روز حرکت نمی کنند و سخت محافظه کارند.


 

وسعت گلخانه ها بهتر است تا سقف 2 هزار مترمربع باشد زیرا در وسعت های بیش از این مقدار کار تهویه با چالش روبرو می شود.

نکته بسیار مهم درباره گلخانه این است که با افزایش وسعت آن، وقت لازم برای اداره گلخانه افزایش نمی باید. به بیان دیگر کشاورز چه 500 متر گلخانه داشته باشد و چه 5 هزار متر، ساعت و حجم کارش تغییری نمی کند.

بنابراین به شرط برخورداری از سرمایه و زمین کافی، بهتر است گلخانه را وسیع احداث کرد و از حجم کار نترسید. کنترل رطوبت گلخانه ها بسیار مهم است و با توجه به اینکه کودها اکثرا گران قیمت هستند، باید درست مصرف شوند.

کشاورزان برای تاسیس گلخانه تقریبا هیچ ریسکی روبرو نیستند.

از مهم‌ترین دلایل اقتصادی برای کشت گلخانه می‌توان به:

  1. افزایش تعداد برداشت‌ها در سال،
  2. افزایش برداشت محصول نسبت به سطح زیر کشت،
  3. تعیین زمان بهره برداری محصول،
  4. وکاهش تعداد کارگران اشاره کرد.

انواع گلخانه

کلید تولید موفق، ساخت گلخانه‌ای است که به‌خوبی طراحی شده باشد، به‌درستی از فضا استفاده شده باشد و از دستگاه‌های دقیقی برای کنترل محیط استفاده شود. گلخانه‌ها را می‌توان به گلخانه‌های تک‌واحدی یا گلخانه‌های جوی پشته‌ای تقسیم کرد.

1)گلخانه‌ ی تک‌ واحدی (Free-Standing Greenhouse):

گلخانه‌ ی تک‌ واحدی می‌تواند یک سقف نیم‌ استوانه‌ای یا کوانست (Quonset)، گوتیک (Qothic) به شکل گنبد نوک‌ تیز یا شیروانی و سه‌گوش شکل داشته باشد. سقف کوانست معمولا کم‌هزینه‌ترین گزینه است و با پهناهایی تا حدود ۱۰ متر در دسترس است. سقف‌ های گوتیک، انتقال نور بالاتری دارند و برف راحت‌تر از روی آنها به زمین می‌ریزد. در سقف‌های شیروانی و سه‌گوش می‌توان از خرپا برای پوشش دادن پهنایی تا حدود ۱۸ متر استفاده کرد.

گلخانه‌ ی تک‌ واحدی معمولا بهترین انتخاب برای کشاورزان کوچکی است که قصد دارند روی زمینی کمتر از ۹۳۰ مترمربع کشت کنند. در گلخانه‌ های تک‌ واحدی، در صورت نیاز به فضای بیشتر، ساخت گلخانه‌‌های بیشتر آسان است. در هر گلخانه می‌توان محیط کشت جداگانه‌ ای را فراهم کرد. همچنین می‌ توانیم گلخانه‌ های مجزا را در زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود، تعطیل کنیم. این گلخانه‌ ها برای مناطقی با بارش برف سنگین و محل‌ های غیر مسطح مناسب‌ تر هستند. ساخت گلخانه‌ های تک‌ واحدی کم‌ هزینه‌ تر است، چون هزینه‌ های آماده‌سازی مکان و نصب گلخانه در آنها کمتر است.

گلخانه‌ های جوی پشته‌ ای (Gutter-Connected Greenhouse):

این گلخانه‌ ها از مجموعه‌ ای از سقف‌ های سه‌ گوشی و شیروانی یا کوانست تشکیل شده است که در سطح گاتر (کانال) به هم متصل شده‌اند. فضای زیر هریک از سقف‌ ها پهنایی بین ۴ تا ۹ متر و طولی به‌ اندازه‌ ی ۳ تا ۵ متر دارند. این فضا ها را می‌توان کنار هم گذاشت و به پهنای دلخواه رسید. رسیدن به پهنایی تا ۹۰ متر امکان‌ پذیر است.

گلخانه‌ ی جوی پشته‌ ای بالاترین انعطاف‌ پذیری را دارد. کناره‌ های عمودی، موجب کاربری مناسب فضا می‌شود و ارتفاع کانال دست‌کم ۳٫۵ متری، بافر هوا و فضایی را برای خرپای انرژی، توری ذخیره‌ی انرژی و سایه‌ اندازی فراهم می‌کند. گلخانه‌ های جوی پشته‌ ای معمولا در اندازه‌ ی دست‌کم ۹۳۰ مترمربع، بیشترین کارایی را دارند و مقرون‌ به‌ صرفه هستند. گرما را می‌توان متمرکز کرد و هزینه‌ های گرمایش، ۲۵٪ کمتر از مساحت برابری از گلخانه‌ های تک‌واحدی است. خدمات رفاهی مانند آب و برق، متمرکز هستند و نصب آنها آسان‌تر است. حتما فضایی را برای گسترش گلخانه در آینده در نظر بگیرید، چون بیشتر کسب‌وکارها به‌سرعت رشد می‌کنند.

کنترل محیط گلخانه:

  1. گرما
  2. خنک سازی
  3. حفظ انرژی
  4. روشنایی تکمیلی
  5. کنترل ها
  6. آبیاری
  7. ذخیره سازی
  8. آفت کش ها
  9. کودها

 

حدود ۱۰ درصد از رطوبت موجود در هوایی که تنفس می کنیم از گیاهان تأمین می شود. نخل اریکا یک نخل خانگی مشهور است. این نخل دلپذیر رطوبت را در اتاق منتشر می کند و فضا را برای روزهای خشک زمستان خوشایند می سازد.

برای رفع کج شدن ساقه های گل به یاد داشته باشید که گل ها همیشه به سمت نور بر می گردند. بنابراین برای راست شدن گل، گلدان را هر چند وقت یک بار بچرخانید تا کجی آن از بین برود.

گیاه پاچیرا جزو گل های آپارتمانی است که نیاز به نور زیاد ندارد در عین زیبائی نگهداری بسیار ساده ای هم دارد، می توانید مثل بامبو شاخه هایش را ببافید و حسابی آن را دلپذیر کنید.

یک کارآفرین درباره مزیت های کشت گلخانه ای می گوید: هر 1000 متر مربع گلخانه به اندازه 1 هکتار (10 هزار مترمربع) زمین کشاورزی بازدهی دارد. در مقابل مصرف آب در کشت گلخانه ای یک دهم کشت سنتی و غرقابی است.


3.5/5 - (2 امتیاز)

احسان قرقانی

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید